کد خبر : 10236 / /
/

لبنیات دوباره گران می شود؟

داده‌های بورسی نشان از افزایش قیمت عرضه شیرخام در یک روند صعودی دارد که نتیجه آن افزایش قیمت محصولات لبنی در ماه‌های آینده خواهد بود. به گفته کارشناسان؛ دلیل رشد قیمت عرضه شیرخام در بورس افزایش هزینه نگهداری دام است و روند آن منطقی و مطابق با تورم است.

 لبنیات دوباره گران می شود؟

بررسی داده‌های بورسی نشان‌می‌دهد که قیمت عرضه هر کیلوگرم شیر در یک روند رو به رشد بالاتر از قیمت مصوب است. بر اساس این داده‌ها در مهرماه سالجاری هر کیلوگرم شیرخام در کف قیمت ۶۵ هزار و ۱۹۱ ریال و در سقف قیمت ۶۸ هزار و ۷۳۰ ریال توسط دامدارن عرضه شده است. ماه پیش از آن نیز (شهریور ماه) هر کیلوگرم شیرخام در کف قیمت ۶۵ هزار و ۶۸۱ ریال و در سقف قیمت ۶۸ هزار ۶۶ ریال عرضه شده است. این در حالی است که آخرین قیمت مصوب هر کیلوگرم شیرخام ۶۴ هزار ریال است.

نمودار قیمت عرضه شیرخام در ماه جاری نیز نشان از سیر صعودی قیمت این محصول دامی دارد.  با توجه به آنکه متوسط قیمت عرضه شیرخام در بورس از شهریور ماه تا مهرماه ۱۳۴ واحد رشد داشته،  پیش بینی می‌شود رشد آن برای آبان ماه تا ۱۵۰ واحد برسد.

 تاثیر قیمت شیرخام در قیمت تمام شده محصولات لبنی با توجه به سهم آن در تولید  ۷۰ تا ۹۰ درصد است و این به معنی ادامه روند افزایشی قیمت این محصولات در بازار در ماه های آینده است.

دامداران دلیل افزایش قیمت عرضه شیرخام در بورس را افزایش هزینه نگهداری دام می‌دانند و معتقدند روند افزایش قیمت شیرخام منطقی و مطابق با تورم است.

فرهاد اکبری ، رئیس هیئت مدیره  دامداران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به افزایش قابل توجه هزینه نگهداری‌ دام‌ها‌ در ماه های اخیر، اظهار کرد: عمده این مشکلات مربوط به تامین نهاده‌های خوراک دام به میزان کافی و با قیمت مناسب است.

وی ادامه داد: به رغم آنکه عنوان می‌شود تمامی نهاده‌های خوراک دامی از ارز یارانه‌ای برخودار است، اما در عمل دامداران بخش زیادی از این نهاده‌های خوراک دامی را با قیمت بسیار بالاتر از قیمت مصوب  تامین ‌می‌کنند.

اکبری ۶۵  تا ۷۰ درصد هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم شیرخام را مربوط به نهاده‌های خوراک دام عنوان کرد.

 به گفته وی؛ با قیمتی که اکنون نهاده‌های خوراک دام به دست دامداران می‌رسد قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام  از ۷ هزار تومان تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در استان های مختلف متغیر است.

اکبری یادآور شد: قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران ۶ هزار و ۴۰۰ تومان است و این به معنی زیان ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۱۰۰ تومانی دامداران در تولید هر کیلوگرم شیرخام است.

وی همچنین با اشاره به تورم تولید در بخش دامدارای‌های صنعتی،‌ افزود: تورم تولید محصولات گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۲.۴ درصد افزایش داشته که بسیار بیشتر از تورم بسیاری از بخش‌های تولیدی است.

اکبری راهی کردن دام‌های مولد به کشتارگاه‌ها را گواه روشن تورم بالای تولید در این بخش و زیان انباشته دامداران کشور دانست.

مرکز آمار چند روز پیش گزارشی درباره شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌¬های صنعتی کشور منتشر کرد که در آن شاخص قیمت تولیدکننده در این بخش در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١۴٠٠ نسبت به مدت مشابه مورد بررسی قرار گرفته است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، در فصل تابستان سالجاری تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به ۲۱.۲ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶.۸)، ۱۴.۴ واحد درصد افزایش دارد.

نکته قابل توجه این که، در میان اقلام گاوداری صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به قلم گوساله نر زیر چهار ماه (۳.۸ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم شیرخام (۲۶.۷ درصد) است.

همچنین در این گزارش آمده است؛ در فصل تابستان ١۴٠٠ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ۸۲.۴ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۷۶.۰)، ۶.۴ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات گاوداری های صنعتی به ازای تولید قلم‌ های خود در داخل کشور، در فصل تابستان ١۴٠٠ نسبت به فصل تابستان ١٣٩٩، ۸۲.۴ درصد افزایش دارد.

ضمن اینکه، تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١۴٠٠ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۶۹.۳ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۵۱.۸)، ۱۷.۵ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

در فصل مورد بررسی، در میان اقلام گاوداری های صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم گوساله نر زیر چهار ماه (١٩.١ درصد) و بیشترین آن مربوط به شیر (٨١.٢ درصد) است.

به عبارت دیگر شیرخام در مدت مورد بررسی در گزارش مرکز آمار بالاتر تورم را تجربه کرده است. بر این اساس افزایش قیمت فرآورده‌های حاصل از شیرخام با توجه به تورمی که تولید آن تجربه کرده، در ماه های آتی قابل انتظار است./ اقتصاد آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.