کد خبر : 7334 / /
/

پایان نزاع در تاکسی‌ها بخاطر پول خرد

سازمان تاکسیرانی می‌گوید که برای حل چالش‌های پرداخت کرایه در تاکسی‌ها، به زودی استفاده از برنامه پرداخت آنلاین «شهرپی» در تاکسی‌ها اجباری خواهد شد. بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که پرداخت پول نقد در تاکسی‌ها ممنوع شود.

پایان نزاع در تاکسی‌ها بخاطر پول خرد

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی قصد پرداخت کرایه تاکسی را دارید، راننده از شما درخواست پول خرد کند یا برای پس دادن باقی پول مسافران، دچار مشکل شود. البته این مشکل در خط‌های ثابتی که تعرفه آنها توسط تاکسیرانی مشخص شده، از هزار یا دو هزار تومان فراتر رفته و گاهی حتی خردتر از هزار تومان می‌شود. به طور مثال ممکن است کرایه یک خط ثابت، ۳۷۰۰ تومان تعیین شده باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رانندگان می‌گویند در شرایطی که دستگاه‌های خودپرداز اسکناسی کمتر از پنج هزار تومان تحویل نمی‌دهند، برای تهیه پول‌های خرد ۱۰۰ تومانی و ۲۰۰ تومانی با چالشی جدی مواجه هستند و اگر کرایه را رو به بالا رند کنند، با اعتراض مسافر مواجه می‌شوند و دریافت مبلغی کمتر از کرایه هم در شرایطی که قیمت لوازم جانبی خودرو سر به فلک می‌گذارد، به نفع خود آنها نیست.

اما برخی از رانندگان تاکسی برای حل این مشکل پیشنهادی دارند. مرادی، راننده ون در این باره به تجارت نیوز می‌گوید:‌ «یک سال پیش ما به تاکسی‌رانی پیشنهاد کردیم که از سوی این نهاد برای تاکسی‌ها دستگاه کارتخوان صادر شود، ما حتی حاضر بودیم هزینه آن را از جیب خودمان پرداخت کنیم اما با این درخواست موافقت نشد.»

اما محمد روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی در این باره نظر متفاوتی دارد و معتقد است صدور دستگاه پوز با هدف یکسان‌سازی و هوشمندسازی تاکسی‌ها مغایرت دارد.

او با بیان اینکه در حال حاضر پرداخت آنلاین کرایه با استفاده از اپلیکیشن «شهرپی» در تاکسی‌ها امکان‌پذیر است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تا به حال ۲۴۰۰ تاکسی مجهز به این سیستم شده‌اند و از خرداد ماه سال جاری تا الان، استفاده از این اپلیکیشن رشدی ۳۷۰ درصدی داشته است. هدف ما مجهز کردن تمام تاکسی‌ها به این سیستم تا پایان سال جاری است.»

او معتقد است: شهرپی با هدف تسهیل در پرداخت کرایه ایجاد شده و قصد تاکسی‌رانی یکسان‌سازی روش پرداخت در تمام تاکسی‌های شهری است. روشنی تاکید می‌کند که در آینده نزدیک استفاده از شهرپی برای پرداخت کرایه در تمام تاکسی‌ها اجباری خواهد شد.

بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که پرداخت پول نقد در تاکسی‌ها ممنوع شود.

اما این در‌حالی است که رانندگان تاکسی با توجه به تجربه خود می‌گویند که استفاده از این اپ‌ها برای همه اقشار جامعه چندان کار راحتی نیست.

مرادی در این باره می‌گوید: «پرداخت کرایه با این برنامه‌ها مستلزم نصب قبلی برنامه در گوشی افراد است که خیلی از افراد به دلایل مختلفی آن را نصب ندارند یا حتی به دلیل مسائلی مانند کهولت سن، بلد نیستند با آن کار کنند.»

او اشاره می‌کند که نیازمندی این برنامه‌ها به اتصال اینترنت یا نداشتن گوشی هوشمند، مشکلات دیگری هستند که به ناکارآمدی این برنامه‌ها برای عموم مردم منجر می‌شوند.

موازی‌کاری تاکسیرانی

احتمالا اگر در مسیرهای روزانه خود از تاکسی استفاده کنید، بارکدهای برنامه‌های مختلفی برای را در تاکسی دیده‌اید. تومن، ریالو، شهرپی و… برنامه‌هایی هستند که برای پرداخت آنلاین کرایه استفاده می‌شوند. با این حال به نظر می‌رسد که استفاده از همه آنها مورد تایید سازمان تاکسی‌رانی نباشد.

مرادی با اشاره به اینکه حتی در استفاده از این اپلیکیشن‌ها هم مشکلاتی وجود دارد، می‌گوید: ما تا مدتی پیش با برنامه «تومن» کار می‌کردیم اما از سوی تاکسیرانی به ما اعلام شد که این نهاد، استفاده از این برنامه را قبول ندارد و باید برای اینکه حکم خط دریافت کنیم، برنامه «شهرپی» را بگیریم.

او اشاره می‌کند درحالی‌که کاربری این دوبرنامه به طور دقیق مانند یکدیگر است، تاکسیرانی، رانندگان را ملزم به دریافت این برنامه کرده است./تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.