کد خبر : 14057 / /
/

تارا اتوماتیک ۱۲۸ درصد گران‌تر از کارخانه!/ دلال بازی برندگان تارا در بازار !

قیمت تارا اتوماتیک در بازار، به ۶۰ تا ۱۲۸ درصد بیشتر از قیمت کارخانه رسیده. چه عواملی در بازار قیمت‌ها را تا این حد بالا برده است؟

تارا اتوماتیک ۱۲۸ درصد گران‌تر از کارخانه!/ دلال بازی برندگان تارا در بازار !

قیمت تارا اتوماتیک در طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش شرکت خودروسازی ایران‌خودرو در مرحله تکمیل وجه ۴۱۵ میلیون تومان اعلام شده است.

اما از آنجایی که شرط سند در رهن از طرح‌های فروش محصولات شرکت‌های خوروسازی ایران‌خودرو وسایپا حذف شده است، مشتریانی که در قرعه‌کشی‌ها برنده شده‌اند، شروع به فروش آنها در بازار آزاد کرده‌اند.

بر اساس اعلام برخی منابع در فضای مجازی، قیمت خودروی تارا اتوماتیک در بازار آزار از ۶۷۰ تا ۹۷۰ میلیون تومان تعیین شده. این قیمت‌گذاری به این معنی است که خودروی تارا اتوماتیک ۶۰ تا ۱۲۸ درصد فراتر از قیمت کارخانه در بازار عرضه می‌شود.

قیمت‌گذاری بر چه مبنایی؟

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد این اختلاف قیمت تارا اتوماتیک گفت: بازیگر اصلی بازار که به دنبال سود است، بازیگران کلان هستند که خود را با شرایط سیاسی کلان کشور وقف می‌دهند. بازیگران خرد نیز تابع آنها هستند.

او افزود: فضای کلان اقتصاد سیاسی کشور به سمتی پیش می‌رود که سیگنال احتمال افزایش قیمت در بازار وجود دارد. بازیگر کلان بازار نیز این سیگنال را به بازیگران خرد منتقل می‌کند. پس ما با یک قالبی مواجه هستیم که بازیگران کلان آن معتقد هستند که قیمت‌ها در آینده افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس حوزه خودرو توضیح داد: نکته دیگر این است که بازیگران اصلی بازار پی بردند که دستگاه‌های سیاسی و دولت‌ها قادر به کنترل بازار نیستند و گاها از این فضا منفعت دارند. در نتیجه این شرایط، با بهم ریختگی بازار خودرو مواجه هستیم و در این بازار هر شخصی می‌تواند قیمت‌گذاری دلخواه خود را اعمال کند.

مصطفوی گفت: یکی از جاهایی که این به هم ریختگی بازار خود را نشان می‌دهد سایت‌های اعلام قیمت است. در این سایت‌ها هر کس به دلخواه قیمت خودروها را ثبت می‌کند و افراد شروع به حباب‌سازی می‌کنند.

او بیان کرد: البته اقدام این افراد طبیعی است، اما سیاست‌گذار باید به شکلی مسیر را طراحی کند که سود گروهی به زیان گروه دیگری تمام نشود. اما در شرایطی که بازار از دست سیاست‌گذار در رفته است عده‌ای منافع خود را از جیب دیگران تامین می‌کنند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.