کد خبر : 14953 / /
/

حقوق یک بازنشسته برای دریافت وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن چقدر باید باشد؟

هرچند طرح پرداخت تسهیلات بدون ضامن اجرایی شده است اما بسیاری از افراد معترضند که بانک ها از پرداخت وام به آن ها خودداری می کنند. چه کسانی می توانند وام بدون ضامن بگیرند؟

حقوق یک بازنشسته برای دریافت وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن چقدر باید باشد؟

بازنشستگان و کارمندان بخش‌ها دولتی و غیردولتی می توانند وام ۱۰۰ میلیون تومانی را بدون ضامن بگیرند؛ خبری که طی یک ماه گذشته با اعلام وزارت اقتصاد بسیاری از افراد و به ویژه بازنشستگان را خوشحال کرد. اما دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن تا چه اندازه ممکن است. به بیان دیگر آیا واقعاً افراد به ویژه بازنشستگان هم می توانند بدون ضامن و تنها با نامه کسر از حقوق و چک به راحتی وام بگیرند؟

پاسخ این پرسش هم "بله" است و هم "خیر"!!

برای اینکه بهتر متوجه شویم چرا دریافت وام ۱۰۰ میلیونی برای همه و به طور مشخص برای همه بازنشستگان ممکن نیست، به چگونگی دریافت نامه "کسر از حقوق" نگاهی می اندازیم.

بر اساس قوانین موجود، هر فرد بازنشسته می تواند حداکثر به میزان ۶۰ درصد حکم حقوقی خود، تقاضای کسر از حقوق کند؛ به بیان دیگر مجموع اقساط وام و ضمانت های یک فرد بازنشسته در نظام بانکی نهایت باید ۶۰ درصد دریافتی او باشد. این بدان معنی است که اگر فرد بیش از این وامی دریافت کرده و یا ضامن وام فرد دیگری شده است، از میزان توانایی او کسر خواهد شد. این موضوع را با مثالی تشریح می کنیم:

فردی را فرض کنید که حقوق وی در آخرین حکم بازنشستگی برابر با پنج میلیون تومان است؛ بر این اساس میزان توانایی او در پرداخت اقساط ماهیانه (یعنی ۶۰ درصد حکم حقوقی) سه میلیون تومان است. حال از این میزان اقساط وام های در جریان (چه وام گیرنده باشد و چه ضامن) کسر می شود. فرض کنید که مجموع اقساط ماهیانه این فرد نیز برابر با دو میلیون تومان باشد. پس این فرد نهایت می تواند کسر از حقوق وامی را درخواست کند که اقساط ماهیانه آن، یک میلیون تومان باشد. بر اساس نرخ بهره ۱۸ درصدی و بازپرداخت ۳۶ ماه، به این فرد حداکثر وام ۲۸ میلیون تومانی تعلق می گیرد.

حالا با این توضیحات، حقوق یک بازنشسته برای آنکه بتواند وام ۱۰۰ میلیون تومانی بگیرد باید چقدر باشد؟

اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی با فرض نرخ بهره ۱۸ درصد و بازپرداخت سه ساله، حدود ۳میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. بنابراین باید حکم حقوقی او ۶میلیون تومان باشد. البته این با فرض این است که فرد هیچ وامی نداشته و ضامن هیچ فردی هم نشده باشد که فرض دور از ذهنی است.

اگر فرض کنیم که یک بازنشسته اقساطی دو میلیون تومانی در ماه داشته باشد، برای آنکه بتواند برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی نامه کسر از حقوق بگیرد، حکم حقوقی او باید حدود ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان باشد و اگر مجموع اقساط او چهار میلیون باشد، این رقم به بیش از ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد. ارقامی که به نظر می رسد برای یک بازنشسته عادی دور از ذهن باشد.

اما برای وام ۵۰ میلیون تومانی، حکم حقوقی شما قدر باید باشد؟

دوباره با فرض نرخ بهره ۱۸ درصدی و دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه، اقساط ماهیانه وام ۵۰ میلیون تومانی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی می شود؛ این یعنی حداقل حقوق شما برای آنکه بتوانید نامه کسر از حقوق دریافت کنید باید سه میلیون تومان باشد که به نظر می رسد وام ۵۰ میلیون تومانی قابل دسترس تر باشد و افرادی که حداقل حقوق را دریافت می کنند هم قادر به دریافت این وام هستند؛ البته این پیش فرض همچنان پابرجاست که شما هیچ وامی ندارید و یا ضامن فرد دیگری نشدید.

اگر فرض کنیم شما در حال حاضر در حدود ۲ میلیون تومان اقساط ماهیانه در نظام بانکی دارید، آنگاه برای آنکه بتوانید وام ۵۰ میلیون تومانی بگیرید، حداقل حقوق شما باید بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد.

بنابراین لزوماً این وام به تمام افراد تعلق نمی گیرد و آنچه که مهم است که شما بتوانید نامه کسر از حقوق داشته باشید که این موضوع هم بستگی دارد که شما چقدر حقوق می گیرد./ اقتصادآنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.