کد خبر : 10755 / /
/

کوییک و تیبا؛ خودروهای کوچک‌ سایپا

1

به گزارش ایرنا و طبق مطل منتشر شده در این سایت؛ خرید و انتخاب خودروی جدید در بازار فعلی، کار آسانی نیست. هر خودرویی رقبای خاص خود را دارد که برای خرید آن، باید رقبا را نیز بررسی کنید تا بتوانید بهترین خرید ممکن را داشته‌باشید. خودرو‌های کوچک سایپا، کوییک، تیبا 2 (تیبا هاچ‌بک) و پراید 111 هستند که پراید 111 اصلا در این بحث ما جایی ندارد. بسیاری از افراد تیبا معمولی یا همان تیبا صندوقدار را با کوییک مقایسه می‌کنند، که این کار اشتباه است. در واقع برای مقایسه دو خودرو، باید کلاس آن‌ها را نیز در نظر بگیرید که در یک سطح باشند. تیبا 2 و کوییک هر دو در کلاس خودروهای هاچ‌بک هستند، پس می‌توانیم آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. همچنین قیمت تیبا 2 و قیمت کوییک نیز تقریبا در یک سطح هستند که این مورد، به بررسی ما کمک می‌کند.

در این مقاله از چهار جهت مختلف خودرو کوییک و تیبا 2 را با هم مقایسه می‌کنیم. ابتدا به سراغ مقایسه این دو خودرو از نظر فنی می‌رویم. سپس امکانات رفاهی آن‌ها را مقایسه می‌کنیم. در ادامه نیز طراحی ظاهری این دو خودرو، و سپس موضوع اساسی ایمنی دو خودرو را مورد بحث قرار خواهیم داد. در بخش جمع‌بندی مقاله نیز توضیحی کوتاه در مورد قیمت تیبا هاچ‌‌بک و قیمت کوییک به شما ارائه می‌دهیم. پس اگر شما هم تصمیم به خرید هریک از این دو خودرو را دارید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

مقایسه کوییک و تیبا از نظر فنی

در ابتدا باید این نکته را بدانید که این دو محصول، تفاوت خاصی از نظر فنی با هم ندارند. پیشرانه هر دو خودرو، 4 سیلندر خطی است؛ اما کوییک دارای دریچه گاز برقی نیز هست. حجم موتور هر دو، 1503 سی‌سی است. همچنین هر دو خودرو گیربکس پنج سرعته دستی دارند که خودرو کوییک در نسخه اتوماتیک نیز در بازار فعلی موجود است. مصرف سوخت ترکیبی کوییک 7.14 و تیبا 6.53 لیتر در هر 100 کیلومتر است. پس از نظر مصرف سوخت، خرید تیبا ارجحیت پیدا می‌کند. شتاب صفر تا صد کوییک 13.6 ثانیه و تیبا 13 ثانیه است. حداکثر سرعت کوییک 160 و تیبا 170 کیلومتر بر ساعت است. در مجموع از نظر فنی، خرید کوییک نسبت به تیبا، غیرمنطقی است و از طرفی قیمت تیبا 2 از کوییک کمی پایین‌تر است.

2

مقایسه کوییک و تیبا از نظر امکانات رفاهی

بیشترین تفاوت این دو خودرو که باعث تفاوت قیمت کوییک و تیبا هاچ‌بک می‌شود، در این بخش است. خودرو کوییک نمایشگر 7 اینچی دارد که تیبا هاچ‌بک، آن را ندارد. خودرو کوییک تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک و خودرو تیبا تهویه مطبوع دستی دارد. شیشه‌های بالابر کوییک برای جلو و عقب برقی است؛ اما برای تیبا فقط شیشه بالابرهای جلو برقی هستند. صندلی‌های عقب خودرو کوییک تاشو هستند، اما صندلی‌های عقب تیبا هاچ‌بک، ثابت هستند. خودرو کوییک سیستم‌های هشداردهنده مثل سیستم هشدار کمربند راننده، سنسور پارک دنده عقب، سنسور فشار باد لاستیک‌ها و سیستم هشدار سرقت (با بوق خودرو) را دارد که تیبا به کل این موارد را ندارد. پس شاید از نظر فنی خرید تیبا منطقی‌تر باشد؛ اما از نظر امکانات رفاهی، خرید کوییک آن‌قدر منطقی است که تیبا هاچ‌بک حرفی برای گفتن ندارد.

