کد خبر : 11375 / /
/

توصیه مهم کارشناسان برای سهام داران

تحلیلگران معتقدند تا زمانی‌که ابهامات برطرف نشده و به دنبال آن حجم و ارزش معاملات، جهش ملموسی را تجربه نکند، وضعیت رکودی بازار، ادامه خواهد داشت و انگیزه معامله نیز بین سهامداران تقویت نمی شود.

توصیه مهم کارشناسان برای سهام داران

به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان بازگشایی فملی، رنجی منفی بر شاخص کشید و افت ۸۸۶ واحدی شاخص کل را رقم زد. به باور این دسته از تحلیلگران بورسی از طرفی دیگر افزایش نرخ دلار تاثیر خود را بر سهام دلاری گذاشته و سهامداران شاهد معاملاتی متعادل در بازار هستند. اما این گروه از فعالان و ناظران، مادامیکه حجم معاملات بالا نرفته، ورود پول جدید توسط سهامداران خرد نیز توصیه نمی‌شود.

امید پورمحمود، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند معاملات امروز را بررسی کرد و گفت: در معاملات امروز شاهد روندی متعادل در بازار بودیم اما بازگشایی فملی، فشاری نسبی بر روی بازار تحمیل کرده و رنجی منفی بر شاخص کشید. پورمحمود بر تاثیر نرخ دلار بر سهام دلاری تاکید کرد و گفت: بالاخره این افزایش نرخ دلار تاثیر خود را بر سهام دلاری گذاشته و ما شاهد معاملاتی متعادل در بازار هستیم. اما مشکل اصلی بازار همچنان نبود نقدینگی کافی و پایین بودن حجم معاملات در آن است.

پورمحمود راه حل برون رفت از چنین شرایطی را تنها حمایتی دولتی دانست و گفت: باید شرایط به صورتی باشد که با مشوق‌های تشویقی سرمایه های حدید جذب شود و یا با برقراری امید و اطمینان در بازار، موجبات بازگشت سرمایه به بازار را فراهم کنند. مادامیکه این شرایط برقرار نشده و حجم معاملات بالا نرود؛ هر مثبتی در بازار را باید به دید نوسان در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به قطعی برق و گاز صنایع پتروشیمی و فلزی گفت: این اختلال، تاثیر زیادی بر صنایع خواهد گذاشت و با کاهش تولید صنایع، موجب افزایش قیمت محصولات شده و در نمادهای صنایع نیز خود را نشان می‌دهد. اما از طرفی اگر روند قیمتگذاری دستوری ادامه یابد، این صنایع به شدت ضربه خواهند خورد.

پورمحمود در پایان توصیه کرد: مادامی‌که حجم معاملات بالا نرفته، ورود پول جدید، توسط سهامداران خرد توصیه نمی‌شود؛ بلکه در چنین شرایطی ورود پول باید از جانب هلدینگها، سهامداران حقوقی و صندوق‌های سرمایهگذاری صورت گرفته تا حجم معاملات  نیز افزایش چشم‌گیری داشته باشد. از طرفی دیگر، مادامی‌که نرخ سود بانکی بالای ۱۹ درصد و ارزش معاملات در حدود دو الی سه هزار میلیارد تومان باشد، فرصت ورود پول جدیدی وجود ندارد. در چنین شرایطی سهامداران می‌توانند، با بررسی کردن ارزندگی سهام مختلف، به صورت پله‌ای وارد شوند.اقتصاد آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.