کد خبر : 11654 / /
/

مردم در شوک گرانی ها در آستانه شب یلدا

افزایش قیمت روز به روز کالاها به یکی از غصه‌های مردم در شب یلدای امسال تبدیل شده و این در حالی است که درآمد آنها ثابت مانده و افزایشی نداشته است.

مردم در شوک گرانی ها در آستانه شب یلدا

افزایش قیمت روز به روز کالاها به یکی از غصه‌های مردم در شب یلدای امسال تبدیل شده و این در حالی است که درآمد آنها ثابت مانده و افزایشی نداشته است.

به طور میانگین هزینه سبد خرید آجیل و شکلات یک خانواده ۴ نفره از میزان ۲۵۰ هزار تومانی سال گذشته، به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان طی سال جاری رسیده است.

وضعیت بازار اقلام خوراکی در آستانه شب یلدا:

قیمت میوه‌های یلدایی اعلام شد

رئیس اتحادیه بارفروشان، قیمت هندوانه و انار شب یلدا را اعلام کرد.

دارایی نژاد:

هندوانه و انار به اندازه کافی در انبارها موجود است و برای شب یلدا روانه بازار می شود.

قیمت انواع هندوانه 5 تا 6 هزار تومان برای هر کیلوگرم در نظر گرفته شده و قیمت انار از 10 تا 18 هزار تومان است.

یک نوع کاملا خاص انار دماوند نیز موجود است که فقط به عمان صادر می شود و قیمت آن 30 هزار تومان برای هر کیلوگرم است.

خرمالو با قیمت هر کیلوگرم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ازگیل با قیمت هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می‌رسد.

گرانی انواع تخمه و آجیل

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اعتقاد بر اینکه فعالان بازار از گرانی انواع تخمه و آجیل حیرت زده هستند، گفت: قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰درصد گران شده است.

در حال حاضر قیمت هر کیلو تخمه ژاپنی بین ۱۵۰ تا ۲۱۰ هزار تومان، تخمه کدو بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، تخمه هندوانه حدود ۱۵۰ هزار تومان و تخمه گل آفتاب بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است.

یمت انواع پسته در بازار بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، فندوق بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، مغز بادام بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، بادام هندی بین ۳۵۰ تا ۴۶۰ هزار تومان، نخودچی دو آتیشه بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، کشمش سبز بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، انجیر بین ۱۲۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و در مجموع قیمت یک کیلو آجیل شب یلدا بین ۲۳۰ تا ۳۳۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر کیلو برنجک بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و شکوفه حدود ۶۰ هزار تومان است.

قیمت شیرینی شب یلدا

علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درخصوص قیمت شیرینی شب یلدا گفت: قیمت ها بدون تغییر و براساس مصوبه تیر ماه امسال است و افزایش نیافته است. در مصوبه فوق قیمت شیرینی برای واحدهای درجه یک، شیرینی تر هر کیلو 78 هزار تومان، شیرینی زبان ، پاپیونی و دانمارکی هر کیلو 65 هزار تومان و کیک یزدی هر کیلو 49 هزار تومان است.

درحالی‌که حدود چند روز به شب یلدا ۱۴۰۰ باقی مانده است، فروشندگان، هیچ عکس‌العملی از مردم برای خرید ندیده‌اند، البته احتمال می‌رود چند روز مانده به شب یلدا، خریدهای مردم بیشتر شود که در واکنش به آن، قیمت‌ها دوباره سیر صعودی به خود می‌گیرند.  با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، افراد کمتر نسبت به خرید اقلام مختلف شب یلدا تمایل دارند، چراکه قیمت سه پاکت کوچک آجیل دست کم ۵۰۰ هزار تومان است که افراد مایلند این هزینه را برای خرید کالاهای ضروری‌تر منزل صرف کنند. در شرایط اقتصادی فعلی اگر مردم ناچار به خرید آجیل شب یلدا برای عروس و دامادهای خود باشند، وارد این بازار می‌شوند.

برترین‌ها

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.