کد خبر : 14482 / /
/

حقوق بازنشستگان/حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

خبر خوش درباره افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱

معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی در مجلس بررسی می‌شود.

خبر خوش درباره افزایش حقوق بازنشستگان در سال  ۱۴۰۱

حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد. حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی زیادی ندارد. حقوق بازنشستگان بارها مورد بررسی قرار گرفته است مجلس انقلابی یازدهم درباره حقوق بازنشستگان صحبت های جدیدی را مطرح کرد. در متن زیر آخرین اخبار درباره زمان واریز حقوق بازنشستگان را می خوانید.

 ایلنا، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست مشترک این کمیسیون با نمایندگان کانون‌های بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی شامل دستگاه‌های اجرایی تامین اجتماعی، بنیاد شهید، کمیته امداد، هلال احمر، وزارت ارتباطات، وزارت نیرو، بنیاد مستضعفان، مجلس و جهاد کشاورزی خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست با اعضای ستاد هماهنگی کانون‌های بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی مشمول تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی است.

این در حالیست که بازنشستگان تامین اجتماعی، خواستار اختصاص بودجه جداگانه برای همسان‌سازی و افزایش حقوق به اندازه‌ی بازنشستگان دولت هستند، مروتی (بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر) با استناد به این اظهارات می‌گوید: امیدواریم نمایندگان مجلس به سازمان تامین اجتماعی و دولت فشار بیاورند و آن‌ها را به اجرای قانون از جمله ماده 96 قانون تامین اجتماعی مجاب کنند.

به گفته وی، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منوط به تصمیم مدیرعامل سازمان است و اگر بخواهند، می‌توانند مستمری‌ها را به اندازه‌ی سبد معیشت افزایش دهند.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر حداقل حقوق بازنشستگان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی دهقان کیا افزود: دائمی شدن اجرای همسان سازی حقوق و افزایش میزان مستمری تامین اجتماعی مطالبه بازنشستگان این سازمان است و این گروه خواهان رفع تبعیض میان خود و بازنشستگان لشکری و کشوری هستند.

براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را متناسب با هزینه زندگی افزایش دهد. این افزایش باید در فواصل زمانی معین حداقل سالی یکبار و با تصویب هیات وزیران انجام شود.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در بین بازنشستگان کشور تعداد حداقل بگیرهای صندوق کشوری و لشکری کم است در حالی که ۶۰ درصد جمعیت بازنشستگان تامین اجتماعی را حداقل بگیرها تشکیل می‌دهند.

به گفته‌ وی میانگین حقوق دریافتی بازنشستگان لشکری بالاتر از میانگین حقوق بازنشستگان کشوری است و میانگین حقوق کشوری‌ها از بازنشستگان تامین اجتماعی بیشتر است.

براساس این گزارش حقوق یک بازنشسته حداقلی بگیر با ۲۰ سال سابقه کار با عائله مندی و ۲ فرزند در سال ۹۸ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است که پس از انجام دو مرحله همسان سازی در سال جاری به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته و برای آن‌هایی که ۳۰ سال سابقه کار دارند ۴ میلیون و  ۲۰۰ هزار تومان است.

حقوق بازنشستگان

تامین اجتماعی ماهیانه ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

سازمان تامین اجتماعی امسال بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان پرداخت کرده و ماهیانه ۵ هزار میلیارد تومان کسری برای پرداخت حقوق دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ منابعی را برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان قرار داد که این موضوع برای بازنشستگان کشوری و لشکری تقریبا انجام شد، اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی نشده است.

رحیم زارع افزود: نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی مصوب کردند تا دولت از طریق واگذاری سهام و پرداخت بدهی خود، دست سازمان تامین اجتماعی را برای پرداخت معوقات و حقوق بازنشستگان باز کند.

به گفته وی در سال  ۱۴۰۱  کف حقوق بازنشستگان دولت ۵ میلیون تومان تعیین شده است

بازنشستگان در انتظار ترمیم معیشت

موسیوند با بیان اینکه برخلاف اینکه ادعا شده واگذاری ۶۹ هزار میلیارد تومان سهام قطعی شده و امور واگذاری در انجام است، هنوز سهام هیچ یک از شرکت‌ها به صورت قطعی به سازمان تامین اجتماعی منتقل نشده است، گفت: «این در حالی است که بازنشستگان در انتظار ترمیم معیشت خود هستند و سازمان هم باید برای آن بکوشد. سازمان نباید منتظر بماند تا سهمش را در بودجه، آنهم از محل واگذاری سهام تعدیل کنند. در واقع بازنشستگان انتظار داشتند که سهم سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ تغییر اساسی پیدا کند و سازمان و وزیر کار از موضع خود در قبالِ تقویت مصارف حوزه مستمری دفاع کنند تا این مورد در متن قانون اصلاح شود.»

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.