کد خبر : 15710 / /
/

خبر ناراحت کننده برای دانشجویان پزشکی ایران در اوکراین

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به شرایط جنگی کشور اوکراین و وضعیتی که برای دانشجویان پزشکی ایرانی حاظر در این کشور پیش آمده است، گفت: ما ضمن اینکه نگران همه هموطنان عزیزمان در اوکراین هستیم و آرزوی سلامتی برای آنها داریم، ولی واقعیت این است که ما نمی‌توانیم آنها را در داخل دانشگاه‌های کشور و در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی پذیرش کنیم، چرا که اغلب این دانشجویان در این سه رشته پزشکی تحصیل می‌کنند و ما ظرفیتی برای تحصیل آنها در کشور نداریم.

خبر ناراحت کننده برای دانشجویان پزشکی ایران در اوکراین

لامرضا حسن‌زاده ضمن بیان این مطلب به تصمیم وزارت بهداشت در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان علوم پزشکی شاغل در دانشگاه‌های اوکراین گفت: دانشگاه‌های اوکراین در رشته‌های علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و ما مصوبه‌ای هم در این وزارتخانه داریم که بر اساس آن از سال ۲۰۱۹ انتقال دانشجویان علوم پزشکی به داخل کشور بطور کلی ممنوع است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه رشته‌های پرطرفدار یعنی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ما نیاز به ظرفیت‌های متعدد دارند و ما باید ظرفیت‌های بیمارستانی، یونیت‌های دندانپزشکی و فیلدهای آموزشی خود را برای این دانشجویان فراهم کنیم از طرف دیگر این دانشجویان با جان انسان‌ها سر و کار دارند به همین جهت نمی‌توانیم بدون توجه به این موارد اقدام به پذیرش دانشجو کنیم. چرا که کیفیت آموزش برای ما اهمیت دارد.

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی با تاکید بر اینکه انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های غیر معتبر و مراکزی که در لیست اعتبار وزارت بهداشت نباشند صورت نخواهد گرفت، گفت: ما حتی از سال ۲۰۱۹ نیز بطور کلی حتی از هیچ دانشگاه معتبری هم دانشجو به داخل انجام نمی‌دهیم.

 

حسن‌زاده تاکید کرد: دانشجویان ما که در اوکراین مشغول به تحصیل هستند تنها کاری که می‌توانند انجام بدهند این است که در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در کشورهای دیگر تحصیل کنند و بعد از تحصیل برای ارزشیابی مدارک خود در داخل کشور اقدام کنند و پس از آن می‌توانند از آن مدرک در کشور استفاده کنند.

 
 

وی خاطرنشان کرد: ما ضمن اینکه نگران همه هموطنان عزیزمان در اوکراین هستیم و آرزوی سلامتی برای آنها داریم، ولی واقعیت این است که ما نمی‌توانیم آنها را در داخل دانشگاه‌های کشور در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی پذیرش کنیم، چرا که اغلب این دانشجویان در این سه رشته پزشکی تحصیل می‌کنند و ما ظرفیتی برای تحصیل آنها در کشور نداریم.

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی افزود: تنها کاری که وزارت بهداشت برای کمک به این دانشجویان می‌تواند انجام بدهد این است که یا در دانشگاه های معتبر وزارت بهداشت تحصیل و بعداً مدارک آنها ارزشیابی شود و یا اینکه اگر هم به داخل کشور آمدند مدارک خود را همراه داشته باشند و برای تحصیل در رشته‌های کارشناسی درخواست بدهند تا ما پرونده آنها را بررسی کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر چنانچه دانشجویی در زمان اعزام در دانشگاه‌های اوکراین آن دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ما بوده باشد ما بر اساس همان قوانین تصمیم می‌گیریم. بنابراین ممنوعیت انتقال دانشجویان شامل کسانی خواهد شد که از سال ۲۰۱۹ اعزام شده باشند اما کسانی که قبل از آن اعزام شده باشند اگر شرایط آئین نامه‌ما را داشته باشند می‌توانند درخواست تحصیل در داخل را بدهند اما در شرایط فعلی دانشگاه‌های اوکراین مورد تایید ما نیستند.

ایسنا
copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.