کد خبر : 14641 / /
/

گرانی به خودروسازان رسید؟

قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز در کارخانه افزایش یافت.

گرانی به خودروسازان رسید؟

 در حالی شاهد افزایش قیمت کارخانه ای خودرو هستیم که این مساله ارتباطی به شرکت های خودروساز ندارد و دلیل این مساله را باید در اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده جست و جو کرد. قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه سال جاری توسط سازمان امور مالیاتی به شرکت های خودروساز ابلاغ شده است.

به استناد ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوبه خرداد سال جاری انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان "مالیات سبز" شده است. این مالیات و عوارض شماره گذاری خودروهای داخلی، براساس رتبه‌بندی انرژی محصولات که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود.

بررسی قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز نشان می دهد که خودروسازان این افزایش قیمت را در طرح های فروش جدید خود از ۱۳ دی ماه به بعد اعمال کردند.

مالیات سبز بر اساس میزان مصرف انرژی خودروها محاسبه می شود بنابراین درصد افزایش این مالیات به قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی خودروسازان برای تمامی خودروها یکسان نیست.

بررسی قیمت های محصولات تولیدی شرکت های خودروساز در بهمن ماه به نسبت دی ماه ۱۴۰۰ نشان می دهد اعمال این مالیات جدید بین ۲ تا ۹ میلیون تومان به قیمت خودروها در مبدا اضافه کرده است. به طور مثال ایران خودرویی ها پیش تر سمند LX را با قیمتی حدود ۱۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای مشتریان فاکتور می کردند اما این خودرو بعد از اعمال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده حدود ۲.۶ درصد افزایش قیمت را در مبدا به خود دید و در حال حاضر از سوی این خودروساز با قیمتی حدود ۱۵۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عرضه می شود. به عبارت دیگر این خودرو بعد از اعمال مالیات سبز حول و حوش چهار میلیون و ۱۰۰هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

دیگر محصول آبی های جاده مخصوص یعنی پژو ۲۰۷ با سقف پانوراما (شیشه ای) و فرمان برقی نیز بعد از اعمال مالیات سبز حدود دو میلیون و ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. این میزان افزایش قیمت حدود یک درصد به قیمت این خودرو اضافه کرده است.

این خودرو، قبل از اعمال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده با قیمتی حدود ۲۳۳ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان در طرح های فروش ایران خودرویی ها حاضر بود اما از ۱۳ دی ماه به بعد غول آبی جاده مخصوص چنانچه بخواهند این خودرو را در طرح های فروش خود عرضه کنند قیمت آن را حول و حوش ۲۳۵ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان اعلام خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که قیمت پایه خودرو در مبدا تغییری نکرده است این به آن معناست که خودروسازان ریالی از این افزایش قیمت به حساب خود واریز نمی کنند و تمام آن را باید ذیل ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، بعد از دریافت از مشتریان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

البته برخی از محصولات مانند پژو ۲۰۶ تیپ دو، رانا پلاس با سقف پانوراما و موتور TU۵، هایما S۵ و تارا با گیربکس اتوماتیک مشمول این مالیات نشدند و قیمت آنها در مبدا تغییری نکرده است./گسترش نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.