کد خبر : 15086 / /
/

فروش سهام عدالت از چه زمانی شروع می‌شود؟

آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال گذشته صورت گرفت که ۳۰درصد آن در خردادماه و ۶۰درصد نیز در مردادماه سال ۱۳۹۹ آزاد شد.

فروش سهام عدالت از چه زمانی شروع می‌شود؟

تفاوت روش مدیریتی مستقیم با غیرمستقیم در این است که، دارندگان سهام عدالتی که مدیریت مستقیم را برگزیده‌اند، پس از ثبت سفارش فروش خود باید صبر کنند و وجه حاصل از فروش سهام عدالت به حساب خود فرد واریز می‌شود. این در حالی است که مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، سود حاصل از فروش را یکجا و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دریافت می‌کنند.

آزاد سازی سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت در نهم دی ماه ۱۳۹۸ به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد؛ طی تصمیمات دولت مبنی بر اینکه مشارکت اقشار مردم در بازار سرمایه و بورس بیش از پیش تقویت شود این آزادسازی صورت گرفت. به عبارتی سهام عدالت که در سال‌های گذشته به مردم و اقشار کم‌درآمد تخصیص یافته بود با عملیاتی شدن طرح آزادسازی، وارد بازار سرمایه و بورس شد.

از میان حدود ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، ۱۹میلیون نفر روش مستقیم و حدود ۳۰میلیون نفر، روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. مشمولانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند. همچنین قرار بر برگزاری انتخابات این شرکت‌ها در ۲۰ اسفندماه سال گذشته بود، اما به دلیل بسیاری از سیاست‌های غلط و غیرمنطقی که برای نحوه و زمان برگزاری این انتخابات درنظر گرفته شده بود، لغو شد. در یادداشت پیش‌رو به کلیات فروش سهام عدالت و چگونگی آن پرداخته می‌شود.

باوجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده تا پایان سال ۱۳۹۹ بود، اما این امر صورت نگرفت. از طرف دیگر فروش سهام عدالت از ۲۵ آبان ماه برای مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، متوقف شد. مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را، فشار بر بازار سهام اعلام کردند.

تفاوت سهام عدالت مستقیم با سهام عدالت غیر مستقیم؟

در روش مستقیم آزاد سازی سهام عدالت و سهامداری، مالکیت و مدیریت سهام عدالت بدون هیچ گونه واسطه به خود فرد سهام دار منتقل می شود. یعنی در این روش مستقیم مسئولیت مدیریت، حفظ و نگهداری از سهام بر عهده ی خود سهام دار است. با انتخاب روش مستقیم فرد قبول می‌کند که سهام خود را از اداره شرکت سرمایه گذاری استانی بیرون می‌آورد و در مورد شرکت‌های غیر بورسی نیز فرد به ازای ارزش سهام این شرکت‌ها سهام دار آن‌ها می‌شود. به عبارتی دیگر، با انتخاب روش مستقیم فرد می‌پذیرد که تمام مسئولیت سهام خود را قبول کند.

در روش غیر مستقیم آزاد سازی سهام عدالت، مالکیت و مدیریت این سهام به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار خواهد شد. در این صورت فرد نمی تواند شخصاً سهم های موجود در بسته سهام عدالت را به فروش برساند.

علاوه بر مشکلات مشمولان سهام عدالت که روش مدیرتی مستقیم را انتخاب کرده‌اند، افرادی که مدیریت غیرمستقیم را برگزیده‌اند نیز با موانع و مشکلاتی روبه‌رو بوده و وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی، آنان را سردرگم کرده است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید صورت‌های مالی سال گذشته خود را بررسی و هیات مدیره خود را انتخاب کنند تا روند پذیرش آنها در بورس طی شود. در جدیدترین تصمیمات اتخاذشده درخصوص سهام عدالت، افرادی که روش مدیریتی مستقیم را انتخاب کرده‌اند، باید سود خود را از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دریافت کنند. این دسته از مشمولان باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، اقدام به فروش سهام خود کنند.

نحوه پرداخت سود سهام عدالت غیرمستقیم

طبق مصوبه شورایعالی بورس، اگر صاحبان سهام عدالت تا تاریخ یکم اسفند سال جاری سهام عدالت خود را نفروخته باشند سود ۵۵۰ هزار تومانی به آنها تعلق خواهد گرفت.

چرا فروش سهام عدالت متوقف شد؟

در ماه‌های ابتدایی آزادسازی سهام عدالت، قرار بر عرضه بلوکی این سهام بود، اما فروش به صورت بلوکی صورت نگرفت و سهام عدالت در زمان معاملات بازار سرمایه مانند بسیاری از نمادها به فروش رسید (فروش خرد در بازار سهام).

اما همانطور که اشاره شد، فروش سهام عدالت، آبان ماه سال گذشته متوقف شد. مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را فشار بر بازار سهام اعلام کردند. با اعلام این خبر، فروش سهام عدالت به صورت خرد در بازار سرمایه، ممنوع شد. هم اکنون نیز فروش بلوکی سهام عدالت متوقف شده است.

فروش سهام عدالت از چه زمانی شروع می‌شود؟

طبق اعلام رییس سازمان بورس، در صورتی که فروش سهام عدالت آغاز شود، فروش به صورت بلوکی خواهد بود. اما در حال حاضر، برنامه‌ای برای شروع مجدد فروش سهام عدالت وجود ندارد. همچنان امکان فروش بلوکی سهام عدالت مانند قبل وجود دارد. از آنجا که در ماه‌های قبل خریدار نداشت، اکنون با توجه به وجود خریدار بالقوه فروش بلوکی امکان پذیر است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.