کد خبر : 11549 / /
/

افزایش کشتار مرغ‌های پیر/ چرا سوسیس و کالباس گران شد؟

با واردات تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار از ترکیه کشتار مرغ‌های پیر افزایش پیدا کرد. رئیس اتحادیه سراسری مرغداران با تائید این خبر گفت: گوشت مرغ‌های پیر، سوسیس و کالباس می‌شود.

افزایش کشتار مرغ‌های پیر/ چرا سوسیس و کالباس گران شد؟

شهریور امسال آغاز واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکیه خبرساز شد. محمودعلی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی به ایلنا گفته بود: « اخیرا دولت واردات ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه را مصوب کرد.»

حالا اما واردات مرغ آنقدر زیاد شده که مرغ و تخم‌مرغ در مرغداری‌ها به زیر قیمت مصوب رسیده است. آن طور که رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گفته است: مرغداران یک سال است که مرغ‌ها را خارج از استاندارد در مرغداری‌ها نگه داشته‌اند.

حمید کاشانی به تجارت‌نیوز توضیح داد:  سن استاندارد گله از یک روزگی تا ۹۰ هفتگی است. زمانی که وضعیت تولید مناسب بود مرغداران ما هم تا ۹۰ هفتگی مرغ را نگهداری می‌کردند این در حالی است که اخیرا زمان نگهداری مرغ را ۱۰ تا ۱۵ هفته افزایش داده‌ایم. این در حالی است که این اتفاق در هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد.

: سقف واردات تخم مرغ مشخص بود اما سازمان امور پشتیبانی دام بیش از حد تخم مرغ وارد کشور کرد که این مساله باعث افت قیمت تخم مرغ شد.

او ادامه داد: مرغداران به دلیل تداوم تولید، مرغ‌ها را در دوره توولک‌بری ( استراحت به گله) وارد کردند. از این‌رو سن مرغ‌ها افزایش پیدا کرد و حالا کشتار مرغ‌های پیر بیشتر شده است.

تعداد مرغ‌های پیر چقدر است؟

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گفت: اکنون با مازاد تولید رو به رو هستیم. ۲۲ میلیون جوجه تولید شده است و هشت میلیون مرغ سن بالا در مرغداری‌ها وجود دارد که باید راهی کشتارگاه شوند.

کاشانی اظهار کرد: قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ در بازار ۴۳ هزار تومان است اما قیمت همین مقدار تخم مرغ به دلیل افزایش تولید با ۱۱ هزار تومان کاهش به ۳۲ هزار تومان رسیده است.

چرا سوسیس و کالباس گران شد؟

از سوی دیگر هر چند درباره نحوه تهیه سوسیس و کالباس بارها موضوعات زیادی مطرح شده است اما رئیس اتحادیه فروشندگان فرآورده‌های گوشتی تولید سوسیس و کالباس با گوشت مرغ پیر را تائید نمی‌کند.

مصطفی معروف خانی به تجارت‌نیوز گفت: تولیدکنندگان برای تولید سوسیس و کالباس از مرغ تازه و جوان استفاده می‌کنند. هر چند امسال با کمبود مرغ رو به رو بودیم و مردم به سختی می‌توانستند مرغ تهیه کنند اما تولیدکنندگان هم در این شرایط سخت، مرغ مورد نیاز خود را برای تولید سوسیس و کالباس تهیه کردند.

او توضیح داد: نیمه نخست امسال به دلیل افزایش قیمت مرغ و گوشت، فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس هم گران شدند. علت افزایش ۳۰ درصدی سوسیس و کالباس گرانی و کمبود مرغ در بازار بود./ تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.