کد خبر : 24157 / /
/

سلام فرمانده | سرود سلام فرمانده | آهنگ سلام فرمانده

غوغای سلام فرمانده در بحرین | نوجوانان بحرینی یکصدا سلام فرمانده می‌خوانند

سلام فرمانده در بحرین غوغا به پا کرد.

غوغای سلام فرمانده در بحرین | نوجوانان بحرینی یکصدا سلام فرمانده می‌خوانند

سلام فرمانده یک سرود بسیار زیبا است.سرود سلام فرمانده مرزها را درنوردیده.سلام فرمانده نسخه های بسیاری دارد.سلام فرمانده مورد توجه اقشار مختلف است.سلام فرمانده در کشورهای مختلف موردتوجه است.

فراگیری سلام فرمانده

سرود سلام فرمانده و علت فراگیری آن در محفل سی و هفتم عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررسی شد.

به گزارش ایرنا از حوزه هنری، محمدرضا وحیدزاده، مجری‌کارشناس محفل سی و هفتم عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار در آغاز این نشست گفت: در روزهای ابتدایی تعطیلات نوروز امسال سرود سلام فرمانده برای اولین بار از شبکه‌های سیما منتشر شد، همان روزها عده‌ای نظرات مثبت نسبت به سرود مذکور داشتند، بعضی از افراد هم منتقد آن بودند. این واکنش‌ها تا حدودی طبیعی بودند و این بازخوردها که از سلیقه‌های مختلفی برمی‌آید رویه عادی خود را طی می‌کرد اما هر چه که جلو رفتیم اتفاقات دیگری افتاد.  

وی افزود: سرود سلام فرمانده با اقبال چشمگیر و شگفت‌انگیز مخاطبان رو به رو شد و به همان میزان صف‌بندی‌ها نیز در مقابل آن شکل جدی‌تری به خود گرفتند. در این مرحله برخی از افراد خیلی جدی‌تر از گذشته موافق سرود مذکور بودند و برخی دیگر از افراد انتقادات عجیب و غریب و بعضا تندی به آن داشتند. منتقدان معتقد بودند که یک اراده حکومتی پشت سرود سلام فرمانده است و با انتشار این اثر به نوعی پروپاگاندا صورت می‌گیرد.

وحیدزاده ادامه داد: از طرف دیگر کسانی می‌گفتند اگر سرود مذکور با اراده حکومتی تولید و منتشر شده، چرا کاری مثل آن پیش از این انجام نشده است. به همان میزان با واکنش مردم سرود سلام فرمانده به نوعی در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و به دفعات در شهرها و کشورهای مختلف به اجرا درآمد و پخش شد. با توجه به آنچه دیدیم و گفته شد به نظر می‌آید که ما با یک پدیده معمولی رو به رو نیستیم. با یک اظهار نظر سطحی نمی‌توان از کنار این پدیده گذشت. ما امروز کنار چهار نفر از دوستانمان دکتر جلیل محبی، دکتر رضا زنگنه، سید باقر نبوی و علیرضا سمیعی راجع به سرود سلام فرمانده گفت‌وگو می‌کنیم.

در ادامه سید باقر نبوی نظرش درباره سرود سلام فرمانده را چنین بیان کرد: همه ما با علوم انسانی آشنا هستیم و تلاش می‌کنیم که به نوعی پدیده‌های مختلف اتفاق افتاده را تحلیل و بررسی کنیم اما امروزه با مرور آنچه در فضای مجازی رخ می‌دهد و منعکس می‌شود متوجه می‌شویم که گویی جامعه تحلیل‌هایی چون تحلیل‌های ما را پس می‌زند و لذا ممکن است که تحلیل جامعه‌شناسانه پدیده‌ای چون تولید و انتشار سرود سلام فرمانده کاری کند که اینگونه پدیده‌ها با لکه‌ای بزرگ و زشت، آلوده شوند.

