کد خبر : 12490 / /
/

هزینه جدید خدمات بانکی چقدر است؟

بانک مرکزی کارمزد جدید خدمات بانکی را از ابتدای سال آذرماه امسال ابلاغ کرد. هزینه خدمات بانکی چقدر تغییر داشته است؟

هزینه جدید خدمات بانکی چقدر است؟

در سال ۹۹ بود که با توجه به افزایش همه هزینه‌ها، اعلام کارمزد جدید خدمات بانکی قابل پیش‌بینی بود و جنجال زیادی به‌پا کرد. چون پس از سه سال هزینه خدمات بانکی افزایش و از حالت رایگان به پولی تبدیل شد.

در تصمیم افزایش نرخ کارمزد تراکنش‌های بانکی در سال ۹۹ بیش از همه، افزایش کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک از جمله کارمزد کارت به کارت توجه مردم را به خود جلب کرد، درحالی‌که افزایش کارمزد صدور دسته چک و حتی تعیین کارمزد پرداخت قبض‌ها آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه، شهرداری و راهنمایی و رانندگی مهم‌ترین تصمیم بانک مرکزی در سال گذشته بود.

در حال حاضر کابران زیادی به کارمزد بانک‌ها اعتراض می‌کنند. می‌گویند برای کمترین مبلغ تراکنش‌ها کارمزد گرفته می‌شود و بهتر است برای مبلغ کم از پول نقد استفاده کنیم که آن هم در دوران کرونا امکان‌پذیر نیست.

نکته مهم اینجاست در تعیین نرخ خدمات بانکی در سال ۱۴۰۰ تغییر محسوسی در اغلب هزینه‌های خدماتی بانکی رخ نداده است.

کارمزد کارت به کارت به ازای انتقال هر یک میلیون تومان به ۶۰۰ تومان رسید و در صورت افزایش هر یک میلیون تومان در فرایند کارت به کارت معادل ۲۴۰ تومان به این هزینه اضافه می‌شود.

نکته مهم در بخشنامه بانک مرکزی اعمال کارمزد برای خدمات پایا و ساتنا است،کارمزد انتقال وجه بین بانکی پایا یک صدم درصد مبلغ تراکنش از ۲۰۰ تومان تا ۲۵۰۰ تومان در پرداخت های انفرادی و ۱۰۰ تومان به ازای هر تراکنش در پرداخت‌های گروهی است.

کارمزد انتقال وجه بین بانکی ساتنا نیز دو صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲۵ هزار ریال کارمزد تعیین شده است.

هرچند برای افتتاح حساب و صدور دفترچه سپرده قرض الحسنه پس انداز کارمزدی تعیین نشده اما هزینه افتتاح حساب سپرده کوتاه مدت متمرکز پنج هزار تومان و صدور هر جلد دفترچه صرفا برای حساب های کوتاه مدت نیز ۴۸۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین هزینه ارسال پیامک برای اطلاع رسانی با گرفتن رضایت مشتری معادل ۳۰ تومان به اضافه هزینه پیامک و حق اشتراک سالیانه خواهد بود.

هزینه صدور دسته چک به ازای هر برگ چک دو هزار ریال به همراه هزینه تمبر چک خواهد بود؛ کارمزد رفع سوءاثر برای هر برگ چک ۱۲ هزار تومان تعیین شده است.

کارمزد اعلام مانده کارت خودپرداز کیوسک شتابی ۱۲۰۰ ریال و اعلام مانده کارت و صورت حساب ۱۰ گردش آخر ۲۴۰۰ ریال تعیین شده است.

هزینه ارائه صورت حساب سال جاری هر صفحه ۶۰۰ تومان و برای سال‌های گذشته به ترتیب ۶۰۰ و ۷۲۰ تومان می شود.

نرخ-خدمات-بانکی

برخی از کابران در صفحه توییتر نیز به این موضوع اعتراض داشته‌اند:«وقتی ٣ هزار تومان کرایه تاکسی‌ت میشه، پول خرد همراهت نیست و بانک هم ۶صد تومان بابت انتقال ٣هزارتومان کرایه ازت می‌گیره! کجای دنیا اینجوری کارمزد می‌گیرن؟! روزانه چندتا از این انتقال‌ها داریم؟ درآمد بانک‌ها از این محل چقدره؟»

«بانک آینده برای حدودا ۱۰ میلیون تومان ۲۸۰۰ هزارتومان از من کارمزد کسر کرد!»

«کارمزد یعنی مزد انجام کار. با خودکار شدن فرایندها چ نیازیه هر بار از مشتری بابت ۴ هزار تومن انتقال وجه، ششصد تومن کارمزد کم بشه؟ مثلا شرکت واسط موتورش رو آتیش میکنه میره دم بانک مبدا پول رو میگیره میبره به کارمند بانک مقصد تحویل میده؟»

«حالا دست میکنید توو‌ جیبمون، لااقل منصف باشید و درصدی کم کنید. برا کارت ب کارت کردن کرایه تاکسی ۴تومنی باید ۱۵ درصد کارمز بدیم؟»

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.