کد خبر : 11450 / /
/

آیا زلزله خفیف تهران نشانه پیش لرزه یک زلزله بزرگتر است؟

دقایقی پیش زلزله ای خفیف در منطقه بومهن تهران رخ داد. حالا در شرایطی که از نظر رئیس شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم، شرق تهران زلزله‌خیزتر از غرب پایتخت است و عمق زلزله اخیر نیز نسبتا کم بود، سوال مهم این است که آیا زلزله خفیف کنونی، نشانه ای از پیش لرزه یک زلزله بزرگتر است؟

آیا زلزله خفیف تهران نشانه پیش لرزه یک زلزله بزرگتر است؟

در ساعت 14:20 امروز شاهد وقوع زلزله ای خفیف در منطقه بومهن تهران بودیم. این زلزله با بزرگی 2.5 ریشتر در عمق 8 کیلومتری سطح زمین رخ داد. با توجه به عمق اندک این زلزله، سوال مهم این است که آیا وقوع زلزله خفیف در تهران نشانه ای از پیش لرزه است یا خیر؟

دکتر مهدی زارع، رئیس شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم در پاسخ به این سوال به خبرنگار رکنا گفت: در شرق تهران گسل های زیادی وجود دارد که بروز زلزله های خفیف در این گسل ها کاملا طبیعی است و نباید چندان نگران شد.

به گفته این کارشناس مدیریت بحران، اگر ما با مجموعه ای از زمین لرزه ها به صورت خوشه ای در یک بازه زمانی اندک مواجه باشیم و تعداد زیادی زمین لرزه روی یک گسل خاص در اندازه های کوچکتر و بزرگتر از زلزله اخیر رخ دهد و این زلزله ها نیز توسط مرکز لرزه نگاری ثبت شوند، می توان این طور تحلیل کرد که این زمین لرزه ها نشانه ای از وقوع یک پیش لرزه بوده اند.

وی افزود: با توجه به این که هنوز گزارشی از وقوع زلزله های مشابه در شرق تهران گزارش نشده است، هنوز نمی توان زلزله اخیر تهران را به عنوان یک پیش لرزه در نظر گرفت، اما اگر زلزله هایی از این دست در ساعات آتی در شرق تهران هم ثبت شود، باید نگران شد. اما نمی توان الزاما عمق پایین زلزله اخیر را به عنوان نشانه ای برای پیش لرزه بودن این زلزله در نظر گرفت.

زارع اظهار داشت: در شرق تهران هم قطعه شرقی گسل مُشا و هم بخشی از گسل پردیس قرار گرفته است و اساسا وقوع زمین لرزه های خفیف در این منطقه از پایتخت دور از انتظار نیست؛ به نحوی که تابستان همین امسال شاهد وقوع زلزله ای با بزرگی بیش از 4 ریشتر در تهران بودیم.

رئیس شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم ادامه داد: در شرق تهران یعنی در مناطق بومهن، پردیس، لواسانات و ... میزان وقوع زلزله های گزارش شده در ده سال گذشته بیشتر از غرب تهران بوده است و بنابراین می توان گفت شرق تهران لرزه‌خیز‌تر از غرب تهران است.

وی در پایان تصریح کرد: با اتفاقی که دقایقی پیش در تهران رخ داد، نمی توانیم الزاما بگوییم که وقوع این زلزله خفیف نشانه ای از پیش لرزه است، اما با دقت باید زلزله های کوچک و بزرگی را که در ساعات بعدی ممکن است در شرق تهران رخ دهد، رصد کنیم و بعد ببینیم آیا زلزله خفیف اخیر، پیش لرزه ای از یک زلزله بزرگتر بوده است یا خیر./رکنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.