کد خبر : 11868 / /
/

اخبار مذاکرات وین

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در بیانیه‌ای در شورای امنیت ضمن تاکید بر این که توافق هسته‌ای به همان شکل اصلی خود در سال ۲۰۱۵ باید حفظ و اجرایی شود، خواستار خویشتن‌داری استراتژیک طرفین مذاکرات وین و اعضای شورای امنیت در این زمینه شد.

اخبار مذاکرات وین

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری تاس، دمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل، گفت: ادعاهایی مبنی بر این که برجام[توافق هسته‌ای] ممکن است منسوخ شده باشد و نیاز به بروزرسانی، تغییر یا اضافات داشته باشد، خطرناک و غیرمسئولانه‌اند. این توافق توازن دقیقی در منافع را نمایان می‌سازد. باید به همان شکلی که در سال ۲۰۱۵ بود اجرا شود، بدون افزودن چیزی به آن یا حذف کردن چیزی از آن.

این دیپلمات روس در ادامه گفت: همچنین نمی‌توانیم بگوییم برجام به خاطر سریع نبودن روند مذاکرات وین به اندازه کافی، در حال از دست دادن قابلیت اجرایی‌اش است. تا همین الان، هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

او افزود، روسیه از اعضای شورای امنیت سازمان ملل و دیگر اعضای مذاکرات وین می‌خواهد، «خویشتن‌داری استراتژیک» به خرج دهند.

پولیانسکی همچنین مطرح کرد: مذاکرات وین در حال حاضر در کانون توجه بین‌المللی قرار دارد. همکاران ما اکنون وظیفه‌ای خطیر در بازگرداندن اجرای برجام به همان چارچوبی دارند که اولین بار مورد توافق قرار گرفته بود. ما باید کمکشان کنیم.

این دیپلمات روس در این راستا گفت: ما تنها با نشان دادن خویشتن‌داری استراتژیک و دوری کردن از متشنج کردن جو حاکم می‌توانیم موفق به انجام دادن این کار شویم. این شامل حال تمامی اعضای برجام می‌شود، همچنین شورای امنیت و همسایگان ایران در منطقه.

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در ادامه اظهاراتش مطرح کرد: چیزی که بیش از همه اهمیت دارد،‌این است که روند دپلماتیک عادی برقرار است. ما نباید در این روند عجله‌ای کنیم یا از بیرون به مشارکت کنندگان آن فشار بیاوریم.

به گزارش ایسنا، اظهارات این دیپلمات روس در شورای امنیت در پی این مطرح می‌شود که جلسه دوم از دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پس از وقفه ای چند روزه، پنج شنبه هفته گذشته آغاز به کار کرد.

در حال حاضر مذاکرات برجامی در سطح گروه های دوجانبه و چندجانبه طرفین توافق و کارگروه های کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد. ایران اعلام کرده است تنها با هدف رسیدن به توافقی خوب برای لغو کلیه تحریم های غیرقانونی آمریکا به مشارکت در مذاکرات وین ادامه می دهد. فضای کلی مذاکرات تا کنون از سوی طرفین سازنده ارزیابی شده است.

بیانیه تروئیکای اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران

سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک و با نادیده گرفتن مسئولیت‌هایی که در اجرای توافق هسته‌ای داشته اند، ادعاهایی را درباره تاثیر اقدامات هسته‌ای ایران بر برجام و مذاکرات احیای برجام در وین مطرح کردند.

ایسنا: سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک و با نادیده گرفتن مسئولیت‌هایی که در اجرای توافق هسته‌ای داشته اند، ادعاهایی را درباره تاثیر اقدامات هسته‌ای ایران بر برجام و مذاکرات احیای برجام در وین مطرح کردند.

 به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک پیش‌ از آغاز نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ، سند قانونی توافق هسته‌ای، مدعی شدند: ایران دو سال است که در حال انجام دادن اقداماتی بی‌سابقه است و اخیرا حساس‌ترین تخطی‌ها از برجام[توافق هسته‌ای] را سرعت بخشیده است. ایران همچنین نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده و باعث شده است جامعه بین‌المللی اطلاع کمتری از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. برنامه هسته‌ای ایران هیچ‌گاه به اندازه امروز پیش‌رفته نبوده است. این توسعه هسته‌ای در حال تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی و نظام جهانی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.

بیانیه تروئیکای اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران

این بیانیه می‌افزاید: فرانسه، آلمان و انگلیس به اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند هستند. ما به طور خستگی‌ناپذیر و با حسن نیت با تمامی شرکایمان در وین در تلاشین توافقی برای حفظ و احیای برجام حاصل کنیم. ایران از توافقاتی که به سختی و پس از هفته‌ها مذاکرات چالش‌برانگیز ایجاد شده بودند، فاصله گرفته است، در حالی که خواسته‌های بیشینه‌گرایانه دیگری را مطرح می‌کند. ما در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که توسعه برنامه هسته‌ای ایران کاملا برجام را از هم خواهد گسیخت.

این سه کشور که تلاش دارند مقصر سازی کنند و توپی که در زمین خودشان است را به زمین ایران بیندازند، همچنین مطرح کردند: در دیپلماسی هنوز کاملا برای ایران باز است تا یک توافق انجام دهد. ایران باید میان فروپاشی برجام و توافقی منصفانه و جامع که به نفع مردم ایران باشد، یکی را انتخاب کند. توسعه مداوم هسته‌ای ایران به معنای این است که ما به سرعت در حال نزدیک شدن به آخر راه هستیم.

 بیانیه این سه کشور اروپایی در حالی مطرح می شود که ایران در پی خروج یک جانبه آمریکا ار توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، یک سال تحمل تحریم های سخت و بدعهدی کشورهای اروپایی در ارائه راهکارهایی عملی برای عادی سازی روابط تجاری با ایران و کاهش تاثیر تحریم ها، اعلام کرد طبق مفاد برجام، طی چند گام تعیین شده در پاسخ به این اقدامات ناقض توافق، از اجرای تعهدات داوطلبانه اش در توافق فاصله می گیرد.

این اقدامات شامل نصب سانتریفیوژهای بیشتر و پیش رفته در تاسیسات هسته ای ایران و از سرگیری و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم بوده است.

پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۱ در آمریکا و اعلام تصمیم این کشور برای بازگشت به توافق هسته ای، مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین در حال برگزاری است.

ایران گفته است تنها با هدف رسیدن به توافقی خوب برای لغو کلیه تحریم های غیرقانونی آمریکا در مذاکرات وین مشارکت می کند.

دولت آمریکا نیز از آغاز این مذاکرات در ماه مارس بر به کار بردن دیپلماسی برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق هسته ای تاکید کرده است در حالیکه این آمریکا بود که به طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.