کد خبر : 14831 / /
/

خبر خوش برای جاماندگان یارانه نقدی/جزئیات زمان ثبت نام

جعفر قادری با اشاره به اینکه میزان یارانه های نقدی در سال آینده افزایش پیدا نمی کند، اما نمایندگان راهکارهایی را در نظر گرفتند که بتوان فشار کم تری متوجه مردم باشد.

خبر خوش برای جاماندگان یارانه نقدی/جزئیات زمان ثبت نام

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به آخرین اخبار مرتبط با بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق گفت: روند بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق ادامه دارد و تا پایان روز چهارشنبه، کمیسیون به جمع بندی کاملی از بودجه ۱۴۰۱ دست پیدا خواهد کرد. در خصوص جداولی که پس از این در جریان بررسی بودجه دچار تغییر و تحولات احتمالی خواهند شد، ابتدا موضوع به سمع و نظر نمایندگان خوهد رسید و بعد در خصوص جداول مختلف از جمله تبصره ۱۴ تصمیم گیری خواهد شد.

نماینده مردم شیراز ادامه داد:یکی از موارد مهم در بودجه ۱۴۰۱، درخواستی بود که دولت برای کاهش سهم واریزی درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی داشت. این درخواست دولت با توجه به این واقعیت که هرگونه تغییر در این زمینه نیازمند اذن و اجازه مقام معظم رهبری است رد شد. این تصمیم باعث ایجاد کسری بزرگی در بودجه ۱۴۰۱ می شد که تبعات آن بر اقتصاد و معیشت خانواده ها، مخرب تشخیص داده شد.

بر اساس اعلام این نماینده، برای حل این مشکل قرار شد دولت یا پیشنهادات درآمدی جدیدی را مطرح کند و یا اینکه از طریق کاهش هزینه ها، این حفره کسری در بودجه ۱۴۰۱ پوشش داده شود.

قادری در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که تصمیم نهایی کمیسیون تلفیق در خصوص یارانه های نقدی چیست؟گفت: یکی دیگری از موارد کلیدی بودجه در تبصره ۱۴، پیرامون تصمیمات مرتبط با یارانه های نقدی است. بر اساس تصمیم نمایندگان با توجه به شرایط ویژه کشور، تصمیم گرفته شد که میزان یارانه های نقدی در سال ۱۴۰۱، افزایشی نداشته باشد. البته این فرصت در اختیار آن دسته از سرپرستان خانوار که یارانه آنها قطع شده یا بنا به هر دلیلی یارانه دریافت نمی کنند، قرار داده شده تا از طریق سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در لیست یارانه بگیران قرار گیرند.

تداوم تخصیص ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱

عضو کمیسیون تلفیق مجلس، پیرامون تصمیم نهایی تلفیق در خصوص ارز ۴۲۰۰تومانی گفت: بعد از بحث های فراوان با توجه به شرایط خاص کشور، نمایندگان تصمیم گرفتند تا راهکاری میانه را در خصوص ارز ترجیحی انتخاب کنند. برخی نمایندگان معتقدند، افزایش یارانه های نقدی در شرایط فعلی، نه تنها کمکی به بهبود قدرت خرید خانواده ها نخواهد کرد، بلکه باعث رشد نقدینگی، توسعه پایه پولی و نهایتا افزایش تورم خواهد شد. بنابراین تصمیم گرفته شد تا روند پرداخت یارانه های نقدی بر روال سابق تداوم پیدا کند.

او ادامه داد:  در مقابل این تصمیم، روند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی اقلام ضروری تداوم پیدا می کند. بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق قرار است سال آینده ۹میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات نهاده های دامی تخصیص داده شود. ضمن اینکه برای واردات دارو و گندم نیز ۳میلیارد دلار ارز ترجیحی مورد نیاز تامین و تخصیص داده خواهد شد.

نماینده شیراز در مجلس یادآور شد: البته تصویب شدن نهایی این اعداد و ارقام در گروی تصمیم نمایندگان در صحن است، پیش بینی ها حاکی از آن است که طی یکی دو روز آینده بعد از اتمام بررسی های کمیسیون تلفیق، موضوع برای اعلام نظر نمایندگان، راهی صحن خواهد شد تا در صورت موافقت نمایندگان روند تایید بودجه در شورای نگهبان آغاز شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به شمایل نهایی افزایش حقوق ها در بودجه گفت: دولت بر اساس مکانیسم خاصی افزایش حداکثر دریافتی ها را ۱۰درصد در نظر گرفته بود که این روند، دریافتی ها را از ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش می داد. نمایندگان اما این رقم را نیز کافی ندانستند و حداقل دریافتی ها را به ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان افزایش دادند.

قادری در پایان خاطر نشان کرد: بر این اساس حداقل دریافتی حقوق ها به نسبت سال قبل حدود ۲میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. هرچند این اعداد و ارقام نیز شاید تکاپوی نیازهای معیشتی برخی اقشار را نکند، اما نمایندگان نهایت تلاش خود را به کار گرفتند تا نهایت مساعدت به حقوق بگیران انجام شود./ اقتصاد آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.