کد خبر : 15614 / /
/

خبر فوری/روسیه به اوکراین حمله کرد / نفت ۱۰۰ دلار شد!

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور حمله نظامی به شرق اوکراین را صادر کرد.

 خبر فوری/روسیه به اوکراین حمله کرد / نفت ۱۰۰ دلار شد!

با فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر حمله به شرق اوکراین، جنگ روسیه و اوکراین عملا آغاز شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی تلویزیونی در رسانه های روسیه اعلام کرد: عملیات نظامی ویژه برای محافظت از دونباس شروع شود. اوکراینی ها سلاح در دست نگیرند و اگر خونی ریخته شود مسئولیت آنها متوجه کسانی خواهد بود که مقاومت کنند.

وزیر خارجه اوکراین در پی صدور دستور رئیس‌جمهور روسیه برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است. وزارت دفاع اوکراین هم سقوط ۵ موشک در مناطق مختلف این کشور را تایید کرد.  این در حالی است که نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم روسیه برای انجام عملیات نظامی در شرق اوکراین، از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست که برای «متوقف کردن جنگ» تلاش کنند.

در پی این حادثه قیمت هر بشکه نفت از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد. هر بشکه نفت برنت با رشدی پنج درصدی نسبت به روز گذشته حالا در سطح ۱۰۱ دلاری معامله می‌شود./تجارت نیوز

پوتین فرمان «عملیات نظامی» در خاک اوکراین را صادر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور در منطقه دونباس اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان قرار دارد و این هفته استقلال خود را اعلام کرد، وارد عمل خواهند شد.

به گزارش اکوایران، به نقل از سی ان ان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور در منطقه دونباس اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان قرار دارد و این هفته استقلال خود را اعلام کرد، وارد عمل خواهند شد.

بنا بر این گزارش، ولادیمیر پوتین،  بامداد پنجشنبه در یک سخنرانی از قبل اعلام نشده در تلویزیون ملی، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. پوتین هشدار داده که مسئولیت هرگونه خونریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

پوتین در این سخنرانی مدعی شده روسیه طرحی برای «اشغال اوکراین» ندارد. او ادعا کرده: «برنامه‌ی ما این نیست که اوکراین را اشغال کنیم، ما قصد نداریم خود را به کسی تحمیل کنیم».

پوتین به رغم اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خود خواستار «غیر نظامی‌سازی» اوکراین شد. پوتین گفته: «شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می کند. جمهوری های خلق دونباس برای درخواست کمک به روسیه متوسل شدند. در این راستا، مطابق ماده 51، بند 7 منشور سازمان ملل متحد، با تأیید شورای فدراسیون و در اجرای معاهدات دوستی مصوب مجلس فدرال با این جمهوری ها، من تصمیم گرفته ام که یک عملیات نظامی ویژه انجام دهم».

همچنین پوتین پس از صدور دستور اقدام نظامی در اوکراین، «کسانی را که ممکن است وسوسه شوند از طرف اوکراین مداخله کنند» تهدید کرد. او در  اسن سخنان گفت: «اکنون سخنان بسیار مهمی دارم برای کسانی که ممکن است وسوسه شوند در رویدادهای جاری از بیرون مداخله کنند. هرکسی که تلاش می کند تا مداخله کند و کشور و مردم را ما تهدید کند، باید بداند که واکنش روسیه فوری خواهد بود و شما را به عواقبی خواهد رساند که هرگز در تاریخ خود تجربه نکرده اید. ما آماده ایم. تمام تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است. امیدوارم صدای من شنیده شود.»

بلافاصله پس از اعلام «عملیات نظامی» توسط پوتین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل صبح پنجشنبه در بیانیه‌ای اقدامات روسیه را به عنوان «حمله بی دلیل و غیرموجه روسیه به اوکراین» محکوم کرد.  

بر اساس بیانیه بایدن: «دعای کل جهان امشب با مردم اوکراین همراه است، زیرا آنها از حمله غیرقانونی و غیرقابل توجیه نیروهای نظامی روسیه رنج می برند. پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت. روسیه به تنهایی مسئول مرگ و ویرانی این حمله است و ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به شیوه ای متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان روسیه را مسئول خواهد دانست».

