کد خبر : 11517 / /
/

عجیب اما واقعی/ویروسی که سرطان را درمان می کنند

ویروس‌ های انکولیتیک مشهور به ویروس‌ های کشنده سرطان هستند که در سلول ‌های تومور تکثیر شده و با از بین بردن غشای بیرونی و تحریک پاسخ ایمنی تومور موجب پسرفت فعالیت سلول ها و از بین رفتن آنها شوند.

عجیب اما واقعی/ویروسی که سرطان را درمان می کنند

 بر اساس تحقیقات جدید که ترکیبی از درمان های سنتی و مهندسی ژنتیک هستند، ویروس‌ ها که ترسناک ‌ترین عوامل عفونی محسوب می شوند نیز می ‌توانند به عاملینی برای از بین بردن سرطان تبدیل شوند.

ویروس‌ های انکولیتیک که به معنای واقعی کلمه «ویروس‌ های کشنده سرطان» هستند، بیش از یک قرن است که کشف شده اند. در سال ۱۹۰۴ میلادی یک بیمار مبتلا به لوسمی میلوئیدی پس از عفونت مشکوک به آنفولانزا رو به بهبودی رفت و این شخص نخستین فردی بود که با ابتلا به این بیماری، ویروس‌ های کشنده سرطان را به متخصصان شناساند.

ویروس‌ های انکولیتیک این مزیت را دارند که ترجیحاً در سلول ‌های تومور تکثیر شده و از طریق کافت سلولی (تخریب یک سلول از طریق از بین بردن غشای بیرونی آن) و تحریک پاسخ ایمنی تومور منجر به پسرفت آنها می ‌شوند. سلول های سرطانی خواص بسیار خاصی دارند. آنها مقادیر زیادی نوکلئوتید را برای تولید مثل سریع تولید کرده، شبکه ای از رگ های خونی را برای اکسیژن رسانی تشکیل می دهند و این توانایی را دارند که پاسخ سیستم ایمنی را مهار کرده و علاوه بر این، آنها سیستم ایمنی بدن را با تولید پروتئین هایی در سطح خود که می توانند سلول های سیتوتوکسیک را مهار نمایند، سردرگم می کنند. این نکته آخر، سنگ بنای تحقیقات ایمنی درمانی است که برای درمان برخی سرطان ها استفاده می شود.

به گفته محققان برای اینکه یک ویروس مناسب باشد، باید خاصیت سمی بودن کمی برای بافت طبیعی داشته باشد یا اصلاً این اثر سمی را نداشته ، ایمنی زا بوده و ترجیحاً سلول های سرطانی را هدف قرار دهد. این ویژگی های مختلف در استفاده از ویروس های انکولیتیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

اکنون به لطف مهندسی ژنتیک، امکان حذف ژن های ویروسی (knock-out) یا اضافه کردن ژن های تراریخته (knock-in) وجود دارد. این تکنیک ها امکان توسعه ویروس های تراریخته را فراهم می کند که ترجیحاً در سلول های بدخیم تکثیر می شوند. اگرچه چندین سال است که استفاده از ویروس‌ های انکولیتیک برای درمان سرطان مورد بررسی قرار گرفته است، اما کاربرد آنها به دلیل ناشناخته‌ های فراوان هنوز محدود است. به عنوان مثال، مسیرهای ضد ویروسی سلول های تومور هنوز ناشناخته است و موانع فیزیکی وجود دارد که نفوذ ویروس ها را به سلول های تومور محدود می کند.

علاوه بر این، آنها می توانند توسط آنتی بادی های در حال گردش در بدن از بین بروند. با این حال نتایج یک تجزیه و تحلیل جدید نشان داده که این ویروس ها می توانند متحدان ارزشمندی باشند که با سایر درمان های مرسوم (رادیوتراپی، شیمی درمانی) یا درمان های نوآورانه تر مانند ایمونوتراپی با مهار نقطه بازرسی ترکیب شوند . 

 در حال حاضر، تنها چند ویروس انکولیتیک در سراسر جهان مجوز استفاده دارند ولی پیش بینی می شود با توسعه پژوهش ها در این حوزه به زودی امکان ساخت داروهایی برای درمان سرطان توسط این ویروس ممکن شود.

سیناپرس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.