کد خبر : 13511 / /
/

سکه چقدر گران شد؟/قیمت دلار و یورو امروز ۲۶ دی

در معاملات امروز یکشنبه ۲۶ دی ماه، قیمت طلا و سکه مجددا تغییر مسیر داد و با افزایش قیمت همراه شد و تنها سکه تمام بهار آزادی با کاهش حدود ۵۰ هزار تومانی خود این افزایش قیمت را همراهی نکرد.

سکه چقدر گران شد؟/قیمت دلار و یورو امروز ۲۶ دی

تهدید تورم بالاخره قیمت طلا را بالاتر برد و همان طور که سرمایه گذاران انتظار داشتند فشارهای صعودی قیمت طلا ادامه دارد. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با چهار دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، در ۱۸۱۶ دلار و ۵۰ سنت بسته شد. با این حال بهای معاملات این بازار برای کل هفته ۱.۱ درصد رشد داشت.

دو آمار مهمی که بازار را در وضعیت ریسک گریزی قرار داده است، تورم و خرده فروشی هستند. نرخ تورم آمریکا در دسامبر بالاترین رشد را از سال ۱۹۸۲ داشت و بر مبنای سالانه هفت درصد رشد کرد. در این بین، آمار خرده فروشی در دسامبر ۱.۹ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش در ۱۰ ماه گذشته بود.

عوامل تاثیرگذار رشد طلا در هفته گذشته

دو عامل اصلی تاثیرگذار بر طلا، دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا خواهند بود. دلار عقب نشینی کرد و اندکی فضا برای تنفس به طلا داد در حالی که روند صعودی بازده اوراق خزانه هم متوقف شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA به کیتکونیوز گفت: نگاه کنید بازده اوراق خزانه تا چه حد بالا رفته است. بازار بیش از ۹۰ درصد احتمال می دهد فدرال رزرو در مارس افزایش نرخهای بهره را تصویب کند. و طلا یکی از بهترین عملکردهای هفتگی را در چند ماه گذشته داشته است. طلا قادر نیست فراتر از اوج قیمت چند ماه اخیرش را بشکند اما اوضاع برای این فلز ارزشمند کاملا مساعد به نظر می رسند.

طلا به نظاره وضعیت دلار آمریکا نشسته است. احیای اقتصاد اروپا به همراه بهبود ارزش یورو می تواند نقش مهمی در تعیین مسیر حرکت دلار ایفا کند.

پیش‌بینی‌ها از روند احیای اقتصاد جهانی چگونه است؟

به گفته مویا، دورنمای مختلف زیادی برای مسیر حرکت دلار وجود دارند. روند احیای اقتصاد جهانی بهتری مشاهده خواهد شد که پتانسیل رشد اروپا را تقویت می‌کند و ممکن است باعث ضعیفتر شدن دلار شود. دورنمای رشد یورو از سال ۲۰۲۱ به سال ۲۰۲۲ به تاخیر افتاده است.

همچنین جدیدترین آمار تورم، بانک مرکزی آمریکا را واداشته است به سرعت وارد عمل شود. پس از افزایش نرخها در مارس، دومین افزایش ممکن است در ژوئن تصویب شود. این نقطه ای است که تحلیلگران نسبت به احتمال اشتباه سیاست پولی و تاثیر آن بر اقتصاد نگرانی پیدا می کنند. سال گذشته بانک مرکزی آمریکا رشد اقتصادی و افزایش بسیار آهسته نرخهای بهره را پیش بینی کرده بود اما در عوض تورم هفت درصد افزایش یافت و تحکیم سیاست پولی فوریت پیدا کرد. احتمال اشتباه سیاست پولی می تواند برای طلا مثبت باشد و در بلندمدت به دلیل این اشتباه، شاهد تقاضا برای این فلز ارزشمند خواهید بود.

پیش‌بینی روند اونس جهانی در هفته پیش‌رو

باب هابرکورن، کارگزار کالا در شرکت “آر جی او فیوچرز” اظهار کرد: بازارهای سهام احتمالا کمک می کنند طلا هفته جاری به قیمت بالاتری صعود کند. این یک رابطه غیرمعمول بین طلا و سهام است اما تحت تاثیر دوران کرونا بوده است. طلا هفته جاری شانس شکستن قیمت بالاتری را دارد. بازارهای سهام اندکی قویتر خواهند بود و این وضعیت قیمت طلا را تا سطح ۱۸۳۰ دلار می رسد. در دوران کرونا، سهام پایینتر با قیمت پایینتر طلا همراه شده است. وی افزود: طلا به دلیل رشد نرخ تورم و بازده اوراق قرضه نتوانسته است از سطح ۱۸۳۰ دلار عبورکند. هفته جاری با توجه به وضعیت بازده اوراق قرضه، طلا می تواند بین ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ دلار حرکت کند. اگر بازده اوراق قرضه رشد نداشته باشد، طلا ۵۰ تا ۷۰ دلار بالاتر خواهد رفت.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، هفته معاملاتی جاری به دلیل تعطیلات روز دوشنبه در آمریکا کوتاه تر خواهد بود. آمارهایی که منتشر می شوند شامل شاخص تولید نیویورک ایمپایر استیت در روز سه شنبه، مجوزهای ساخت و شروع ساخت خانه در روز چهارشنبه، متقاضیان بیمه بیکاری، شاخص تولید بانک فدرال رزرو فیلادلفیا و فروش خانه در روز پنج شنبه خواهند بود.

قیمت دلار در بازار امروز

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد امروز ۲۶ دی تا ساعت ۱۹، به رقم ۲۷ هزار و ۵۲۵ تومان‌ رسید.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

صرافی‌‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش ۲۶ هزار و ۲۶۲ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۵ هزار و ۷۴۲ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار امروز

قیمت یورو در بانک مرکزی ۴۷۹۳ تومان تعیین شد. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌‌های بانک‌ها، ۲۹ هزار و ۵۴۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۹۵۵ تومان است.

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

طبق نرخ‌‌های اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا ساعت ۱۹، قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۱ میلیون ۸۵۰ هزار تومان است.

در بازار امروز قیمت طلا برای هر گرم طلا ۱۸ عیار، یک میلیون و ۱۹۷ هزار ۶۴۹ تومان قیمت دارد.

نیم‌سکه، شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب سه میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است./ تجارت نیوز

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.