کد خبر : 12325 / /
/

تاکسی هوایی صرفه اقتصادی دارد؟ / هزینه خرید ایرتاکسی اا نفره چند؟

ایرتاکسی از آن دست طرح‌هایی است که در ایران به اخبار و وعده‌های مسئولان در رسانه‌ها محدود شده. اما سرمایه‌گذاری که قصد ورود به این حوزه را داشته است می‌گوید تعلل در صدور مجوزها باعث شده هزینه هر فروند هواپیمای ۱۱ نفره از پنج میلیارد به ۷۵ میلیارد تومان برسد و این پروژه دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

تاکسی هوایی صرفه اقتصادی دارد؟ / هزینه خرید ایرتاکسی اا نفره چند؟

در سال‌های اخیر بارها اخبار و وعده‌هایی از مسئولان مربوطه در مورد ایرتاکسی یا به قول معروف تاکسی هوایی منتشر شده.

اخیرا باردیگر اخباری در مورد ظرفیت یا وجود برنامه برای راه‌اندازی ایرتاکسی در شهرهای مختلف استان‌هایی چون فارس و مازندران در رسانه‌ها دیده می‌شود.

اما سیدعبدالرضا حسینی‌نسب، سرمایه‌گذاری که قصد ورود به این حوزه را داشته است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به طولانی شدن روند صدور مجوز و نوسانات قیمت ارز، راه‌اندازی ایرتاکسی، دیگر توجیه اقتصادی ندارد و از اولویت کاری مجموعه ما خارج شده است.

وعده‌های محدود در اخبار

ایرتاکسی طبق وعده‌‌ها قرار بود مهر سال گذشته کلید بخورد. راه‌اندازی این پروژه در ادامه به بهمن ۹۹ موکول شد.

اکنون اما، دی ۱۴۰۰ فرارسیده است و هنوز هم در عمل، خبری از آن نیست.

البته در این مدت، رسانه‌ها از اخبار مربوط به ایرتاکسی خالی نبوده‌اند.

هر از گاهی، خبری از برنامه‌ریزی برای ورود شهری جدید به پروژه ایرتاکسی منتشر می‌شود.

تهران (فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی)، لار، شیراز، جهرم، سمنان، شاهرود، رامسر و خرم‌آباد، از جمله شهرهایی هستند که نام آنها در پروژه ایرتاکسی مطرح شده است.

اما به گفته حسینی‌نسب، سرمایه‌گذاری که می‌خواهد این پروژه را در یزد راه‌اندازی کند، این موارد در حد اخبار باقی مانده‌اند و در عمل، اتفاق خاصی رخ نداده است.

زیرساخت‌های قانونی مجوز مشخص نیست

مجموعه تحت مدیریت او، ظاهرا زیرساخت طرح، شامل فرودگاه اختصاصی و برخی تجهیزات را آماده کرده.

اما با وجود وعده‌های سازمان هواپیمایی کشوری در یک سال اخیر، هنوز نتوانسته است مجوزهای لازم را دریافت کند.

حسینی‌نسب توضیح می‌دهد: زیرساخت‌های قانونی کار هنوز مشخص نیست و سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌داند چگونه باید مجوز صادر کند.

توجیه اقتصادی ندارد

اما به گفته او، طولانی شدن فرایند صدور مجوز و نوسانات نرخ ارز باعث شده که این پروژه دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد و از اولویت کاری این مجموعه خارج شود.

حسینی‌نسب می‌گوید: قیمت هر فروند هواپیمای ۱۱ نفره، در سال‌های اخیر از حدود پنج میلیارد به ۱۷ میلیارد و اکنون به حدود ۷۵ میلیارد تومان رسیده است.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: حدود چهار سال پیش، با ۱۰۰ میلیارد تومان، امکان تهیه شش فروند هواپیمای ۱۱ نفره وجود داشت، اما اکنون برای تهیه هر هواپیمای ۴ نفره باید حدود ۱۸ میلیارد تومان هزینه کرد.

او ادامه می‌دهد: در حالی که قیمت دلاری آن در این مدت تقریبا ثابت بوده اما نوسانات بازار ارز باعث چنین افزایش قیمتی شده است.

به گفته حسینی‌نسب، برای هر فروند هواپیما باید تعداد زیادی قطعه تندمصرف و کندمصرف نیز تهیه کرد و یا یک فروند هم نمی‌توان کار را آغاز کرد.

این فعال اقتصادی تاکید می‌کند: در این شرایط، بازگشت سرمایه به زمان زیادی نیاز دارد.

/تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.