کد خبر : 10715 / /
/

ویروس آفریقایی کرونا در راه ایران؟

«اومیکرون» ویروس جهش یافته کرونا در آفریقای جنوبی با قابلیت سرایت و عفونت بیشتر در افراد نگرانی ها را در سرتاسر جهان دو چندان کرده است. اما منشا این ویروس چیست و چگونه شناسایی می شود؟ با این گزارش همراه باشید.

ویروس آفریقایی کرونا در راه ایران؟

خطرناک ترین نوع جهش ویروس کرونا به نام «اومیکرون» ،با قابلیت سرایت  ۵۰۰ درصد بیشتر از سویه دلتا کرونا، ۲۴ نوامبر برابر با سوم آذر سال جاری در آفریقای جنوبی به ثبت رسیده است. بنا به گفته محققان سویه جدید کرونا ۱۰ جهش را پشت سر گذاشته و احتمال دارد موارد ابتلا به کرونا را به صورت تصاعدی افزایش دهد.

اجرای ممنوعیت سفر به آفریقای جنوبی

بسیاری از کشورها با اطلاع از پیدایش جهش جدید کرونا در آفریقای جنوبی سفر به این کشور را ممنوع اعلام کردند. وزیر بهداشت آفریقای جنوبی در واکنش به ممنوعیت سفر به آفریقای جنوبی این تصمیم را برخلاف استدانداردهای جهانی اعلام کرد. با تخمین قدرت سرایت بالاتر «اومیکرون» نسبت به دلتا و بتا، این ویروس راحت تر گسترش پیدا می کند ولی درباره اثربخشی واکسن ها در مقابل این ویروس اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

برنامه ایران برای مقابله با ویروس آفریقایی کرونا

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مردم خواست تا اطلاع ثانوی مسافرت به کشورهای آلوده به ویروس «اومیکرون» را به تعویق بیاندزاند. کشورهای زیمبابوه، بوتسوآنا، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی در لیست مکان های آلوده به این ویروس هستند. گویا اشاره کرد: افراد غیر ایرانی اکه از این کشورها قصد ورود به کشور را داشته باشند، اجازه ورود نخواهیم داد.

لازم به ذکر است، کسانی که به این کشورها مسافرت داشته اند، در زمان برگشت دو نوبت تست پی سی آنها منفی نشود، در قرنطینه مرزی می مانند. قرنطینه مرزی احتمالا تا ۱۴ روز زمان خواهد بردکه ما این اطلاع رسانی‌ها را هم به مردم کشورمان داریم و هم به سفارتخانه‌های خودمان در این کشور‌ها اعلام می‌کنیم.

ایران مسافری از آفریقای جنوبی نداشته است

طی چند هفته گذشته هیچ پروازی از مسیر‌های مختلف آفریقای جنوبی به ایران نداشته‌ایم و با توجه به سویه جدید کرونا در کشور‌های آفریقای جنوبی در هفته‌های گذشته هیچ پروازی به آفریقای جنوبی نداشته‌ایم و هیچ مسافری هم از کشور‌های آفریقای جنوبی به ایران پذیرش نکرده‌ایم.

فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با توجه به اینکه سویه کرونا دلتا به کشور راه یافت، قابل حدس ای که تا دو ماه آینده ویروس جهش یافته جدید کرونا نیز به کشور وارد شود. توصیه می شود برای پیشگیری از ورود سویه جدید مزرها به شدت مراقبت شوند تا از ورود آن از مرزهای زمینی،دریایی و هوای جلوگیری شود.

روش تشخیص ویروس «اومیکرون»

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت تست پی سی آر قابلیت تشخیص ویروس جهش یافته کرونا یعنی «اومیکرون» را دارد. سازمان جهانی بهداشت در پی بیانیه ای اعلام کرد: ویروس جهش یافته جدید قابل شناسایی بوده و تنها یکی از ۳ ژن هدف در این ویروس قابل تشخیص نیست. طبق شواهد به دست آمده ویروس جدید کرونا خطر ابتلا به عفونت در بیماری را به میزان بالاتری دارد.

ابتلا به «اومیکرون» در بلژیک تایید شد

وزیر بهداشت بلژیک از اولین مورد ابتلا به جهش جدید ویروس کرونا در این کشور خبر داد. همچنین، ویروس شناس معروف بلژیکی شناسایی این ویروس جهش یافته جدید را تایید کرد.

علائم ابتلا به «اومیکرون» چیست؟

اولین نشانه ابتلا در یک زن جوان واکسینه نشده در اروپا شبیه به آنفولانزای خفیف گزارش شده است. نکته جالب توجه عدم ارتباط این زن با آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای جنوب آفریقا است./ گسترش نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.