کد خبر : 12483 / /
/

خبر مهم برای جاماندگان وام ودیعه مسکن

در حالی پرداخت وام ودیعه مسکن از ابتدای آذر ماه متوقف شده است که طبق شنیده ها منابع مالی این وام به اتمام رسیده است و مشخص نیست چه زمانی به جاماندگان تسهیلات پرداخت می شود.

خبر مهم برای جاماندگان وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن مستاجران به جاماندگان نرسید. از 10 هزار میلیارد تومان ابلاغ شده برای پرداخت وام ودیعه مسکن در سال جاری، تاکنون مبلغ 7 هزار و 300 میلیارد تومان پرداخت شده است و 190هزار نفر وام ودیعه مسکن را دریافت کردند. مصطفی قمری وفا، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی در ادامه گفته است نزدیک به 60 هزار نفر به مبلغ 2  هزار و 300 میلیارد تومان نیز در بانک‌ ها پذیرش شده و در مرحله اخذ وام ودیعه مسکن هستند. این در حالی است که به گفته مخاطبین رکنا از اول آذر ماه سال جاری تاکنون، بانک ها از پرداخت هرگونه وام ودیعه مسکن خودداری کرده اند.

ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران از 26 خرداد ماه سال جاری آغاز شد و متقاضیان درخواست و اطلاعات خود را در سامانه tem.mrud.ir ثبت کردند. طی اعلام رسمی از سوی مسئولین ذیربط ثبت‌ نام برای دریافت وام ودیعه مسکن 30 آذر ماه 1400 به پایان رسید، اما زمان پرداخت این تسهیلات به جاماندگانی که در بانک های مورد نظر پرونده تشکیل دادند و در آستانه اخذ وام قرار داشتند و یا افرادی که به تازگی ثبت نام کردند، مشخص نیست.

اطلاعاتی از زمان پرداخت وام ودیعه مسکن به جاماندگان وام ودیعه مسکن در دست نیست

قمری وفا، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی، چندی پیش در توییتر عنوان کرد که هرگونه اقدام در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان وام ودیعه مسکن، منوط به تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا است.

به نظر می رسد هیچ مسئولی نمی داند چه زمانی پرداخت های جدید آغاز می شود. اما آنچه در این خصوص مطرح می شود این است که چرا دولت پیش بینی درستی از تعداد متقاضیان احتمالی و میزان منابع مالی لازم، نداشت؟

چرا بانک های تعیین شده برای پرداخت این تسهیلات از ابتدا مشخص نبوده و حتی از سامی و تعداد بانک هایی که مجاز به پرداخت این تسهیلات بودند هیچ گونه اطلاعات دقیقی در دست نبود و مشخص نشد که در نهایت هر بانک چند سهمیه دارد؟

تعیین نشدن محدودیت مدت پرداخت وام، این شائبه را بوجود آورده بود که هر زمان مدارک متقاضیان تکمیل شود می توانند وام بگیرند، اما اینطور نشد. در حال حاضر نیز آمار دقیقی از جاماندگان وام ودیعه مسکن و افرادی که به مرحله پایانی تکمیل پرونده رسیدند، اما وامی دریافت نکردند در دست نیست.

سقف وام ودیعه مسکن چقدر است؟

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران 70 میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) 40 میلیون تومان و سایر شهرها 25 میلیون تومان است. متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند. متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

به گزارش ایرنا، مبلغ 47 هزار و 514 میلیارد ریال در سال گذشته و مبلغ 69 هزار و 138میلیارد ریال تا تاریخ 22 آذرماه امسال تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شده است. در همین راستا مبلغ 24 هزار و 470 میلیارد ریال تسهیلات نیز متقاضی توسط بانک‌ های عامل پذیرش شده‌اند.

همچنین بر اساس استعلام انجام شده از سامانه مربوطه مستقر در وزارت راه و شهرسازی امسال تا تاریخ 22 آذر سال جاری تعداد 556 هزار و 907 نفر در مجموع 222 هزار و 39 میلیارد ریال در سامانه مورد نظر ثبت‌نام و جهت دریافت تسهیلات یاد شده به بانک‌ های عامل معرفی شده‌اند.

متقاضیان معرفی شده به شبکه بانکی تا 22 آذر ماه سال جاری مبلغ 122 هزار و 39 میلیارد ریال بیشتر از سهمیه ابلاغی بوده و بدیهی است که معرفی متقاضیان بیشتر از سهمیه‌های بانکی منجر به عدم پذیرش متقاضیان از سوی بانک‌های عامل و در صف انتظار ماندن متقاضیان شده و بانک‌های عامل نیز هیچگونه تعهدی نسبت به پذیرش متقاضیان فراتر از سهمیه‌های ابلاغی ندارند./رکنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.