کد خبر : 14474 / /
/

سهام عدالت/ سود سهام عدالت/سهام عدالت جاماندگان

خبرخوش دولت به دارندگان سهام عدالت/سود سهام عدالت ۵۵۰ هزار تومان شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان جلسه روز گذشته شورای عالی بورس و اوراق بهادار، از پرداخت سود سال ۱۳۹۹ دارندگان سهام عدالت به مبلغ حدودا ۵۵۰ هزار تومان تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

خبرخوش دولت به دارندگان سهام عدالت/سود سهام عدالت ۵۵۰ هزار تومان شد

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند سهامداران سهام عدالت باید با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام تا از مزایای سهامشان بهره مند شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، میزان و تاریخ پرداخت سود سال ۱۳۹۹ دارندگان سهام عدالت اعلام شد.

آنگونه که شادا گزارش داده است: سید احسان خاندوزی طی سخنانی در جمع خبرنگاران در خاتمه جلسه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، دستور این شورا را مختص به موضوع سهام عدالت و جمعیت حدود ۵۰ میلیون نفری سهامداران مستقیم و غیر مستقیم آن عنوان و مهم‌ترین مصوبه آن را مربوط به پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ به سهامداران اعلام کرد.

وزیر اقتصاد گفت: با وجود برگزاری مجامع عمده شرکت‌های عضو سهام عدالت در نیمه اول سال ۱۴۰۰، تا کنون سودِ دارندگان مستقیم و غیر مستقیم سهام آنها تا کنون پرداخت نشده بود که در این جلسه مقرر شد، با تعامل میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و کانون‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، به سرعت و تا قبل از پایان اسفند امسال، سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ افراد پرداخت شود.

سهام عدالت

مبلغ سود هر نفر؛ ۵۵۰ هزار تومان

وی افزود: برآورد دبیرخانه شورای عالی بورس و اوراق بهادر این است که حدود ۵۵۰ هزار تومان به ازای هر کدام از دریافت‌کنندگان سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد که طبیعتاً برای سهامدارانی که مبلغ یک میلیون تومان سهام خود را در موقع مقرر تکمیل کرده بودند، این رقم تقریبا به دو برابر افزایش می‌یابد.

خاندوزی یکی دیگر از مصوبات جلسه امروز شورای عالی بورس و اوراق بهادار را مساله نمایندگی شرکت‌های سهام عدالت در شرکت‌های اقتصادی اعلام کرد و گفت: در جلسه امروز مقرر شد، نمایندگی سهام عدالت در شرکت‌هایی مثل پالایش و پخش تهران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت ملی فولاد ایران، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بسیاری از دیگر شرکت‌ها که بخشی از سهام آنها در قالب سهام عدالت اختصاص یافته است؛ با مشارکت خود کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت انتخاب شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: تا پیش از این، یکی از ایرادات اساسی این بود که عملاً نقش‌آفرینی مردم و خود کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در مدیریت شرکت‌های عضو این گروه، نادیده گرفته شده بود و مدیریت آنها عملاً از طرف وزارتخانه‌های دولتی دنبال می‌شد.

وی گفت: امروز یک قدم اساسی برداشته و مقرر شد، حتماً در کارگروه، نظر کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت نیز لحاظ شود و امیدواریم از تاریخ سی و یکم تیر سال ۱۴۰۰ به بعد، اختیارات مدیریتی شرکت‌های سهام عدالت نیز به شکل خیلی کامل‌تری، به مردم واگذار شود تا واقعاً به سمت یک اقتصاد با مشارکتِ ظرفیت‌های مردمی حرکت کنیم.

سهام عدالت

تصمیم جدید سازمان بورس برای سهام عدالت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگر درمورد سهام عدالت نیز گفت: مسیری که در سال گذشته در این راستا طی شد، ابهامات و ایرادات اساسی داشت که برای حل این ابهامات کارگروهی تشکیل شده تا ساختار فرایند اجرایی سهام عدالت مورد بررسی قرار بگیرد که این دارایی ارزشمند به نحو احسن مدیریت شده و به مالکان اصلی آن داده شود.

