کد خبر : 12019 / /
/

کاهش عجیب مصرف میوه در بین ایرانی‌ها

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: ۸۰ درصد مردم میوه و سبزیجات به میزان مطلوب مصرف نمی‌کنند.

کاهش عجیب مصرف میوه در بین ایرانی‌ها

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: ۸۰ درصد مردم میوه و سبزیجات به میزان مطلوب مصرف نمی‌کنند.

علی قنبری مطلق:

*شایع ترین سرطان در زنان، سرطان پستان و در مردان سرطان پروستات است.

* مهمترین علل بروز سرطان افزایش سن جمعیت و نسبت جمعیت سالمند نسبت به جمعیت جوان است که در کشور ما و دیگر کشورها در حال رخ دادن است. ما در کشورمان جمعیت جوانی داریم که در سال‌های آینده به سمت پیری خواهند رفت. این مساله باعث خواهد شد که در طی دو دهه آینده بر اساس پیش‌بینی‌ها بروز سرطان در ایران بیشتر از متوسط جهانی باشد.

* به غیر از افزایش سن می‌توانیم به تغییر شیوه زندگی و کم تحرکی نیز اشاره کنیم. تقریباً ۶۰ درصد جمعیت کشور کم تحرک هستند، همچنین چاقی یکی دیگر از عوامل است که در آن مورد هم ۶۰ درصد جمعیت دچار اضافه وزن هستند، کمی مصرف میوه و سبزیجات نیز از دیگر عوامل است و بیش از ۸۰ درصد جمعیت ۵ وعده میوه و سبزیجات به میزان مطلوب را مصرف نمی‌کنند و همچنین می‌توان به مصرف سیگار و الکل به عنوان دیگر علل بروز سرطان‌ها اشاره کرد که باعث افزایش بروز این بیماری‌ها می‌شوند.

* اصلاح الگوی تغذیه، افزایش فعالیت بدنی و مصرف غذاهای سالم تر از جمله راه های پیشگیری از بروز سرطان است. موضوع دیگری که اهمیت دارد تشخیص زودهنگام سرطان است که به ویژه برای سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ بسیار مهم است و می توان برنامه ریزی کرد و با تشخیص زودهنگام باعث کاهش بروز این گونه سرطان ها شد.

* از میان همه عوامل احتمالاً عوامل تغذیه نقش بیشتری در بروز سرطان دارند. برای مثال مصرف غذای پر کالری، فست فود، روش‌های نامناسب پخت غذا مانند غذاهای کبابی، سرخ شده و سوخته عواملی هستند که نقش بیشتری در بروز سرطان ایفا می‌کنند. مهمترین نکته این است که ۵۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند و مهمترین عامل مهم که در پیشگیری از سرطان نقش دارد، اتخاذ شیوه زندگی سالم است که می تواند باعث کاهش احتمال بروز سرطان در افراد شود./ایلنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.