کد خبر : 12315 / /
/

کاخ سعدآباد در معرض خطر انفجار!

مجموعه کاخ سعدآباد به دلیل داشتن لوله‌های گاز فرسوده در معرض خطر انفجار قرار دارد. این اتفاقی است که رئیس سابق کاخ در مراسم تودیع خود نسبت به آن هشدار جدی داده و گفته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بازسازی مهمی برای آنها صورت نگرفته است.

کاخ سعدآباد در معرض خطر انفجار!

مجموعه کاخ سعدآباد به دلیل داشتن لوله های گاز فرسوده در معرض خطر انفجار قرار دارد. این اتفاقی است که رئیس سابق کاخ در مراسم تودیع خود نسبت به آن هشدار جدی داد.

چند روز پیش با معرفی رئیس جدید کاخ سعدآباد در تهران، مراسمی برای تودیع رئیس پیشین با حضور کارکنان کاخ و معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد.

در این مراسم کیا پارسا به نکاتی از حضور ۵۰ ماهه خود در این کاخ و مشکلاتی که با آنها رو به رو بوده است پرداخت. نکاتی که به رغم پیگیری‌های چند ساله او نتیجه‌ای نداده است.

او این مشکلات را در حضور وحید رحمتی مدیر جدید کاخ مطرح کرد با این هدف که شاید او بتواند در دوره جدید مدیریت وزارتخانه، پیگیر این مسائل شود.

مهمتر اینکه اعضای جدید شورای راهبردی کاخ سعدآباد چند روز پیش معرفی شده و این شورا تشکیل شده‌است که یکی از وظایف آنها اعتلای عملکرد موزه بر پایه خردجمعی است.

پارسا در طول زمان مدیریتش در این کاخ و در سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۱ نامه به وزارت میراث فرهنگی، شهرداری و نهادهای دیگر درباره موضوعات مرتبط با آب و برق و گاز این مجموعه تاریخی نوشت و هشدار داد.

یکی از این نامه‌ها خطاب به سازمان آتش نشانی و به جهت درخواست استقرار پایگاه آتش نشانی در مجموعه سعدآباد بود اما چون در پاسخ به این نامه‌ها جوابی نگرفت در مراسم تودیع خود سرفصل‌هایی از آن را در حضور متولیان جدید کاخ توضیح داد.

لوله‌های پوسیده گاز کاخ متعلق به قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است و در این مدت بازسازی مهمی برای آنها صورت نگرفته است

یکی از مواردی که او ذکر کرده بود، هشدار درباره یک انفجار بزرگ در کاخ سعدآباد است. انفجاری که می‌تواند در پی آتش سوزی لوله‌های گاز فرسوده بوجود آید.

لوله‌های پوسیده گاز این کاخ متعلق به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است و در این مدت بازسازی مهمی روی آنها صورت نگرفته است. حفاظت از این لوله‌ها کاتدیک نیست یعنی هیچ حفاظی ندارد تا در مقابل نشت گاز و یا فرسودگی در امان بماند. آتش سوزی در این شرایط تنها با یک جرقه یا اتفاق فاجعه بزرگی به وجود می‌آورد.

مجموعه سعدآباد چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را سپری کرده‌است.

سعدآباد در دوره قاجار ساخته شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بود. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان پهلوی ساختمان‌های متعددی در آن ساخته شدند که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف را شامل می‌شود.

برخی از این کاخ‌ها در اختیار نهاد ریاست جمهوری بوده و امکان بازدید عمومی ندارد. چون در برخی ایام مهمانان خاص ریاست جمهوری در این ساختمان‌ها حضور می‌یابند.

شعله‌ای کوچک در فضای باز این مجموعه می‌تواند به سرعت به تمام جنگل سعدآباد سرایت کند

رئیس سابق کاخ سعدآباد در این نامه‌ها پیشنهاد کرده بود که باید تمام لوله کشی کاخ سعدآباد تعویض شده و از جنس لوله‌های پلی اتیلن شود.

چرا که اگر گاز در محدوده وسیع کاخ و زیر یکی از موزه‌های آن نشت کند حتماً اتفاق خطرناکی خواهد افتاد که غیرقابل جبران است چون جدا از ساختمان‌ها، این مجموعه دارای میراث تاریخی گرانبهایی در ویترین موزه‌ها و گنجینه‌ها است.

ضمن اینکه شعله‌ای کوچک در فضای باز این مجموعه می‌تواند به سرعت به تمام جنگل سعدآباد سرایت کند.

حفاظت کاتدیک چیست؟

حفاظت کاتدیک (CP) تکنیکی است که برای کنترل خوردگی سطح فلز با ایجاد کاتد از سلول الکتروشیمیایی استفاده می‌شود. یک روش ساده برای حفاظت فلز از خوردگی و زنگ زدگی و تبدیل به آند است.

سیستم‌های حفاظت کاتدیک طیف گسترده‌ای از سازه‌های فلزی را در محیط‌های مختلف محافظت می‌کنند. حفاظت کاتدیک در بعضی موارد می‌تواند از ترک خوردگی جلوگیری کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.