کد خبر : 12298 / /
/

۸ مرحله تا تحصیل در آلمان

اگر نمیدانید که برای تحصیل در آلمان باید چه اقداماتی انجام دهید و از طرفی، حجم بالا و پیچیدگی اطلاعات ارائه شده در این زمینه موجب سردرگمی و بلاتکلیفی شما شده است، پس با این مقاله همراه باشید .

ما ۸ مرحله ای که باید بگذرانید تا به عنوان یک دانشجوی ببن المللی در آلمان تحصیل کنید را به زبان ساده برایتان توضیح میدهیم. این ۸ مرحله را باید به ترتیب دنبال کنید تا متوجه شوید که در حال حاضر در کدام مرحله از کار هستید و چه کارهایی باید انجام دهید تا رویای تحصیل در آلمان، به واقعیت تبدیل شود.

۱. رشته تحصیلی و دانشگاه را پیدا کنید

(حداقل ۳ ماه قبل از تصمیم گیری، شروع به تحقیق کنید)

پیدا کردن دانشگاه و انتخاب رشته  تحصیلی متناسب با علایق شما، اولین قدم جهت برنامه ریزی برای تحصیل در آلمان است.

قرار نیست این مرحله سخت باشد، زیرا دانشگاه‌ها و رشته های تحصیلی بی‌شماری در این کشور در دسترس هستند و کیفیت آموزشی آنها هم که بدون شک در سطح استانداردهای جهانی است. صرف نظر از اینکه برای آینده  خود چه تصمیماتی دارید، مطمئناً رشته  تحصیلی مناسبی وجود دارد که با علایق تحصیلی و تصمیمات شما برای آینده، همسو باشد.

اما، اگر قبل از شروع فرآیند درخواست خود برای تحصیل در آلمان به این موضوع فکر نکرده باشید، پیدا کردن یک دانشگاه و یک رشته  تحصیلی، ممکن است زمان بر باشد. احتمالا تعداد بالای رشته ها و دوره های تحصیلی موجود باعث شده که نتوانید تصمیم قطعی بگیرید.

پیشنهاد می کنیم حداقل ۳ ماه قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد رشته تحصیلی، خوب تحقیق کرده و در این مورد فکر کنید. این مدت زمان، برای بررسی تمام دانشگاه‌های آلمان  که دوره های مرتبط با رشته مورد علاقه شما را ارائه می دهند، کافی است..

هنگامی که  دانشگاه هایی را که در آلمان رشته مد نظر شما را دارند، پیدا کردید، می توانید روی لیست کوچکتری از دانشگاه هایی که برای شما ایده آل به نظر می رسند تمرکز کنید. شما می توانید تصمیم بگیرید که فقط بر روی یک دانشگاه تمرکز کنید یا برای چندین دانشگاهی که میپسندید درخواست دهید تا شانس خود را برای گرفتن پذیرش افزایش دهید.

پیدا کردن دانشگاه و رشته ی تحصیلی بسیار حائز اهمیت است چرا که به همه چیز سمت و سو میدهد.

۲. تمام مدارک الزامی را تهیه کنید

(دو هفته قبل از فراخوان ارائه درخواست)

اکنون که تصمیم گرفتید در کدام دانشگاه و در چه رشته ای تحصیل کنید، باید تمام شرایط را بررسی کنید. برای این منظور باید سایت دانشگاه و قسمت شرایط پذیرش آنها را مطالعه می کنید. اگر مواردی وجود دارد که درک نمی کنید، هرگز برای تماس مستقیم با دانشگاه تردید نکنید.

شرایط ورود بسته به دانشگاه و نوع رشته ای که انتخاب می کنید متفاوت است، بنابراین توصیه می شود قسمت الزامات را چندین بار مطالعه کنید.

زمان بندی نامناسب و مفقود شدن مدارک، رایج ترین مسائلی است که در این مرحله اتفاق می افتد و هر دو می توانند منجر به تاخیر در پذیرش یا حتی رد درخواست شما شوند. برای جلوگیری از چنین احتمالی باید این اسناد را از قبل آماده کنید.

به عنوان مثال، برای شرکت در آزمون استاندارد مهارت زبان آلمانی باید حداقل سه ماه در یک دوره زبان شرکت کنید. اگر هنگام درخواست تازه بخواهید شروع به یادگیری زبان آلمانی کنید، احتمالا زمان زیادی را از دست خواهید داد..

زمان پردازش و رسیدگی به درخواست شما نیز احتمالا زمانبر باشد، پس باید حداقل ۴ ماه قبل از درخواست،  آماده سازی مدارک خود را شروع کنید.

