کد خبر : 12154 / /
/

خبر مهم درمورد واکسیناسیون کودکان هفت تا ۱۱ ساله

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: باتوجه به این که نسل جوان بیشتر به سویه اومیکرون مبتلا می‌شوند، این کمیته به ستاد ملی مقابله با کرونا توصیه کرد که کودکان هفت تا ۱۱ ساله در کشور علیه ویروس کرونا واکسینه شوند.

خبر مهم درمورد واکسیناسیون کودکان هفت تا ۱۱ ساله

دکتر حمیدرضا جماعتی افزود: توصیه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ این است که واکسیناسیون کودکان هفت تا ۱۱ ساله در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گیرد.

وی اظهار داشت: برخی از کشورها واکسیناسیون هفت تا ۱۱  ساله ها را در دستور کار خود دارند بنابراین کمیته علمی کشوری کووید ۱۹  نیز توصیه می کند که ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای واکسیناسیون این گروه سنی هم انجام شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: یکی از موارد شیوع امیکرون در کشور می تواند در میان افراد سنین پایین باشد، برای اقدام پیشگیرانه باید این افراد هم واکسینه شوند تا بتوان جلوی بروز پیک ششم را گرفت، به همین دلیل واکسیناسیون کودکان کمتر از ۱۸ سال بسیار با اهمیت است.

دورهمی های یلدایی خطرناک است

جماعتی به هموطنان توصیه کرد که از حضور در گردهمایی ها و مهمانی های خانوادگی بویژه شب یلدا پرهیز کنند چراکه می تواند دورهمی های خطرناک باشد.

وی افزود: این مراسم باتوجه به ورود سویه اومیکرون در کشور می تواند منشاء سرایت بیشتر این سویه از ویروس کرونا در بین خانواده ها باشد و به عبارتی این مراسم می تواند سبب شعله ورشدن پیک بیماری در جامعه شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ تصریح کرد: نتایج مطالعات انجام داده شده نشان می دهد که خطر سرایت پذیری در افرادی که در زیر یک سقف هستند، می تواند بیشتر باشد، در نتیجه مردم باید از این کار پرهیز کنند.

جماعتی همچنین گفت: باتوجه به ورود سویه اومیکرون به کشور علاوه بر اینکه مردم نباید در مجامع عمومی حضور پیدا کنند، اصول بهداشتی به خصوص استقاده از ماسک را به خوبی رعایت کنند.

مواجهه با پیک اومیکرون در چند هفته آینده دور از انتظار نیست

وی باردیگر تاکید کرد: باتوجه به ورود سویه جدید اومیکرون به کشور اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم و محدودیت‌ها اعمال نشود در چند هفته آینده شاهد پیک اومیکرون خواهیم بود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ افزود: روزهای آینده بهترین زمان برای اجرای اقدامات پیشگیرانه، اعمال محدودیت های کرونایی و تزریق بیشتر دز اصلی و یادآور واکسن کرونا است.

جماعتی ادامه داد: علاوه بر اعمال محدودیت های کرونایی، تزریق دزهای اصلی و تقویتی باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود تا از بروز پیک سویه جدید جلوگیری شود.

وی یادآور شد: هرچند در حال حاضر در بیشتر استان های کشور وضعیت آبی کرونایی است اما باتوجه به شدت سرایت پذیری سویه جدید اومیکرون که حدود چهار برابر ویروس دلتا است، باید به شدت مراقب باشیم.

مردم حتما واکسن بزنند

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ باردیگر به  هموطنان توصیه کرد که هر واکسن کرونا در دسترس و در سبد وزارت بهداشت را در اسرع وقت تزریق کنند و به عبارتی مردم منتظر واکسن خاص نباشند و واکسن در دسترس را تزریق کنند.

جماعتی خاطرنشان کرد: افراد بالای ۶۰ سال، کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند یا مصرف کنندگان داروهای سرکوب کننده ایمنی حتما دز یادآور را بزنند.

وی یادآور شد: تاخیر در تزریق واکسن می تواند، منشا درگیری فرد یا خانواده وی به بیماری کرونا باشد.

به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

این نهاد بین المللی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است. به این ترتیب انتظار می‌رود که اومیکرون به زودی از دلتا سبقت بگیرد و به گونه غالب در جهان تبدیل شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

 ایرنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.