کد خبر : 12853 / /
/

خبر مهم برای بازنشستگان/ شرط نمایندگان برای افزایش سن بازنشستگی

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از مخالفت این کمیسیون با افزایش سن بازنشستگی از ۳۰سال به ۳۲سال و همچنین افزایش سنوات حقوق بازنشستگی از ۲ به ۳سال خبر داد.

خبر مهم برای بازنشستگان/ شرط نمایندگان برای افزایش سن بازنشستگی

ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با خبرهای منتشر شده درخصوص مخالفت کمیسیون با افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: ما نظر ۲-۳ نفر از کسانی که خودشان چندین تجربه کاری قابل توجه در این حوزه داشتند را گرفتیم، در کنار نظرات اعضای کمیسیون و نظر مشورتی مرکز پژوهش‌ها؛ نظر تخصصی کمیسیون را در آخرین وقتی که داشتیم درخصوص بندهایی که به کمیسیون ارجاع شده بود ارائه کردیم؛ که بر این اساس کمیسیون با افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی در لایحه بودجه مخالفت کرد.

وی ادامه داد: ببینید موضوع مخالفت با افزایش سن بازنشستگی و مخالفت با آوردن این موضوع در لایحه بودجه سنواتی دو مساله جداست؛ الان ما خودمان درخصوص پایدارسازی ورودی‌های صندوق‌ها داریم کار می‌کنیم که صندوق‌ها دارند ورشکسیته می‌شوند ما با اینکه این موضوع را دفعتاً در بودجه سنواتی بیاوریم، مخالف هستیم. اما اگر این موضوع را در برنامه توسعه هفتم بیاورند، ما هم کمک می‌کنیم که کار انجام شود، منتها این کار باید در یک بازه زمانی ۵ ساله تا ۷ ساله انجام شود.

اسماعیلی اضافه کرد: همچنین موضوع پیشنهاد میانگین حقوق ۳ سال آخر برای بازنشستگی هم مورد مخالفت کمیسیون قرار گرفت؛ چراکه هر دوی این موارد احکام دائمی است و ما نمی‌توانیم در بودجه سنواتی که یکساله است، یک قانون دائمی را تغییر دهیم. در این حوزه‌ها اگر دولت اصرار به تغییر و اصلاح دارد، باید به صورت جداگانه لایحه به مجلس بیاورد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین در رابطه با نظر کمیسیون نسبت به وام ازدواج، بیان کرد: در بحث وام ازدواج، این مساله را هم در بودجه ۱۴۰۱ به صورت کلی دیده بودند و تصمیم‌گیری در این خصوص را در اختیار بانک مرکزی قرار داده بودند تا پیرامون آن آیین‌نامه تدوین کند که ما این را براساس اعداد و ارقام سال گذشته و تورم، ریز و دقیق کردیم که در آینده بتوانیم نظارت داشته باشیم.

وی افزود: ما الان هم درگیر همین مساله هستیم و مبلغی که برای تبدیل وضعیت فرزندان جانبازان و برای وام ازدواج در نظر گرفتیم، خیلی از آن تحقق و تخصیص پیدا نکرده است؛ در نتیجه ما این را به صورت دقیق مشخص کردیم که بتوانیم خوب نظارت کنیم. یک زمانی ما یک بودجه کلی به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد می‌دهیم که خودشان تصمیم بگیرند، یک زمانی هم ما مبلغ را دقیق مشخص می‌کنیم که بعدا از آن‌ها بخواهیم ماهیانه به ما گزارش بدهند که چقدر در هر ماه مردم توانستند این وام را دریافت کنند.

اسماعیلی در رابطه با اعداد و ارقام تعیین شده وام ازدواج برای سال آینده، گفت: ما مبلغ وام ازدواج را با توجه به ارقام سال گذشته و تورم مشخص کردیم که بر این اساس پیشنهاد کمیسیون برای مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ عدد ۱۵۰ میلیون تومان برای زوج و زوجه بود که مجموعاً ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود و در راستای تشویق جوانان به ازدواج برای پسران کمتر از ۲۵ سال و دختران کمتر از ۲۳ سال این مبلغ به ۲۵۰ میلیون تومان برای هر کدام از زوج و زوجه افزایش می‌یابد و مجموع آن به ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد. همچنین بازپرداخت وام که سال گذشته ۷ سال تعیین شده بود به ۱۰ سال افزایش یافت و ضامن کارمند از شرایط وام ازدواج حذف شد و ارائه سفته معتبر یا افراد شاغل دارای چک معتبر را جایگزین کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این موارد نظرات تخصصی کمیسیون اجتماعی است که در مهلت مقرر قانونی از سوی کمیسیون اعلام شده است و نمایندگان کمیسیون حاضر در کمیسیون تلفیق نیز این موارد را در آنجا مطرح خواهند کرد اما تصویب نهایی این موضوع نیازمند تصویب در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس است./ ایلنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.