کد خبر : 15382 / /
/

علت کندی اینترنت چیست؟

عباس عبدی فعال سیاسی در اظهارنظری تازه گفته که کندی اینترنت ربطی به زیرساخت‌ها ندارد. وی این وضعیت را ناشی از اجرای بی‌سروصدای طرح صیانت پیش از تصویب قانونی آن می‌داند.

علت کندی اینترنت چیست؟

این روزها کاهش سرعت اینترنت، چه ثابت و چه همراه موجب اعتراض کاربران اینترنت شده است. از مردم عادی گرفته تا کسب‌وکارهای اینترنتی از ناتوانی خود انجام کارهای روزمره خود می‌گویند. حالا سرعت اینترنت به قدری کند شده که بسیاری از کاربران از ناکارآمد بودن فیلترشکن‌های خود هم ابراز نگرانی می‌کنند.

اما چرا اینترنت کند شده است؟ برخی مشکلات زیرساختی را علت اصلی کاهش سرعت شبکه جهانی اینترنت می‌دانند ولی برخی دیگر اجرای «طرح صیانت» را دلیل این کندی قلمداد می‌کنند.

عباس عبدی فعال سیاسی در اظهارنظری تازه گفته که کندی اینترنت ربطی به زیرساخت‌ها ندارد. وی این وضعیت را ناشی از اجرای بی‌سروصدای طرح صیانت پیش از تصویب قانونی آن می‌داند.

اینترنت ایران در بهمن ۱۴۰۰ افتی هفت پله‌ای را در رتبه‌بندی جهانی داشته که علت اصلی آن جلوگیری از افزایش ماهانه ظرفیت اینترنت بوده است.

در خصوص اختلال در فعالیت وی‌پی‌ان و فیلترشکن هم علیرضا نظری نماینده مجلس به تجارت‌نیوز گفته بود: در طرحی که مدنظر وزارت ارتباطات و طرح صیانت است، دیگر کاربران نیازی به استفاده از فیلترشکن‌ و وی پی ان نخواهند داشت. بنابرابن مسدود خواهند شد.

طرح در مجلس به کجا رسیده است؟

این در حالی است که چندی پیش نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد قانون حمایت از کاربران در فضای مجازی یا همان طرح صیانت هفته آینده در مجلس تصویب می‌شود. اما با این حال بسیاری از کاربران در توییتر معتقدند این طرح پیش از تصویب در حال اجراست.

از زمان ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌ها تا زمانی که نتیجه نهایی اعلام شد، در جلسات متعدد با بیش از صد نفر از نمایندگان کسب‌وکارها، صاحب‌نظران، اتحادیه‌های صنفی، نهادهای پژوهشی، نمایندگان نهادهای دولتی و حاکمیتی و اصحاب رسانه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

بیژن نوباوه‌وطن، از مخالفان تغییر طرح، گفت: فراکسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی که با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان دستگاه‌های اجرائی مرتبط با فضای مجازی برگزار شد و طی آن اقدام اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس مورد اعتراض اعضای کمیسیون قرار گرفت.

نظر کارشناسان چیست؟

در حالی وزارت ارتباطات همچنان تاکید دارد که وضعیت سرعت اینترنت همراه خوب است. نعیم فرهادیان کارشناس شبکه، نخستین عامل را که می‌تواند روی کیفیت اینترنت تأثیرگذار باشد، DNS می‌داند. با این حال، او معتقد است که اختلالات اخیر با DNS مرتبط نیست و معتقد است که «کندی فعلی خیلی بیشتر از آن چیزی است که DNS بتواند تأثیرگذار باشد.»

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.