وی افزود: پس تفسیر یک رویداد واقعی به نوعی می‌تواند محل مناقشه باشد. بنابراین پیدا کردن محل اساسی بحث در نقطه‌ای که موضوع اشباع شده، کار بسیار دشواری است. من در اینجا مدعی این نیستم که چنان کاری به این سترگی می‌توانم انجام دهم ولی یک چیز را می‌دانم و آن این است که در واقع من اتفاقاً فکر نمی‌کنم که نباید درباره چیزهای زنده و جاری بحث کرد.

نبوی افزود: اخیرا دوستی به من گفت اول اثری تولید کن که وایرال شود و سپس درباره آثاری که وایرال شده‌اند، صحبت کن. من انتظار نداشتم که آن دوستم این حرف را بزند و متوجه نشدم که چرا این حرف را بیان کرد. اگر منظورش این بوده که فقط افرادی که کلیپ یا سرود وایرال شده‌ای تولید کرده‌اند می‌توانند درباره اثری چون سرود سلام فرمانده صحبت کنند، باید بگویم به نظرم این نوع تفکر ساده‌انگارانه است. مگر کسانی که در پژوهشکده‌های مختلف پول می‌خورند، کتاب می‌خوانند و مهمل می‌بافند اشعار و آثار وایرال شده‌ای تولید کرده‌اند که کتاب و مقاله درباره آثار دیگران درمی‌آورند. پس می‌توان متعرض همه دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها شد.

وحیدزاده در ادامه گفت: من هم با شما موافقم و قبول دارم که صحبت کردن درباره یک پدیده زنده کار متهورانه‌ای است. او سپس خطاب به آقای زنگنه گفت ما با پدیده‌ای مواجهیم که به زعم برخی از افراد موسیقی نسبتاً معمولی ای دارد. من کارشناس موسیقی نیستم اما به آسانی می‌توان فهمید که چنین اثری جنبۀ خاصی ندارد و شعرش نیز همانطور که شما می‌دانید و من هم می‌دانم، اتفاق عجیب و غریبی نیست. اما چه می‌شود که با این اقبال و گستردگی مواجه می‌شود؟

بررسی سلام فرمانده

سیدبشیر حسینی که در نشست تخصصی تحلیل ابعاد اجتماعی، رسانه‌ای و بین‌المللی سرود «سلام فرمانده» سخن می‌گفت ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: وقتی با ویژگی‌های سرود از باب محتوا وارد می‌شوم، «جز حیرتم نیفزود» بهترین تحلیل است. بعضی از دوستان در تحلیل‌ها متوسل به واژه‌هایی مثل اخلاص می شوند و می گویند در این اثر اخلاصی هست که باعث موفقیتش شده است. من اخلاص سنج ندارم. می‌دانم در این کار یک برکتی ایجاد شده است. اما نمی‌دانم ریشه‌اش بر اخلاص است یا نه.

وی با بیان این که این سرود به لحاظ زبان و محتوا معادل زیاد دارد افزود: این شعر به گونه ای بوده که ایرادهایی داشته و مجوزهای متعارف پخش را نگرفته و حتی نامه توبیخی برای پخشش آمده است. من بالغ بر 500 یادداشت درباره این اثر مطالعه کردم. ولی هنوز تحلیل پسینی که برای خودم اقناعی باشد ندیدم و خودم هم  تحلیل جامعی ندارم.

استاد دانشگاه ارتباطات با اشاره به آشنایی‌اش با این گروه سرود از سال 1398 گفت: من از آن موقع با آنها کپ و گفت می‌کردم. برخی از مهندسی و مبانی اثر یاد می‌کنند. ولی این اثر مهندسی و طراحی نشده  است. بعضی از واژه‌ها مثل «عهد می‌بندم» که پرحجم در این سرود تکرار شده در خود شعر اصلی نبوده است. در شعر اصلی جمله ان شاء‌الله که می‌مانیم پای کار این نظام بوده است. وقتی گروه وارد مسجد جمکران می‌شوند، پای دیوارها کلمه عهد می‌بندم را می‌بینند و واژه‌ها را جابجا می کنند. آنها خودشان توقع جریان سازی نداشتند وهنوز این اثرگذاری و داخلی بین المللی اثر محل تردید است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.