کد خبر : 14073 / /
/

سایه مذاکرات بر سر قیمت دلار

قیمت دلار روزهای گذشته در ابتدای کانال ۲۸ هزار تومانی به ثبات رسیده است. قیمت دلار در هفته جاری نیز در ابتدای کانال ۲۸ هزارتومانی به ثبات نسبی رسیده و با دامنه تغییرات اندک نوسان دارد.

سایه مذاکرات بر سر قیمت دلار

در روزهای اخیر، قیمت دلار در ابتدای کانال ۲۸ هزار تومانی به ثبات رسیده است. در ادامه روند ثبات نسبی قیمت دلار در سطوح قیمتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تا ۲۸ هزار تومان طی هفته گذشته، در هفته جاری نیز قیمت دلار در ابتدای کانال ۲۸ هزارتومانی به ثبات نسبی رسید و با دامنه تغییرات اندک نوسان دارد.

اما با توجه به ریزش ماه گذشته نرخ ارز و انتظارات کاهشی ایجاد شده در هفته‌های اخیر از آینده بازار ارز، سوال اصلی اکثر فعالان و دنبال‌کنندگان بازار ارز این است که چرا روند کاهشی مذکور ادامه پیدا نکرده و دلیل این ماندگاری قیمت دلار در کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی چیست؟ پاسخ کوتاه این است که بازار به مذاکرات لغو تحریم‌ها خوش‌بین است، اما برای تغییر کانال و نزولی شدن، منتظر تعیین تکلیف پرانتزهای باز است. در این شرایط دلار توان افزایش به کانال بالاتر را نیز ندارد.

گرفتاری دلار میان دو کانال

دیروز چهارشنبه ۶ بهمن ماه دلار در ادامه ورود خود به کانال ۲۸ هزار تومانی در پله‌های ابتدایی این کانال به نوسان پرداخت. معامله‌گران بازار ارز تهران که در عصر روز سه‌شنبه معاملات خود را در سطح قیمتی ۲۸ هزار و ۵۰ تومان انجام می‌دادند. با شروع ساعات کاری روز چهارشنبه دلار را با ۱۰۰ تومان افزایش قیمت و در حوالی رقم ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان معامله کردند.

این روند افزایش قیمتی تا عصر روز چهارشنبه ادامه پیدا کرد و درحوالی ساعت ۴ عصر این روز بود که قیمت دلار در معاملات ارزی بازار آزاد تهران به رقم ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. طی نوسانات کاهشی شدید و چشمگیر قیمت اسکناس آمریکایی در دی ماه گذشته، توجهات زیادی روی نمودار قیمتی شاخص بازار ارز متمرکز شد. این روند کاهشی که در نتیجه انتشار اخبار سیاسی مثبت و امیدوار‌کننده حول محور مذاکرات وین به وجود آمده بود انتظارات تحلیلگران و جامعه را نیز از بازار ارز تهران به سمت کاهش‌های بیشتر سوق داد و شاید حتی دلیل اصلی ادامه کاهش حجم معاملات ارزی بازار تهران را نیز بتوانیم در همین مسائله انتظارات کاهشی به وجود آمده بیابیم.

اما سوال اصلی جامعه و فعالان بازار ارز این است که در وهله اول چرا روند کاهشی دی ماه در بهمن ماه نیز ادامه پیدا نکرد و در مرحله بعد علت افزایش پله‌ای هرچند اندک نرخ دلار باتوجه به فضای سیاسی مثبت روز‌های اخیر چیست؟

سایه مذاکرات در بازار دلار

به گزارش دنیای اقتصاد، عده‌ای از کارشناسان و تحلیلگران معاملات ارزی بازار، سوال مهم مطرح شده را با تحلیل فضای سیاسی مذاکرات هسته‌ای پاسخ می‌دهند. این افراد ضمن اشاره به روند مثبت مذاکرات بر این باورند که هرچند از اخبار و سیگنال‌های منتشر شده در روز‌های اخیر از حوالی مقر مذاکرات هسته‌ای این طور به‌نظر می‌رسد که حصول توافق نزدیک است.

اما طولانی شدن زمان مذاکرات با توجه به پیچیدگی آن توانسته به تداوم حضور نرخ دلار در کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی دامن بزند. این افراد همچنین با اشاره به تلاش‌های سه‌گانه قیمت دلار در جهت عبور از هسته سخت و گذشتن از مرز حمایتی ۲۷هزار و ۵۰۰تومانی در روز‌های ابتدایی هفته گذشته معتقدند میزان تاثیر‌گذاری اخبار سیاسی روز‌های اخیر را می‌توان کاهش قیمت تا کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی دانست و برای ادامه روند کاهشی نرخ دلار به اخبار قطعی‌تری نیاز است.

این مسائل خود نشانگر آن است که با وجود پیشرفت‌های قابل توجه مذاکرات رفع تحریم‌ها و انتشار سیگنال‌های مثبت از این رویداد طی هفته‌های اخیر تعدادی از پرانتز‌های باز همچنان موجود هستند و برخی از طرفین تمایلی به عقب‌نشینی از موضع‌گیری‌های خود ندارند و همین مسائله سبب شده تا نرخ دلار تا رسیدن اخبار قطعی‌تری از حصول توافق جدید در حوالی دو کانال ۲۷و ۲۸ هزار تومانی کمین کند./تجات نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.