کد خبر : 14547 / /
/

افزایش عجیب و غریب قیمت برنج/ماجرا چیست؟

حسنی، ‌دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: عوامل مختلفی در قیمت برنج تأثیرگذار است و امسال این نرخ از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش عجیب و غریب قیمت برنج/ماجرا چیست؟

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به تولید محدود برنج در کشور بخشی از تقصیرها را بر گردن مدیریت دولتی دانست و گفت: امسال شکر از سوی دولت سه بار افزایش قیمت پیدا کرد و لذا مغازه‌دار نیز کالا را ارزان نخواهد فروخت.

وی افزود: کشاورز یک قسمت است ولی محدودیت واردات در کنار سودجویی منجر به گران‌فروشی شده است.

حسنی با اشاره به بارندگی اندک گفت: محصول برنج ایرانی به حد نیاز در کشور وجود دارد ولی هنوز دو سوم برنج را وارد می‌کنیم.

وی با بیان این که از مسئولان خواسته شده سری به شمال کشور بزنند، افزایش قیمت برنج را غیراصولی و خارج از عرف توصیف کرد و گفت: بنکداران سراسر کشور غیر از سه استان شمالی فقط خریدار هستند و ما هم از گرانی‌ها استقبال نمی‌کنیم و متضرر شده‌ایم.

حسنی تصریح کرد: ۹۰درصد برنج در دست دلالان شمالی است که هر روز یک قیمت جدید را به ما اعلام می‌کنند.

وی با اعلام این که از آغاز فصل برداشت تا امروز با ۸۰درصد افزایش قیمت برنج روبه‌رو بوده‌ایم، گفت: این مسئله غیرمنطقی و قانونی است.

حسنی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: کشاورزان شمالی اعلام می‌کنند شرکت‌های بسته‌بندی، برنج را پیش‌خرید کرده و عامل اصلی افزایش قیمت هستند.

وی ادامه داد: ما هر سری که برنج را سفارش می‌دهیم، درصدی روی آن می‌کشند. در سال‌های گذشته این افسارگسیختگی را شاهد نبودیم و افزایش قیمت برنج ظرف یک قرن اخیر استثنایی و غیرقابل‌باور بوده است.

حسنی گفت: در زمانی که هرساله برنج برداشت می‌شد، با افت قیمت روبه‌رو بودیم و امروز برنج ایرانی از ۴۷ تا ۷۷ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

وی افزود: قیمت در دست سه استان شمالی است و ما تنها نظاره‌گر بوده و متضرر می‌شویم. سرمایه ما در حال آب شدن است و سود ۳درصدی داریم.

بازار
copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.