کد خبر : 11353 / /
/

به چه مباحث و موضوعاتی باید قبل از اقدام به طلاق توافقی توجه نمود؟

با افزایش اختلافات خانوادگی و به تبع افزایش پرونده های حقوقی مربوط به اختلافات خانوادگی در دادگاه ها، معمولا زوجین با مشکلات زیادی در خصوص روند دادرسی رسیدگی به این گونه دعاوی درگیر هستند. پیچیده بودن روند دادرسی و از طرف دیگر طولانی بودن رسیدگی به پرونده های حقوقی باعث می‌شود تا زوجین در خصوص این گونه دعاوی نتوانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند. یکی از دعاوی که در سال های اخیر افزایش زیادی داشته است دعاوی مربوط به طلاق توافقی است که زوجین بدوا در خصوص طلاق بر سر مسائلی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزند توافق نموده و سپس با طی مراحل قانونی مربوط به طلاق توافقی درخواست خود را ثبت نموده و طی بازه ای که مشخص شده است نسبت به طلاق اقدام می‌نمایند. 

1

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟ 

حسب تغییرات قوانین مربوط به طلاق توافقی از آذرماه سال 1397، چنانچه هر یک از طرفین تمایل داشته باشند که شخصا و بدون وکیل نسبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند در ابتدا باید هر دو یا یکی از آنها به سامانه نوبت دهی طلاق که همان سامانه مداخله در طلاق یا همان سامانه تصمیم است، مراجعه نموده و با وارد کردن مشخصات سجلی، یکی از مراکز غربالگری مشاوره را انتخاب نمایند. مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق توافقی، آن ها را به یکی از مراکز مشاوره که زیر نظر بهزیستی است ارجاع می‌دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی 45 روزه و در یک یا پنج جلسه خواهد بود. پس از اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی در صورت اصرار زوجین مبنی بر جدایی، دادخواست در دفاتر خدمات قضایی الکترونیک ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد. 

شرایط اجرای صیغه طلاق توافقی در دادگاه

اجرای صیغه طلاق پس از اثبات تحقق شرط در دادگاه در صورتی است که شوهر انجام وکالت را متوقف بر اثبات تحقق شرط در دادگاه نموده باشد و الا چنانچه شوهر در وکالت قید ننموده باشد که اجرای طلاق متوقف بر اثبات تحقق شرط در دادگاه است، بلکه تشخیص تحقق شرط را به عهده وکیل گذارده باشد، زن بدون مراجعه به دادگاه وکالتا خود را طلاق می‌دهند. به طور مثال هرگاه شوهر زن را  وکیل می‌نماید که هر زمان تشخیص دهد که نمی‌توانند با او زندگی کند و یا آن که نفقه او یک ماه نرسد، می‌تواند خود را مطلقه نماید و احتیاج به اثبات تحقق شرط در دادگاه نخواهد بود، زیرا  وکالت مزبور مانند آن است که شوهر به زن وکالت داده باشد که پس از شش ماه خود را طلاق دهند یا  وکالت داده باشد که هرگاه پول لازم داشتی خانه مرا بفروش. 

چه مدارکی برای طلاق توافقی لازم است؟ 

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل عقدنامه یا کپی آن 
  • گواهی عدم امکان سازش
  • گواهی عدم بارداری یا گواهی سلامت باکرگی زوجه 
  • وکالت نامه محضری در صورت اختیار وکیل در زمان اعطای وکالت برای طلاق

Untitled

مشاوره اجباری طلاق توافقی چگونه است؟

برای پایداری و صیانت از خانواده و جلوگیری از هم پاشیدگی بنیان خانواده به دلیل این که در این نوع طلاق ارجاع به داوری وجود ندارد، براساس قانون حمایت از خانواده مشاوره اجباری در نظر گرفته شده است. جلسات مشاوره در پنج جلسه به طول می‌انجامد و مشاور سعی در حل اختلاف طرفین می‌نماید اما چنانچه زوجین اصرار بر طلاق به دلایل مختلف داشته باشند، مشاور نظر خود را به طرفین اعلام می‌کند که دیگر حق انصراف از طلاق را ندارند. همچنین گاهی ممکن است که زوج در مشاوره اجباری حاضر نشود، در این صورت صرف حضور وکیل او کفایت می‌کند اما اگر نه خود زوج و نه وکیل او در جلسات حاضر نشوند به این معناست که زوج با طلاق توافقی مخالف است و زوجه باید برای گرفتن طلاق از راه های دیگری استفاده کند. در خصوص زوجه هم وضعیت به همان صورت است و می‌تواند بنا به دلایل مختلف توسط وکیل خود جلسات مشاوره را انجام دهد. باید گفت که در استان تهران با سایر استان ها در خصوص مشاوره اجباری پیش از طلاق توافقی تفاوت هایی وجود دارد که این تفاوت ها در خصوص فواصل زمانی بین جلسات و همچنین تعداد جلسات می‌باشد.

مزایا و معایب طلاق توافقی 

  • مدت زمان کمتر و کاهش اطاله دادرسی: برخلاف طلاق رجعی که مدت زمان زیادی طول می‌کشد که طلاق صورت گیرد، این نوع طلاق در بازده زمانی کوتاه طرفین به خواسته خود می‌رسند.
  • توافق بر سر مباحث اساسی از جمله نفقه، مهریه و غیره: با توجه به این که چنین طلاقی بر مبنای توافق طرفین است زوجین بر سر مباحثی که برایشان اهمیت دارد بحث و مذاکره کرده و سعی می‌کنند که مصالح یک دیگر را رعایت کنند. 
  • پروسه زمانی کوتاه و تصمیم شتابی و جبران ناپذیر توسط زوجه: با توجه به این که چنین طلاقی در بازده زمانی کوتاه حاصل می‌شود، ممکن است برای زوجین در آینده پشیمانی به بار بیاورد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.