کد خبر : 3194 / /
/

خبر خوش جهانپور درباره واردات واکسن کرونا+جزئیات بیشتر

کیانوش جهانپور می‌گوید: در خرداد ماه امیدواریم با تحقق وعده‌هایی که داده شده، بیش از ۷ الی ۱۰ میلیون واکسن را وارد کشور کنیم.

خبر خوش جهانپور درباره واردات واکسن کرونا+جزئیات بیشتر

واکسن کرونا پاستور در خرداد ماه مراحل تولید خود را آغاز می کند.واکسن کرونا در بسیاری از کشورها ساخته شده و به نتایج خوبی رسیده است.واکسن کرونا باعث بالا رفتن سطح ایمنی بدن می‌شود. واکسن کرونا واکسنی است که هدف آن تأمین  ایمنی اکتسابی علیه بیماری کرونا است.آخرین خبرهای مربوط به واکسن کرونا را در سایت خبرآزاد دنبال کنید.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت تولید داخل واکسن اسپوتنیک روسی، بیان کرد: چهار شرکت متقاضی تولید اسپوتنیک بودند و از این چهار شرکت سه شرکت به طرف روس معرفی شدند و زیرساخت‌های دو شرکت مورد تایید قرار گرفته است، ولی این که در مرحله‌ی تولید قرار گرفته و خروجی داشته باشند، تا الان این اتفاق نیفتاده است.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تا چند هفته آتی هم همچنان تولید داخلی اسپوتنیک را نداشته باشیم.

جهانپور در مورد انتقادات مبنی بر مرتبط نبودن فعالیت برخی از شرکت‌ها که برای واردات واکسن کرونا اقدام کردند، افزود: به هر حال این موضوعی است که در ستاد ملی کرونا مطرح شده و موضوع به وزارت بهداشت مربوط نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: شرکت‌هایی که حداقل مستندات اولیه را داشتند و احتمال دسترسی به واکسن در آن‌ها وجود داشت، برایشان مجوز صادر شد که تا امروز هیچکدام وارداتی نداشتند.

وی در پاسخ به این سوال که لزومی به مرتبط بودن شرکت‌های واردکننده با حوزه سلامت است یا نه؟ بیان کرد: لزومی ندارد، ولی به هر حال باید از وارد کنندگان و شرکت‌هایی باشند که در این زمینه سابقه روشنی داشته باشند، ولی اصل موضوع این است که این مسایل در ستاد ملی تصویب می‌شود و صدور مجوز برای واکسنی که اصالت دارد و مورد بررسی قرار گرفته، داده می‌شود.

جهانپور در مورد تولیدات واکسن داخلی، گفت: واکسن کوایران برکت تولیدات اولیه را با پذیرش ریسک از طرف سازنده شروع کرده، چون هنوز مجوز مصرف دریافت نکرده، مطالعات تا خرداد ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: واکسن پاستور هم در خرداد ماه مراحل تولید خود را آغاز خواهد کرد و واکسن‌های دیگر از اواخر تابستان و پاییز وارد این مدار خواهند شد.

واکسن کرونا جهانپور در مورد واکسن‌های وارداتی گفت: تا الان ۳ میلیون و ۱۹۵ هزار دوز واکسن وارد کشور شده و در شرایط بهداشتی توزیع شده است و حداقل دو میلیون دوز تا پایان اردیبهشت ماه وارد می‌شود.

وی افزود: بعد از این هم در خرداد ماه امیدواریم با تحقق وعده‌هایی که داده شده، بیش از ۷ الی ۱۰ میلیون واکسن را وارد کشور کنیم.

جهانپور با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر صادرات واکسن کرونای داخلی، در پاسخ به موضوع تایید سازمان جهانی بهداشت، گفت: لزوما به تایید who نیاز ندارد و این بیشتر به شروط خریدار مربوط است، کما اینکه بیشتر واکسن‌های دنیا هنوز تایید سازمان جهانی بهداشت را ندارد و شاید در شروط خرید یک کشور این موضوع باشد و شاید هم نباشد و الزامی در آن نیست، اما می‌تواند جزو شروط خریدار باشد.

وی در مورد اولویت خبرنگاران برای تزریق واکسن افزود: بر اساس سند ملی واکسیناسیون، گروه‌های شغلی آموزشی، خبرنگاری، خدمات و... شامل فاز سوم واکسیناسیون هستند و اگر غیر از این اتفاق بیفتد تخلف صورت گرفته است.

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در تشریح آخرین وضعیت واردات دارو توسط بخش خصوصی اظهار کرد: در ابتدای کار واردات توسط بخش خصوصی، سازمان غذا و دارو دو مجوز به شرکت‌های متقاضی برای واردات واکسن کرونا داد. یک مجوز برای تایید صلاحیت شرکت‌های داخلی و یک نامه به شرکت فروشنده با هدف معرفی شرکت‌های ایرانی.

