کد خبر : 11999 / /
/

نقشه بورس امروز بر اساس ارزش معاملات

نقشه بورس امروز بر اساس ارزش معاملات/ رشد هشت هزار واحدی شاخص کل بورس

نقشه بورس امروز بر اساس ارزش معاملات

در ساعت ۹ و ۳۰دقیقه شاخص کل بورس پس از رشد هشت هزار و ۴۳۱واحدی (۰.۶۵درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۱هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۴۶درصدی مواجه شد.

آخرین قیمت ۱۰۹نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۶۵نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

جنجالی عجیب در بورس

میرزاباقری:بودجه همچنان کسری دارد و احتمال بر این است که در حدود ۳۰۰ همت کسری دارد. نکته جنجالی‌ای که برای بازار مهم بود و شوک منفی به بازار داد، این بود که نرخ سوخت گاز صنایع بزرگ کشور را همتراز با نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی قرار دادند.

افزایش نرخ انرژی سرانجام به سراغ صنایع بزرگ کشور رفت. چندین سال بود که نرخ انرژی پایین به کمک حاشیه سود ناخالص صنایع بزرگ به خصوص شرکت‌های فولادی آمده بود. در سال گذشته نخستین مرحله از افزایش نرخ انرژی در لایحه بودجه، هزینه شرکت‌های فولادی را افزایش داد و اثر منفی بر نرخ سهام این شرکت‌ها داشت. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سرانجام ضربه اساسی از سمت دولت به صنایع وارد شد. به این ترتیب دولت اعلام کرده که قصد گرانی انرژی تا سطوح نرخ خوراک پتروشیمی را دارد. حالا نگرانی از آن‌جاست که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سر به فلک کشیده است.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفت‌وگوی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد اثر بودجه بر بورس و نرخ انرژی صنایع جویا شدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

 نکات مثبت بودجه برای بورس

مسعود میرزا باقری کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: هفته گذشته جنجالی‌ترین هفته بورس بود. این جنجال بیشتر مربوط به لایحه بودجه بود. در اخبار منتشر شده از بودجه، خبرها بیانگر بود که در لایحه به غیر از یکی‌ دو مورد همگی مثبت بودند. در بودجه سال ۱۴۰۱ فروش نفت را منطقی تر از سال گذشته بسته بودند. همچنین ارز ۴۲۰۰ تومانی را نیز حذف کرده بودند و نرخ ارز‌‌‌ را روی ۲۳ هزار تومان محاسبه کرده بودند که از نکات مثبت ماجرای بودجه ۱۴۰۱ بود.

وی افزود: البته ناگفته نماند که بودجه همچنان کسری دارد و احتمال بر این است که در حدود ۳۰۰ همت کسری دارد. نکته جنجالی‌ای که برای بازار مهم بود و شوک منفی به بازار داد، این بود که نرخ سوخت گاز صنایع بزرگ کشور را همتراز با نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی قرار دادند. در فرمول قیمت‌گذاری خوراک گاز پتروشیمی‌ها اکنون مشکلی که وجود دارد، مربوط به هاب‌‌های انرژی است. در امسال با توجه به مشکلاتی که بین روسیه و اروپا بر سر ارسال گاز طبیعی به وجود آمد. باعث شد که نرخ گاز به شدت افزایش پیدا کند و در حدود ۷۰ سنت برسد.

خوراک پتروشیمی‌ها گران می‌شود

میرزا باقری ادامه داد: این درحالی است که بطور همزمان در امریکا به عنوان رقیب صنایع پتروشیمی وفولادی ایران و خاورمیانه، گاز همچنان ۱۳ سنت است. گازی که ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی به عنوان خوراک به پتروشیمی‌ها می‌دهد، حدود ۱۸ سنت است. با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود که میانگین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع بزرگ در ایران به حدود ۳۰ سنت برسد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این امر باعث می‌شود که نسبت به رقبای تولیدکننده و صادرکننده انرژی گران‌تری صادر کنیم.همواره یکی از مزیت‌های ما این بود که با وجود عدم بهره‌وری، عدم مدیریت و نبود سیستم مالیات درست و دولت کارآمد، عوض انرژی ارزان داریم. حال با این بودجه این مزیت را زیر سوال می‌بریم. این مورد برای بازار سوال ایجاد می‌کند که آیا اصولا دولت می‌خواهد صنایع بزرگ کار کنند و سود‌دهی بدهند یا خیر.

وی افزود: لایجه بودجه ۱۴۰۱ در واقع تولید در کشور را تهدید می‌کند و قطعا سرمایه‌گذاری بر روی تولید را با اشکلاتی مواجه خواهد کرد. متعاقب نوسان منفی شدید بازار، مسئولان شروع کردند به تلطیف فضا، در این میان معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ما سقفی را برای نرخ سوخت صنایع فولادی درنظر گرفته‌ایم که نمی‌گذاریم از این سقف ریالی بالاتر برود.

هفته بعد اتفاق بزرگی در بورس رخ نمی‌دهد

میرزا باقری در پایان اظهار کرد: همچنین در هفته گذشته بالاخره پس از مدت‌ها نرخ خودروها هم اعلام شد و ۱۸ درصد به مبلغ خودروهای در تیراز افزوده شد. این امر باعث شد که فضا برای بازار بورس بهتر باشد، هرچند که نرخ سوخت سبب شد بازاری که بسیار راکد است و نقدینگی ندارد، تحت فشار قرار دهد. مخلص کلام این است که هفته بسیار کم عمق، منفی و من معامله‌ای را شاهد بودیم. برای هفته جاری هم نمی‌توان اتفاق مثبت و بزرگی پیش‌بینی کرد. امید است که تا انتهای هفته تعادل به بازار برگردد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.