کد خبر : 13067 / /
/

اجاره‌ بهای صندوق ‌های امانات چقدر؟+مدارک

این روزها آمار سرقت ها افزایش پیدا کرده و رئیس پلیس پایتخت هم گفته بخش اعظم این سرقت ها، طلا و ارز بوده است.

اجاره‌ بهای صندوق ‌های امانات چقدر؟+مدارک

این روزها آمار سرقت ها افزایش پیدا کرده و رئیس پلیس پایتخت هم گفته بخش اعظم این سرقت ها، طلا و ارز بوده است. سردار حسین رحیمی از قیمت بالای صندوق های امانات و البته تعداد کم آن ها گلایه کرده و گفته: «این طور نیست مردم تمایل نداشته باشند که طلا و ارزشان را در صندوق امانت بگذارند اما هم صندوق کم است و هم قیمت شان بالاست.» او از مسئولان بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی خواست که برای این موضوع فکر جدی کنند. در این گزارش سعی کرده ایم به قیمت صندوق های امانات و روش های گرفتن آن بپردازیم تا اگر طلا یا ارز دارید برای اطمینان بیشتر در این صندوق ها قرار دهید تا شب با خیال راحت تری بتوانید بخوابید.

اجاره‌ بهای صندوق ‌های امانات

معمولاً اجاره بهای استفاده از صندوق‌های امانات از سوی بانک‌ها بر اساس سانتی‌متر مکعب محاسبه می‌شود؛ به طوری که اجاره بهای سالانه برای صندوق‌های کوچک در بانک‌های مختلف از 6۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان متفاوت است و ودیعه آن نیز بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان تغییر می‌کند. اجاره بهای صندوق‌ های امانات متوسط هم از ۱۵۰ هزار تومان شروع می شود و عموماً تا ۲۵۰ هزار تومان است. اما اجاره بهای صندوق‌ های بزرگ در بانک‌ های مختلف، تفاوت زیادی با هم پیدا می‌کند و میزان امنیت این صندوق ‌ها نیز اهمیت بسیاری در اجاره بهای آن دارد. برای مثال یکی از صندوق‌های امانات خیلی بزرگ در ساختمان مرکزی یکی از بانک ‌های دولتی کشور اجاره بهای سالانه بیش از ۶۵ میلیون تومان و ودیعه‌ای حدود ۵۲۶ میلیون تومان دارد. البته به طور میانگین صندوق‌های امانت بزرگ هم رقمی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به عنوان اجاره بهای سالانه از مشتریان شان می گیرند. البته برای هر بار استفاده از صندوق هم باید 5 هزار تومان کارمزد پرداخت کنید.

چطور می‌توانیم صندوق امانات داشته باشیم؟

شرط اول برای داشتن صندوق امانات این است که در شعبه دارای صندوق امانات یکی از انواع حساب را داشته باشید. بقیه مدارک مورد نیاز ممکن است برای هر بانکی متفاوت باشد اما در بیشتر بانک‌ها داشتن شناسنامه‌، کارت ملی و کپی‌های آن‌ها و چند قطعه عکس کفایت می‌کند. اگر بخواهید به جز خودتان وکیلی هم به صندوق شما دسترسی داشته باشد، ارائه‌ مدارک وکیل هم الزامی است. حالا اگر بخواهید برای یک شرکت صندوق امانت بگیرید مدارک مورد نیاز شما یک رونوشت از اساسنامه شرکت به همراه روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت و صاحبان حق امضاست. با این حال بهتر است در صورت نیاز به صندوق، شرایط هر کدام از بانک‌ها را مطالعه کنید.

مزایا و معایب این صندوق ها

در خصوص مزایا که امنیت بالای این صندوق ها مهم ترینش  است. نکته دیگری که وجود دارد این است که حتی مسئولان بانک ها هم نمی توانند محتویات داخل صندوق شما را ببینند اما در کنار این مزایا این صندوق ها معایبی هم دارند. به طور مثال شما در ساعتی که بانک تعطیل است نمی توانید به محتویات داخل صندوق دسترسی داشته باشید همچنین در صورت داشتن بدهی به بانک تا تسویه نکردن قادر به خارج کردن محتویات صندوق تان از بانک نخواهید بود./خراسان

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.