کد خبر : 4060 / /
/

قارچ سیاه به ایران رسیده است؟

بیماری قارچ سیاه، مسری نیست، آمار شیوع بالایی در ایران ندارد و بیش از همه، بیماران مبتلا به کرونا که داروهای کورتون‌دار مصرف‌ می‌کنند در معرض خطر آن قرار دارند.

قارچ سیاه به ایران رسیده است؟

 

ترس از ابتلا به کرونا هنوز به‌ پایان نرسیده که ماجرای جدیدی به فهرست نگرانی‌های مردم اضافه شده است؛ ابتلا به قارچ سیاه. از چند روز گذشته که یکی از متخصصان ماجرای ابتلا به این بیماری را مطرح کرد، موج جدیدی از ترس عمومی مردم شکل گرفته است. مردم به‌ دنبال پاسخی به سؤال‌هایشان درباره این بیماری هستند، در حالی‌ که متخصصان عفونی تأکید کردند که این بیماری جدیدی نیست، در سال گذشته ۵ مورد ابتلا در ایران گزارش شده، بیماری مسری نیست و بیش از همه بیماران مبتلا به دیابت یا بیماران دارای نقص ایمنی شدید که داروهای خاصی مصرف می‌کنند و درگیری عفونی شدیدی ناشی از ابتلا به کرونا دارند، در خطر قرار دارند.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و شروین شکوهی، رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان در کنار بسیاری از متخصصان تأکید می‌کنند که هراس مردم بی‌اساس است و دلیلی برای وحشت نیست.

قارچ سیاه تجربه جدیدی در ایران نیست

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی جزو نخستین کسانی بود که درباره دیده‌شدن این بیماری در ایران صحبت کرد. او حالا در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «این بیماری از گذشته در ایران و کشورهای دیگر وجود داشته است. تنها اتفاق جدیدی که رخ داده این است که برخی از بیماران کرونایی که کورتون با دوز فوق فیزیولوژیک مثل دگزامتازون را برای مدت زمان طولانی دریافت می‌کنند، ممکن است این قارچ به دستگاه تنفسی، چشم، مغز و اعصاب آنها ورود پیدا کرده و منجر به عفونت شود، این بیماری هم بسیار کشنده است.»

یکی از مهم ترین درمان های کرونا را بشناسید

او به شیوع این بیماری در هند و کشورهای دیگر اشاره می‌کند: «این مسئله تنها در هند رخ نداده، بلکه در ایران هم چند ماه پیش در بیمارستان لقمان یک مورد ابتلا به قارچ سیاه را داشتیم که به‌ دلیل تشخیص زودهنگام حال این بیمار با درمان ضد قارچ بهبود پیدا کرد. در کشور هند این موارد ابتلا اما بسیار قابل توجه است و می‌توان گفت که دلایلی ازجمله گرمای هوا، افزایش جمعیت مبتلا به کرونا و استفاده بیشتر از کورتون برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند این وضعیت را در آن کشور رقم زده است.»

این متخصص در توضیح بیشتر درباره دلایل ابتلا به این بیماری می‌گوید: «خود بیماری کرونا، التهاب و درگیری ریوی ایجاد می‌کند که محیط را برای رشد قارچ مناسب می‌کند، از سوی دیگر، تجویز بیش از اندازه کورتون سیستم دفاع سلولی بدن را پایین می‌آورد و قارچ‌ها در این محیط ایجاد بیماری می‌کنند.»

به‌ گفته این متخصص، قارچ سیاه بیماری مسری‌ای نیست و تنها افرادی را هدف قرار می‌دهد که نقص سیستم ایمنی دارند؛ مثل مبتلایان به دیابت کنترل‌نشده، کسانی که استفاده بیش از حد از کورتون دارند یا بیماران دارای سرطان که شیمی‌درمانی شده‌اند. به همین دلیل نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد، فقط این که مردم از مصرف خودسرانه کورتون و دگزامتازون خودداری کنند.

منبع:همشهری

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.