بایدن افزود که از کاخ سفید اوضاع را زیر نظر دارد و صبح با دیگر رهبران گروه هفت دیدار خواهد کرد. او گفت که فردا «مجازات تحمیل شده بیشتری» از سوی آمریکا و متحدانش بر روسیه را اعلام خواهد کرد.

 روسیه: این جنگ نیست! | زلنسکی وضعیت نظامی اعلام کرد | واکنش آمریکا، انگلیس و ترکیه

رئیس جمهوری روسیه صبح امروز اعلام کرد که در پاسخ به درخواست رهبران محلی منطقه دونباس، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه را گرفته است.

روسیه اوکراین جنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، شورای فدراسیون (سنای) روسیه روز سه شنبه به اتفاق آرا با درخواست ولادیمیر پوتین در خصوص استفاده از نیروهای مسلح این در خارج از خاک روسیه موافقت کرد. بدین ترتیب، شورای فدراسیون به رئیس جمهوری روسیه اجازه داد تا نیروهای نظامی این کشور را به منظور برقراری صلح و امنیت در منطقه دونباس و جلوگیری از ادامه حملات به غیرنظامیان به دونتسک و لوهانسک (در مناطق جنوب شرقی اوکراین) اعزام کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد رهبران محلی مناطق دونتسک و لوهانسک (در شرق اوکراین) با ارسال نامه‌هایی جداگانه از طرف خود و مردم ساکن منطقه دونباس از رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین درخواست کمک برای دفع تجاوزات نیروهای مسلح اوکراین به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی و افزایش تلفات در میان غیرنظامیان را کردند.

در ادامه می‌توانید آخرین تحولات مربوط به اوکراین را دنبال بفرمایید:

یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

واکنش انگلیس به حمله نظامی روسیه به اوکراین

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از حمله روسیه به اوکراین ابراز تاسف کرد. وی روز پنجشنبه در توییتر خود نوشت: «از رویدادهای وحشتناک اوکراین وحشت زده هستم.  وی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد تا در مورد گام های بعدی صحبت کند.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور پوتین با این حمله بی دلیل به اوکراین، مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. جانسون گفت: بریتانیا و متحدان ما با قاطعیت پاسخ خواهند داد.‎

ارتش اوکراین: یک هواپیمای روسی در شرق اوکراین را سرنگون کردیم

آژیرها در مجاورت پایتخت اوکراین به صدا در می آیند. وزارت دفاع اوکراین می گوید واحدها، مراکز کنترل نظامی و فرودگاه های اوکراین در شرق این کشور زیر آتش شدید روسیه قرار دارند. ارتش اوکراین می گوید نیروی هوایی در تلاش است تا حمله هوایی روسیه را دفع کند. ارتش اوکراین اعلام کرد که یک هواپیمای روسی را در شرق این کشور سرنگون کرده است. جزئیات بیشتری اعلام نشده است.

روسیه این ادعا را تکذیب کرد.

اردوغان: درگیری نظامی در اوکراین به نفع کسی نیست

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، شب گذشته در مذاکراتی تلفنی در رابطه با به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک توسط روسیه را تبادل نظر کردند.

در این زمینه، ولادیمیر پوتین از واکنش منفی آمریکا و ناتو و نادیده گرفتن نگرانی‌ها و خواسته‌های مشروع روسیه بود، ابراز تأسف کرد.

اردوغان نیز تاکید کرد که درگیری نظامی در اوکراین به نفع هیچکس نیست.‎

یورش به شهر لویو در شرق اوکراین

خبرگزاری فرانسه هم از یورش به شهر لویو در شرق اوکراین خبر داد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: بلینکن، آستین و دبیرکل ناتو درباره واکنش هماهنگ این ائتلاف به حمله روسیه به اوکراین گفتگو کردند.

