کد خبر : 12963 / /
/

آخرین ساعات ثبت‌نام مستاجران برای صاحبخانه شدن/کدام متقاضیان موفق به ثبت‌نام نشدند؟

مهلت ثبت نام مردم در نهضت ملی مسکن در شرایطی امروز به پایان می‌رسد که شرایط ثبت نام برای بسیاری از متقاضیان مهیا نشده است.

آخرین ساعات ثبت‌نام مستاجران برای صاحبخانه شدن/کدام متقاضیان موفق به ثبت‌نام نشدند؟

بر اساس اظهارات متولیان نهضت ملی مسکن، مهلت ثبت نام متقاضیان برای این طرح امروز مورخ 15 دی ماه سال 1400 به پایان می‌رسد، البته مراجعین به «سامانه ثمن» در حال حاضر باوجود مهلت چندساعته برای ثبت نام به پیغام تحت عنوان « با عرض پوزش، سامانه در حال بروزرسانی می‌باشد، لطفا چند ساعت دیگر مجدد مراجعه بفرمایید، لطفا از تماس با بخش های مختلف وزارت راه و شهرسازی و ... خودداری بفرمایید» مواجه می‌شوند.

با وجود اتمام مهلت ثبت نام در طرح مسکنی دولت سیزدهم، اما و اگرهای بسیاری درباره ثبت نام مردم مطرح می‌شود. یکی از مهمترین نکات مبهم پیرامون ثبت‌نام نهضت ملی مسکن، ناتوانی متقاضیان واجد شرایط در 400 شهر کشور بود که شرایط انتخاب شهر محل سکونت‌ها در سامانه مهیا نشد.

وزیر راه و شهرسازی ابتدای هفته جاری در برنامه تلویزیونی نگاه یک ضمن اشاره به 2 مشکل تامین زمین و همچنین مهیا نبودن زیرساخت سامانه برای دسترسی شهرها گفته بود، «تا 2 هفته آتی شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان مهیا می‌شود.»

با توجه به اظهار نظر رستم قاسمی پیرامون مهیا شدن شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان همه شهرهای کشور از 2 هفته آینده، مشخص نیست، آیا با اتمام مهلت ثبت نام در تاریخ 15 دی همچنان شرایط ثبت‌نام برای اهالی این شهرها مهیا است یا خیر.

*شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان 400 شهر مهیا نیست

علاوه بر مسئله ناتوانی مردم در 400 شهر کشور، شرایط ثبت نام برای مردم سایر شهرهای کشور که امکان ثبت نام داشتند نیز در برخی مناطق با دشواری مواجه بود. برای مثال در شهرهایی از کشور فاصله محل ساخت واحدهای مسکونی با محل زندگی متقاضیان به بیشتر از 200 کیلومتر می‌رسید و همین موضوع باعث شده است، برخلاف موجود بودن نام این شهرها در سامانه نهضت ملی مسکن، مردم برای ثبت نام به دلیل فاصله محل ساخت مسکن با محل فعلی زندگی اقدام نکنند.

این مسئله ارتباط قابل توجهی با مسئله تامین زمین ساخت 4 میلیون مسکن برای 4 سال دارد و به نظر می‌رسد، ماجرا تا پایان تامین قطعی زمین همچنان ادامه داشته باشد. در همین راستا همچنان مشخص نیست، تکلیف متقاضیان حاضر در این شهرها با اتمام فرایند ثبت‌نام  چه می‌شود؟

* زمان کافی برای ثبت نام خودمالکی وجود نداشت

یکی دیگر از نقاط مبهم مطرح شده در بیان اتمام فرآیند ثبت نام، مسئله واحدهای خود مالکی است. موفق‌ترین شیوه ساخت مسکن در کشور بالاخره پس از مطالبه گسترده مردم در ابتدای هفته جاری  به سبد نهضت ملی مسکن اضافه شده و شرایط ثبت نام برای مسکن خودمالکی مهیا شد.

در شرایطی که کمتر از یک هفته از آغاز ثبت‌نام واحدهای خودمالکی می‌گذرد و هنوز بسیاری از این متقاضیان از شروع فرآیند ثبت‌نام اطلاع ندارند، مشخص نیست تکلیف این بخش با اتمام زمان ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن به کجا ختم می‌شود.

*ابهام در ثبت نام مجردها برای نهضت ملی مسکن

یکی دیگر از اما و اگرهای ثبت‌نام نهضت ملی مسکن پیرامون مسئله ثبت نام مجردها است. در شرایطی که بسیاری از خانوارهای متاهل فاقد مسکن هستند و طبیعتا اولویت ثبت‌نام مسکن نیز با این خانوارها است، طرح مطالبه ساخت مسکن برای مجردها سبب شده تا این مسئله مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

به استناد اظهارات وزیر راه و شهرسازی، تیم حقوقی وزارت راه و شهرسازی برای تدوین قرارداد مشخص برای ثبت‌نام مجردها در حال تلاش است. براساس آخرین جزئیات ثبت‌نام مجرد‌ها، محمود محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد:« ثبت نام مردان مجرد از روز دوشنبه ۲۰ دی ماه آغاز می‌شود و سن ثبت‌نام کنندگان هم از ۲۵ سال به ۲۳ سال کاهش یافته است.»

این اظهارات در شرایط بیان می‌شود که معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده‌است مهلت ثبت نام نهضت ملی مسکن به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود و مشخص نیست، آیا سازوکار ثبت نام متقاضیان مجرد در فرآیندی مجزا اتفاق می‌افتد یا بر خلاف تاکیدات صورت گرفته شاهد تمدید زمان ثبت نام هستیم.

*سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن همواره باز بماند

به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن، در شرایطی که ابهامات بسیاری پیرامون اتمام ثبت‌نام نهضت ملی مسکن مطرح می‌شود، تمدید نکردن زمان ثبت نام برای مردم توجیه ندارد. در همین رابطه محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن در بیان محقق نشدن شرایط مساوی ثبت نام برای همه متقاضیان گفت: «بسیاری از متقاضیان از جمله مردم فاقد مسکن 400 شهر ناموجود در سامانه، افرادی که محل ساخت مسکن با محل زندگی آن‌ها فاصله دارد، متقاضیان خودمالکی و مجردها موفق به ثبت‌نام نشده‌اند و برای تحقق عدالت باید زمان کافی برای ثبت نام در اختیار این دسته قرار داده شود.»

یکی دیگر از موارد مد نظر کارشناسان دلایل غیرموجه برای تمدید نکردن ثبت نام نهضت ملی مسکن است، بر این اساس مشخص نیست، چرا معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی بر تمدید نکردن مهلت ثبت نام تاکید دارد.

در این رابطه حمید بهزادی کارشناس مسکن معتقد است: «اگر توجیه وزارت راه و شهرسازی برای تمدید نکردن تجمیع اطلاعات متقاضیان است، این مسئله می‌تواند همزمان با باز بودن زمان ثبت نام به طور مرحله‌ای انجام شده و تداخلی هم از لحاظ فنی پیش نیاید.»

در حال حاضر با همه اما واگرهای موجود مشخص نیست، وزارت راه و شهرسازی چه تصمیمی برای مهلت ثبت‌نام متقاضیان دارد و آیا این فرآیند برای تحقق عدالت میان همه متقاضیان تمدید می‌شود یا  اینکه سامانه سمن پس از پایان امروز از دسترس مردم برای ثبت نام خارج می‌شود./ فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.