مقایسه کوییک و تیبا از نظر طراحی ظاهری

برخی تفاوت‌های کوییک و تیبا هاچ‌بک کاملا مشخص هستند؛ اما برخی تفاوت‌های ریز و جزیی نیز هستند که افراد متوجه آن‌ها نمی‌شوند. درنتیجه سعی می‌کنیم بیشتر در مورد تفاوت‌های جزیی آن‌ها صحبت کنیم. رینگ کوییک 14 اینچ آلومینیومی و تیبا هاچ‌بک، 13 اینچ آلومینیومی است. آینه‌های جانبی هر دو خودرو برقی و قابل تنظیم از داخل خودرو هستند. خودرو کوییک، دارای سیستم روشنایی در روز و چراغ بدرقه در برخی از مدل‌ها است که تیبا به کل این موارد را ندارد. خودرو کوییک طراحی ظاهری جذاب‌تر و جوان‌پسندتری دارد که روی قیمت کوییک به نسب تیبا هاچ‌بک تاثیر می‌گذارد. همچنین همه این موارد، بازار خرید و فروش خودرو کوییک را داغ‌ترکرده است!.

3

مقایسه کوییک و تیبا از نظر ایمنی

از مهم‌ترین موارد برای خریداران خودرو، ایمنی خودرو است. خودرو کوییک و تیبا هاچ‌بک، هر دو دارای 2 عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو (راننده و شاگرد) هستند. همچنین سیستم ترمز عقب هر دو خودرو کاسه‌ای است. خودرو کوییک سیستم کمکی ترمز BAS دارد و ترمز جلو آن دیسکی است. هر دو خودرو دارای سیستم ترمز ABS هستند که خودرو کوییک EBD را نیز در کنار آن دارد. از نظر تجهیزات حفاظتی و ایمنی نیز هر دو دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر (Immobilizer) هستند. همچنین خودرو کوییک سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو را نیز دارد.

Untitled

مقایسه قیمت کوییک و قیمت تیبا

قیمت تیبا 2 مانند اغلب خودروهای موجود در ایران، همواره با افزایش و کاهش‌های زیادی همراه بوده است. مخصوصا زمانی‌که به‌دنبال قیمت تیبا 2 کارکرده و دست ‌دوم باشید، با یک معادله چندمجهولی روبه‌رو هستید؛ چراکه فاکتورهای زیادی ازجمله قطعات تعویض‌شده یا رنگ‌شده، میزان کارکرد و ... در قیمت ماشین تیبا 2 تاثیرگذارند. افراد عادی و غیرمتخصص قادر به تشخیص تمام این موارد نیستند و نمی‌توانند قیمت خودرو تیبا 2 را به‌درستی تعیین کنند، درنتیجه ممکن است دچار عواقب جبران‌ناپذیری شوند.

از طرفی قیمت کوییک هم از این قاعده مستثنی نیست و هردو خودروی تولید سایپا، همواره نرخ‌های متغیری را تجربه می‌کنند. درنتیجه باید گفت که از نظر قیمتی نیز بازار خودروی ایران ثبات زیادی ندارد؛ اما قیمت خودرو کوییک در اکثر موارد، کمی بالاتر از تیبا 2 است. قیمت تیبا هاچ‌بک حدود 10 تا 20 میلیون در بازه‌های زمانی مختلف از قیمت کوییک پایین‌تر است. با این حال، این تفاوت قیمت تیبا و کوییک آن‌قدر کم است که زیاد در انتخاب افراد تاثیری ندارد.

خرید محصولات سایپا

در این مقاله تلاش کردیم طرفداران خرید دو محصول سایپا را راهنمایی کنیم تا بتوانند بهترین تصمیم را برای انتخاب خودروی خود بگیرند. حال شما به‌عنوان یک فرد بی‌طرف که از 4 جهت بررسی این دو خودرو را مطالعه کردید، می‌توانید بهترین تصمیم را برای خرید کوییک یا خرید تیبا بگیرید. به شما توصیه می‌کنیم که قبل از اتخاذ تصمیم بابت خرید محصولات سایپا و انتخاب هریک از خودروهای این کمپانی، با مشاهده و بررسی آگهی‌های خرید خودروهای سایپا در سایت همراه مکانیک، بهترین خودروی مورد نظر را انتخاب کنید.

با اقتباس از مقالات تخصصی مجله همراه مکانیک (www.hamrah-mechanic.com/mag/).

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.