کد خبر : 1718 / /
/

کاوه سریال می خواهم زنده بمانم در فیلم مُردن در آبی که مطهر نیست !

فیلم تازه برادران محمودی به سیاق آثار پیشین آنها؛ به‌ویژه در سینما می‌کوشد بار دیگر آلام مهاجران افغان را در ایران حکایت کند.

کاوه سریال می خواهم زنده بمانم  در فیلم مُردن در آبی که مطهر نیست !

 

مبتنی بودن رویکرد و نگاه فیلمساز بر واقعیت زندگی این مهاجران در شهر تهران از جمله موارد قابل تشتت در پیکره ساختاری فیلم از حیث مضمونی تلقی می‌شود که در دوره نمایش آن در جشنواره اخیر فجر نیز با نقد جدی عده قابل توجهی از اهالی رسانه و حتی تماشاگران روبرو شد. اما فارغ از این بحث، نفس حضور فیلمسازانی با تابعیت غیرایرانی و فراهم بودن شرایط فعالیت آنها در عرصه سینمای ایران از جمله نکات مثبت و از هرطیف قابل توجه است.

صرف نظر از مبحث فوق و با نگاهی دیگر مردن در آب مطهر به مدد شناخت کارگردان، در پردازش و خلق شخصیت‌های زنده و باورپذیر از مهاجران افغان و مناسبات میان آنها به دستاوردهای مناسبی دست می‌یابد؛ نکته ای که در مواجهه این آدم‌ها با شهر و مردمانش در جهت عکس اتفاق می‌افتد.

فیلم در شروع و پایان بندی قوام و قدرت میانه را ندارد و می‌توان گفت میزان شناخت و تسلط فیلمنامه نویس و کارگردان بر آدم‌هایش به جرات بیش از اشراف‌ بر پهنه شهر و مردمش مستولی است و این امر تاثیری بیش و کم نامطلوب برچیدمان و اجزای دراماتیک اثر را شامل شده و تا حدودی راه را بر ساختمایه‌های جذابیت بخشی بر درام محدود ساخته است. 

با این همه مردن در آب مطهر فیلمی است تصویرگرایانه که از حیث قاب‌ها و دروبین نگاهی زیبایی شناس را ارائه می‌دهد که این امر در قرینه قراردادن کاراکترها و به کارگیری عنصر سایه روشن به کارکردهای سینمایی نزدیک می‌شود و از منظر فنی جایگاه قابل قبولی را به خود اختصاص می‌دهد.

استفاده از بازیگران نام آشنا از جمله امتیازات دیگر این فیلم است که باردیگر مهر تائیدی برحضور تهیه کننده و کارگردانی دارد که به خوبی آدم‌های فیلم‌شان را شناخته و به بازیگرانی از کشور و فرهنگ دیگر شناسانده‌اند که نمونه آن استفاده مناسب از لهجه و بیان قابل اعتنا در پروسه تکمیل و تکوین کاراکترهاست. باشد که برادران محمودی خوش قریحه زین پس جایگاه والاتری به قصه و روایت دراماتیک در بیان دغدغه های ارزشمند اجتماعی شان قائل شوند.  فیلم سینمایی مردن در آب مطهر به کارگردانی و نویسندگی نوید محمودی قصه‌ چند جوان مهاجر افغان را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند. رونا: حامد از دریا نترسی یا از هر چی که بترسی بلای جونت میشه، حامد: نمی ترسم.

در این فیلم علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدری نیا، صدف عسگری، سوگل خلیق، علیرضا آرا، خیام وقار کاشانی، امیررضا رنجبران، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، محیا رضایی، فاطمه میرزایی، علیرضا مهران و فاطمه شکری ایفای نقش کرده اند.

مردن در آب مطهر در ایام شیوع کرونا و به دلیل تعطیلی سینماها اکران آنلاین را برای نمایش خود انتخاب کرد و در نهایت توانست فروش ۵۵۰ میلیون تومانی را تجربه کند. 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.