۳. زبان آلمانی را یاد بگیرید

 (۶ ماه قبل از درخواست یا آغاز دوره، یادگیری زبان آلمانی را شروع کنید)

موفقیت شما در دانشگاه به شدت به مهارت شما در زبان آلمانی بستگی دارد، حتی اگر برنامه تحصیلی شما به زبان انگلیسی باشد. داشتن دانش قوی در زبان آلمانی تضمین می کند که مطالب درسی را بخوبی درک کنید، آنچه را که در کنفرانس ها تدریس می شود درک کنید و در عین حال بتوانید افکار و ایده های خود را نیز بدرستی بیان کرده و انتقال دهید..

در آلمان، بیشتر دوره های کارشناسی به زبان مادری تدریس می شود، در حالی که بسیاری از برنامه های تحصیلی در سطوح عالی (مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری) به طور کامل یا فقط جزئی به زبان آلمانی تدریس می شوند. به غیر از محیط دانشگاه، اغلب باید با مردم محلی نیز به آلمانی صحبت کنید.

یادگیری زبان آلمانی از صفر، ممکن است دشوار باشد، اما اگر زودتر شروع کنید، تا زمانی که میخواهید به آلمان بیایید، آلمانی را کاملاً روان صحبت خواهید کرد. توصیه می کنیم حداقل ۶ ماه قبل از شروع دوره تحصیلی خود (یا قبل از درخواست در صورتی که مهارت زبان آلمانی جزو الزامات رشته انتخابی باشد)، یادگیری زبان آلمانی را شروع کنید تا حداقل به درک اولیه ای از زبان آلمانی برسید..

۴. تامین بودجه مالی مورد نیاز تحصیل و زندگی در آلمان

(حداقل دو هفته قبل از درخواست ویزای دانشجویی آلمان)

قدم بعدی اطمینان از داشتن تمکن مالی لازم برای زندگی و تحصیل در آلمان است. اگر چه هزینه تحصیل در آلمان رایگان است اما طبق قانون فعلی، هر دانشجوی خارجی از کشور غیر اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا باید تمکن مالی مناسبی برای تامین هزینه اقامت خود در آلمان در طول تحصیل داشته باشد.

یک دانشجوی بین المللی در آلمان باید حداقل ۱۰۳۳۲ یورو داشته باشد که برآورد می شود برای یک دانشجو برای پوشش هزینه های زندگی در سال اول تحصیل کافی باشد. این مقدار پول باید به حساب بانکی مسدود شده در آلمان واریز شود.

به طور طبیعی، برای یک دانشجو، این مقدار پول، زیاد است و جمع آوری آن زمان می برد. اکیداً توصیه می شود مدت ها قبلتر از درخواست خود، پس انداز مالی خود را شروع کنید، مگر اینکه بورسیه تحصیلی دریافت کرده باشید و از آن به عنوان مدرکی برای اثبات تمکن مالی استفاده کنید..

به طور معمول، ۶ ماه قبل از ارائه درخواست، زمان مناسبی برای شروع پس انداز است. دو هفته قبل از درخواست برای ویزای دانشجویی نیز باید مبالغ مورد نیاز را واریز کنید.

۵. برای پذیرش اقدام کنید

(به محض تکمیل الزامات)

پس از بررسی مجدد مدارک الزامی، نوبت به ارسال درخواست می رسد. درخواست را می توان به صورت آنلاین ارسال کرد، اما ممکن است دانشگاه هایی وجود داشته باشند که درخواست ها را فقط به صورت حضوری یا پستی دریافت کنند.

با دانشگاه خود تماس بگیرید تا ببینید از چه راهی می توانید درخواست خود را ارسال کنید. اکثر دانشگاه های آلمان در پلتفرم درخواست آنلاین دانشگاه ملی به نام UniAssist عضو هستند. علاوه بر این، دانشگاه هایی وجود دارند که بستر پذیرش آنلاین خود را در وب سایت اختصاصی خود اجرا می کنند.

به خاطر داشته باشید که دانشگاه های آلمانی مرکزی برای دانشجویان بین المللی هستند و کمیته های پذیرش به شدت مملو از درخواست های خارجی هستند. بررسی همه درخواست ها زمان بر است، به همین دلیل باید در اسرع وقت درخواست خود را ارسال کنید تا به موقع به آن رسیدگی شود.

شما باید به محض باز شدن فراخوان درخواست، درخواست خود را ارسال کنید و سپس منتظر نامه ی پذیرش باشید.

بسته به مقطع تحصیلی که در آلمان دنبال می کنید، مراحل درخواست کمی متفاوت است.