رایزنی تلفنی زلنسکی با رهبران آمریکا و انگلیس

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین بار دیگر با جو بایدن، همتای آمریکایی خود، گفتگوی تلفنی برقرار کرد. ظاهراً بایدن به وی وعده داده که ایالات متحده از قبل شروع به جمع آوری حمایت بین‌المللی لازم از اوکراین کرده است.

رئیس کاخ سفید "حمله بی دلیل و غیرموجه نیروهای مسلح روسیه به خاک اوکراین " را محکوم کرد.

زلنسکی همچنین با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان نیز گفتگو کرد. جانسون در صفحه توئیتر خود نوشت: «من از رویدادهای وحشتناک اوکراین شوکه شده و با رئیس جمهور

زلنسکی در این باره صحبت کردم تا در خصوص گام‌های بعدی تصمیم بگیریم. بریتانیا و شرکای ما به شدت به اقدام پوتین در حمله بی دلیل به اوکراین پاسخ خواهند داد.»‎

وقوع ۲ انفجار مهیب در ماریوپول

رویترز در خبری فوری اعلام کرد که صدای دو انفجار مهیب در ماریوپول در شرق اوکراین شنیده شده است.

بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت که با سران گروه ۷ نشست خواهد داشت و آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

بایدن همچنین گفت: رئیس جمهور اوکراین از من خواست تا از رهبران جهان دعوت کنم تا به وضوح در مورد تجاوز آشکار پوتین صحبت کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: ما به حمایت و کمک به اوکراین و مردم آن ادامه خواهیم داد.

بایدن همچنین یادآور شد: طی تماسی که با رئیس جمهور اوکراین داشتم، حمله روسیه را محکوم کردم و او را از اقدامات خود در جهت بسیج محکومیت بین‌المللی آگاه کردم.

آتش‌سوزی در فرودگاه شهر خرسون در جنوب اوکراین

خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش داد حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است.

منابع خبری از آتش سوزی فرودگاه نظامی چوگوف در حومه خارکف خبر می‌دهند.

زلنسکی در اوکراین وضعیت نظامی اعلام کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین صبح امروز اعلام کرد که وضعین فوق العاده نظامی در سراسر این کشور برقرار شده است.

زلنسکی در صدد تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت و دفاع ملی این کشور است. این نشست در ارتباط با اعلام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر آغاز عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از غیرنظامیان دونباس برگزار می‌شود.‎

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: روسیه به زیرساخت‌های نظامی اوکراین حمله کرده است.

توضیح نماینده روسیه درباره عملیات نظامی: این جنگ نیست

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد صبح امروز در نشست شورای امنیت درباره اوکراین اعلام کر که رویدادهای کنونی در اوکراین را نمی‌توان جنگ نامید، این یک عملیات نظامی ویژه است. این دیپلمات یادآور شد که مقامات روسیه همچنان آماده گفتگو هستند، اما قصد ندارند اجازه کشتار خونین جدید در دونباس را بدهند.‎

حمله نیروهای جدایی طلب دونتسک به مواضع ارتش اوکراین

نیروهای جدایی طلب دونتسک با استفاده از تمام تسلیحات خود به مواضع نیروهای مسلح اوکراین در امتداد کل خط تماس حمله می‌کنند.

توقف فعالیت برخی از فرودگاه‌های جنوب روسیه

فعالیت برخی از فرودگاه‌های جنوب روسیه از جمله کراسنودار، سوچی و آناپا تا نیمه شب ۲۵ فوریه (بامداد جمعه) متوقف شد.

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره اوکراین

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ساعاتی پیش برای دومین بار در هفته گذشته در نشستی فوق العاده درباره وضعیت کنونی در اوکراین بحث و گفتگو را آغاز کردند.

روسیه به شهرهای اوکراین حمله نخواهد کرد ‎

وزارت دفاع فدراسیون روسیه دقایقی قبل اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور به شهرهای اوکراین هیج حمله موشکی یا توپخانه‌ای انجام نداده است. وزارت دفاع روسیه اطمینان داده که هیچ خطری جمعیت غیرنظامی این کشور را تهدید نمی کند.

این خبر در حال تکمیل شدن است...

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.