چالش پالایشگاه‌ها، صادرات محصولات توسط دولت است

وی در ادامه با بیان اینکه چالش‌های بازار سرمایه مشخص است، عنوان کرد: این بی انصافی است که بگوییم در حوزه حذف قیمت‌گذاری دستوری اقدامی انجام نشده است. در چند سال گذشته این اتفاق در صنایع مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی رخ داد. این مسیر باید برای سایر محصولات نیز ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: البته دلیل همه چالش‌ها قیمت‌گذاری دستوری نیست. گاهی فرایندها مشکل دارد. برای مثال پالایشگاه‌ها خصوصی شده‌اند اما محصولات آن‌ها توسط دولت صادر می‌شود.

آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس

عشقی درمورد آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس نیز توضیح داد: سیاست‌گذاری عرضه خودرو در بورس بر عهده سازمان بورس نیست اما شرایط پذیرش در بورس کالا فراهم است. اما تصمیم نهایی را باید وزارت‌خانه مربوطه اخذ کند. این موضوع درحال مذاکره است.

سهام عدالت

قرارداد جدید با صندوق توسعه ملی برای تزریق مداوم منابع

وی در ادامه با اشاره به مصوبه تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه گفت: صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از بازار تشکیل شده است و دولت برای گسترش آن عزم جدی دارد. این تصمیم وجود دارد که مبلغی به صورت مداوم به این صندوق واریز شود و در لایحه بودجه سال آینده برای نخستین مرتبه مبلغی برای این موضوع دیده شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: تصمیم دولت این است که علاوه بر ۲۰۰ میلیون تومانی که سال گذشته برای تزریق به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه تصویب شد، مبلغ جدیدی تصویب و به صورت ماهیانه و مداوم واریز شود. در این راستا با صندوق توسعه ملی قراردادی امضا خواهد شد.

عرضه بلوکی برخی شهرهای دولتی

عشقی از مذاکره برای عرضه بلوکی برخی سهم‌های دولتی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: البته عرضه سهام دولتی و فروش اوراق در سال آینده کمتر خواهد شد. بطور کلی فکر می‌کنیم در ماه‌های آینده شرایط بازار بهتر شود اما هم عرضه سهام دولت و هم اوراق بر اساس کشش بازار صورت خواهد گرفت.

سهام عدالت

آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت

وی از تشکیل صندوق بازارگردانی شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت خبر داد و گفت: قرار است منابعی در قالب صندوق بازارگردانی برای شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در نظر گرفته شود. البته این موضوع منوط به این است که آئین‌نامه اجرایی به جای سهام عدالت اصلاح و مدل نهایی آن در شورای عالی بورس تصویب شود.

او در مورد پرداخت سود سهام عدالت نیز توضیح داد: ۹۸ درصد سود سال ۱۳۹۸ پرداخت شده و تنها دو درصد متعلق به مخابرات باقی مانده است. برای این عدم پرداخت نیز از شرکت مخابرات شکایت شده و سازمان خصوصی سازی نیز در حال پیگیری آن است.

عشقی در مورد سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نیز گفت: این موضوع در جلسه آتی شورای عالی بورس مطرح می‌شود و در مورد نحوه دریافت مبالغ از شرکت‌ها تصمیم گیری خواهد شد. امیدواریم پرداخت سود تا پایان سال انجام شود.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رها شدن سهام عدالت توسط متولیان، موجب شده است ارزش بازاری این سهام با وجود ارزنده بودن، یک‌چهارم ارزش واقعی باشد.

حمیدرضا جیهانی در مورد ارزنده بودن پرتفوی سهام عدالت بیان کرد: سهام عدالت به ذات یک ترکیب ارزنده‌ای از سهام شرکت‌های مختلف است که در دهه هشتاد دولت تصمیم گرفت به دهک‌های پایین درآمدی جامعه یک‌سری از سهام شرکت‌های ارزنده و تولیدی را که دارای ارزش افزوده بالایی بودند را در قالب سهام عدالت اختصاص دهد. /گسترش نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.