۶. ویزای دانشجویی آلمان را دریافت کنید

(به محض دریافت پذیرش نامه)

اگر دانشجویی هستید که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه اقتصادی اروپا میخواهید به آلمان بیایید، باید ویزای دانشجویی آلمان را دریافت کنید.

پیشنهاد می کنیم تا زمانی که مدارک را جمع آوری می کنید، شخصاً با سفارت یا کنسولگری آلمان تماس بگیرید و برای جلسه مصاحبه ویزا، وقت رزرو کنید.

برای تحصیل در آلمان، حتما باید شرایط مالی لازم را داشته باشید. یکی از ساده ترین و بهترین راه ها برای متقاعد کردن مقامات مبنی بر اینکه بودجه کافی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی خود دارید، افتتاح حساب بانکی به اصطلاح مسدود شده است.

پیشنهاد ما افتتاح حساب بانکی مسدود شده در فینتیبا است Fintiba)). فینتیبا،  یک شرکت آلمانی است و به طور رسمی مورد تایید وزارت خارجه فدرال آلمان است.

همراه با سایر مدارک، سفارت/کنسولگری آلمان در کشور شما نیز از شما می خواهد که قبل از اعطای ویزای دانشجویی، یک بیمه نامه درمانی تهیه کنید.

اکثر دانشجویان بین المللی در آلمان ترجیح می دهند بیمه درمانی خود را ازشرکت DR-WALTER دریافت کنند.

۷. محل اقامت خود را پیدا کنید

(هرچه زودتر انجام شود بهتر است. حداقل ۳ الی ۶ ماه قبل از آمدن به آلمان، جستجوی برای محل اقامت را شروع کنید)

اکنون که به طور رسمی دانشجوی پذیرش شده در آلمان هستید و ویزای دانشجویی خود را دریافت کرده اید، باید به فکر مکانی برای اقامت خود باشید. اقامت در آلمان برای دانشجویان بین المللی چندان هم گران نیست اما طبیعی است که به عنوان یک دانشجوی خارجی باید خودتان برای یافتن محل اقامت دست بکار شوید و مکانی که از نظر مالی مناسب ترین مکان برای زندگی است را پیدا کنید.

به خاطر داشته باشید که یافتن محل اقامت در آلمان به دلیل محدودیت سالن های دانشجویی و آپارتمان های مشترک، هر سال سخت تر می شود. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان اوقات بسیار پر استرسی را در این مرحله سپری می کنند.

ما به شما توصیه می کنیم که اولویت را به این موضوع بدهید زیرا اگر زودتر محل سکونت خود را پیدا نکنید، ممکن است زمان و هزینه زیادی برای یافتن راه حل صرف شود. با در نظر گرفتن این موضوع، می توان فهمید که باید قبل از فرود در آلمان به صورت آنلاین محل اقامتی پیدا کنید و مبلغ اولیه را برای رزرو کردن محل به نام خود،  بپردازید.

۸. در دانشگاه خود ثبت نام کنید

(هفته اول پس از ورود به آلمان)

آخرین مرحله برای اینکه به طور رسمی در دانشگاه مورد نظر خود شروع به تحصیل کنید، ثبت نام در دوره ای است که در آن پذیرفته شده اید. از این نظر، فرآیند ثبت نام شما را از یک متقاضی موفق به یک دانشجوی ثبت نام شده در آلمان تبدیل میکند.

آموزش عالی دولتی در آلمان به صورت رایگان ارائه می شود، اما همچنان باید هزینه ثبت نام را بپردازید که بین 150 تا 250 یورو متغیر است. علاوه بر این، برای استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی به مدت ۶ ماه، باید هزینه بلیت ترم خود را بپردازید.

برای ثبت نام در دوره دانشگاهی خود در آلمان، باید شخصاً در دفتر مدیریت دانشگاه خود حاضر شوید و مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس با فرمت پاسپورت
  • ویزا یا مجوز اقامت
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده
  • مدارک تحصیلی (اصل مدارک یا کپی های تایید شده)
  • نامه پذیرش
  • گواهی بیمه درمانی آلمانی
  • رسید پرداخت هزینه

پس از ثبت نام در دفتر مدیریت دانشگاه، یک مدرک ثبت نام (کارت شناسایی) برای شما صادر می شود که بعداً می تواند برای درخواست اجازه اقامت و شرکت در کلاس های شما استفاده شود.

نکته مهم: شما باید هر ترم بعد از اتمام ترم قبلی مجددا مراحل ثبت نامی را طی کنید و هزینه های ثبت نام را بپردازید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.