کد خبر : 12535 / /
/

هشدار یک زلزله شناس/خطر۱۰۰درصدی گسل طرشت در تهران

یک زلزله شناس از خطر صدردصدی گسل طرشت در تهران خبر داد و گفت:‌ بزرگراه یادگار امام درست در امتداد انتهای گسل نیاوران حرکت می‌کند و این بزرگراه در راستا و امتداد آن است.

هشدار یک زلزله شناس/خطر۱۰۰درصدی گسل طرشت در تهران
یک زلزله شناس از خطر صدردصدی گسل طرشت در تهران خبر داد و گفت:‌ بزرگراه یادگار امام درست در امتداد انتهای گسل نیاوران حرکت می‌کند و این بزرگراه در راستا و امتداد آن است.

 دکتر عباسی در وبینار تخصصی "اهم اقدامات کاهش خطر در شهرتهران" که پیش از ظهر امروز در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت:‌ پیشینه تاریخی می‌گوید که تهران در خطر زلزله است و در جایی که قبلا زلزله آمده است، باز هم خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود، تهران هر ۲۰۰ سال می‌لرزد، اظهارکرد:‌ این جمله هم درست و هم غلط است. غلط است چون نمی‌گوید کدام گسل تهران چشمه زلزله است و کدام گسل باعث تخریب ری شده است؛ اما درست است چون اگر بوئین‌زهرا هم زلزله بیاید تهران می‌لرزد.

این عضو پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی ادامه داد:‌ دیرینه لرزه شناسی به ما فسیل زلزله‌ها را نشان می‌دهد و به ما می‌گوید که سوابق زلزله چه بوده و در آینده چه خواهد بود. امروز برای برآورد خطر، اندازه آهنگ جابجایی گسل‌ها و اینکه چند میلیمتر در سال حرکت می‌کنند شاخصی است که می‌تواند به ما کمک کند تا خطر زمین‌لرزه را برآورد کنیم.

عباسی در ادامه به تشریح برخی از گسل‌های شهر تهران پرداخت و افزود:‌ گسل کهریزک احتمالا به سمت شمال‌غرب ادامه دارد و زیر آبرفت‌ها پنهان شده است. گسل پردیسان پنهان است، اما گسل طرشت رسوب‌های جوان را بریده و نشان می‌دهد که خطر صدرصد دارد و باید در محاسبات به حساب بیاید. همین سازمان مدیریت بحران شهر تهران روی این گسل قرار گرفته است.

این زلزله شناس با تاکید بر اینکه گسل طرشت روی یک گسل واقعی قرار دارد، اظهارکرد:‌ بزرگراه یادگار امام درست در امتداد انتهای گسل نیاوران حرکت می‌کند و این بزرگراه در راستا و امتداد آن است.

وی تعیین آهنگ جابجایی را فاکتور مهمی برای برآورد خطر زلزله دانست و گفت: بعضی از گسل‌ها هم در تهران هستند که ۱۰ هزار سال است که تکان چندانی نخورده‌اند و در حد چند میلیمتر بوده است.

ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.