کد خبر : 16129 / /
/

قیمت جدید گوشت و مرغ

رشد نسبی تقاضای خرید گوشت قرمز در روزهای پایانی سال موجب گرمتر شدن بازار عرضه چند نرخی این محصول از مغازه‌های سطح شهر تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار شده است.

قیمت جدید گوشت و مرغ

افزایش قیمت گوشت قرمز طی چند هفته گذشته موجب شد تا ستاد تنظیم بازار از رشد عرضه این ماده پروتئینی با قیمت‌های مصوب برای کاهش قیمت خرده‌فروشی گوشت در بازار مصرف خبر دهد.

بر این اساس حداکثر قیمت خرده‌فروشی گوشت قطعه‌بندی گوسفندی و گوساله در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۴۰هزار تومان اعلام شد. این درحالی است که قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم گوشت قطعه‌بندی شده گوسفند و گوساله در مغازه‌های سطح شهر تهران تا مرز۲۰۰هزار تومان نیز می‌رسد.

با این روند عرضه قطره‌چکانی گوشت قرمز با نرخ مصوب نه‌تنها به شکست قیمت خرده‌فروشی این اقلام در سطح بازار منجر نشده است بلکه فاصله قیمتی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی و گوساله در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تا قصابی‌ها، بنابر منطقه عرضه، به ۲۰تا ۳۰هزار تومان نیز رسیده است.

نوسان قیمت گوشت و آلایش گوسفندی

گزارش میدانی همشهری از قیمت خرده‌فروشی گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در فروشگاه‌های سطح شهر برخی مناطق تهران حاکی از بالا بودن قیمت عرضه گوشت قطعه بندی در این مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به میادین میوه و تره‌بار است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه بی‌دنبه و سردست گوسفندی از ۱۴۹تا ۱۵۵هزار، ران ۱۷۳تا ۱۸۵هزار، ران و راسته گوسفندی ۱۶۳تا ۱۷۸هزار، راسته بدون استخوان ۱۹۵تا ۲۱۰هزار و چرخ‌کرده مخلوط گوسفندی و گوساله ۱۴۶تا ۱۵۵هزار تومان است. همچنین انواع گوشت گوساله در این مغازه‌ها با اختلاف قیمت زیاد عرضه می‌شود. نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله از ۱۵۷تا ۱۸۲هزار، راسته گوساله از ۱۷۵تا ۱۹۶هزار، سردست گوساله از ۱۶۳تا ۱۷۵هزار و شتر ۱۹۰تا۲۱۰هزار تومان در نوسان است.

در بازار آلایش دام نیز هر کیلوگرم دل و جگر گوسفندی به نرخ ۱۹۰تا ۲۰۵هزار، هر دست کله پاچه ۱۲۵تا ۱۳۰هزار، سیراب شیردان ۳۵تا ۴۰هزار، هر عدد قلم گوساله ۳۰تا ۳۵هزار و هر عدد پاچه گوساله از ۳۰تا ۳۳هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

از قیمت مصوب میادین تا نرخ شکنی زنجیره‌ای‌ها 

افزایش شکاف قیمت گوشت قرمز در مغازه‌های سطح شهر تهران در حالی است که قیمت عرضه انواع گوشت قرمز در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نرخ‌های مصوب شرکت پشتیبانی امور دام نزدیک‌تر است. بنابر مصوبه این شرکت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به نرخ ۱۱۰هزار تومان به مباشران میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

این فروشندگان به عرضه گوشت لاشه گوسفندی به نرخ هر کیلوگرم ۱۱۶هزار تومان و سایر قطعات با قیمت مصرف‌کننده حداکثر ۱۴۰هزار تومان ملزم هستند. همچنین هر کیلوگرم گوشت لاشه گوساله به قیمت ۹۴هزار تومان در اختیار میادین میوه و تره بار قرار می‌گیرد. این مراکز هم باید گوشت قطعه‌بندی گوساله را بنابر نوع قطعه به نرخ ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به مشتریان عرضه کنند.

بررسی نرخ مصوب گوشت قرمز در میادین میوه و تره‌بار نیز نشان می‌دهد که اکنون هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به نرخ ۱۱۶هزار و ۹۰۰، راسته با استخوان گوسفندی ۱۲۵هزار، سردست گوسفندی ۱۱۹هزار، ران گوسفندی ۱۳۹هزار و۵۰۰، قلوه‌گاه گوسفندی ۸۷ هزار، ران گوساله ۱۳۹هزار، راسته بدون استخوان گوساله ۱۳۹هزار، سردست گوساله ۱۳۷هزار و قلوه‌گاه گوساله ۹۷ هزار تومان عرضه می‌شود. ا

ین درحالی است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت عرضه انواع گوشت گوسفندی و گوساله با نرخ مصوب تفاوت چشمگیری دارد به‌نحوی که فروشگاه اتکا هر کیلوگرم گوشت راسته بدون استخوان گوساله را به نرخ ۱۸۶هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کند.

ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مرغ 

گزارش میدانی همشهری از بازار مرغ و مشتقات آن حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها در این بازار است به‌نحوی که قیمت خرده‌فروشی مرغ در اغلب مغازه‌های مرغ‌فروشی سطح شهر تهران در محدوده ۳۱تا ۳۲هزار تومان است.

اگرچه این فاصله قیمتی در برخی انواع قطعه‌بندی و بسته‌بندی‌شده مرغ به‌خصوص در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ نسبت به سطح شهر بیشتر است اما با این روند قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه بنابر محل عرضه از ۳۰هزار و ۹۰۰تا ۳۱هزار و ۸۰۰تومان در نوسان است.

/همشهری

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.