وی افزود: این دو نامه در همان ابتدای کار به طرف های قرار داد تحویل داده شد و قرار داد به بهترین شکل ممکن میان شرکت‌های ایرانی واردکننده و شرکت تولیدکننده واکسن کرونا بسته شد، اما موارد دیگری همچنان هستند که اجازه ورود واکسن را نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو بیان کرد: در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که شرکت‌های واردکننده باید ثبت سفارش کنند و از بانک مرکزی ارز مورد نیاز را دریافت کنند، اما زمانی که شرکت‌ها داروی بیولوژیک وارد می‌کنند مانند واکسن، یک مرحله دیگر به این فرآیند اضافه می‌شود.

ریاحی ادامه داد: برای واردات دارو‌های بیولوژیک، شرکت‌های واردکننده باید اظهارنامه وارداتی خود را طی نامه‌ای به سازمان غذا و دارو اهدا کنند و این سازمان پس از تایید دارو‌های وارداتی، وارد مرحله دریافت ارز از بانک مرکزی می‌شوند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های واردکننده در حال حاضر واکسن‌های خود را خریداری کرده اند و منتظر تایید سازمان غذا و دارو برای تکمیل فرآیند واردات هستند تا سریعا این دارو‌ها وارد کشور شوند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو مطرح کرد: طبق آخرین آماری که از سازمان غذا و دارو گرفته ایم، تاکنون ۴۹ شرکت ایرانی مجوز واردات از سازمان غذا و دارو گرفته اند البته دریافت این مجوز ساده‌تر از مجوز پایانی یعنی همان تاییده داروی وارداتی است.

ورود اولین محموله واکسن توسط بخش خصوصی در خرداد ماه

ریاحی روز قبل نیز در یکی از رسانه ها گفته بود: هم اکنون فرایند اجرایی کار آغاز شده و امیدواریم با تامین ارز و طی شدن مراحل باقی مانده، نخستین واکسن‌های کرونا که احتمالا یک محموله ۱۰۰ هزار دزی خواهد بود در هفته نخست خرداد توسط بخش خصوصی به کشور وارد شود.

اقای ریاحی گفت: قیمت واکسن آسترازنکا حدودا پنج تا شش دلار و واکسن اسپوتنیک وی حدودا ۱۱ تا ۱۲ دلار برآورد می‌شود. البته قیمت نهایی واکسن‌ها بستگی به قیمت روز ارز داشته و با ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

وی گفت: بخش خصوصی از همه ظرفیت خود برای واردات واکسن استفاده می‌کند و فعلا قیمت ریالی این واکسن‌ها اعلام نمی‌شود تا گمانه‌زنی و حاشیه جدیدی ایجاد نشود.

دکتر سیما سادات لاری درباره وضعیت داشتن پرونده الکترونیک سلامت افراد، گفت: اگر افراد قبلا به پایگاه‌های سلامت یا خانه‌های بهداشت مراجعه کرده باشند، پرونده الکترونیک سلامت دارند و کد ملی و نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه آنها در سامانه ثبت شده است.

وی افزود: بعد از راه اندازی سامانه مربوط به واکسیناسیون به آدرس salamat.gov.ir نیز یک پیامک برای افرادی که پرونده دارند ارسال می‌شود. همچنین به افرادی که برای آنها پیامک ارسال نشده، از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد که به سامانه و سایت اینترنتی فوق مراجعه کرده و اطلاعات خود شامل کد ملی، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه را وارد کنند.

لاری با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نیازی به مراجعه حضوری به پایگاه‌های سلامت یا خانه‌های بهداشت جهت ثبت نام واکسیناسیون کووید ۱۹ وجود ندارد و همه این فرآیند از طریق سایت انجام خواهد شد، گفت: باید توجه کرد که اولویت واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشور انجام می‌شود. بر این اساس هم از روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در کشور آغاز شده و به صورت مرحله ای به تدریج واکسیناسیون سنین پایین‌تر و بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پس از راه اندازی سایت مربوط به ثبت نام واکسیناسیون کرونا از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی لازم جهت ثبت نام انجام و پیامک‌های مربوطه به تلفن همراهی که در سامانه ثبت شده باشد، ارسال شده و افراد در جریان نوبت و زمان واکسیناسیون خود قرار می‌گیرند.

خبرهای جدید از واکسن کرونا

سید حامد حسینی مدیر تیم نظارت بر واکسن کووایران برکت ظهار کرد: ۲۵ اسفند مجوز شروع مطالعه فاز دوم-سوم را دریافت و از همان روز مطالعه را آغاز کردیم.

او با بیان اینکه در کنار این مطالعه، مجوز مطالعه‌ تکمیلی ایمنی برای افراد بالای ۵۰ سال را نیز دریافت و آن را نیز شروع کردیم، گفت: داوطلب گیری ۳۲ نفر برای مطالعه ایمنی بالای ۵۰ سال آغاز شد و همه داوطلبان دومز اول واکسن را دریافت کردند.

حسینی افزود: ۱۵ نفر از گروه بالای ۵۰ سال، دومز دوم واکسن کووایران برکت را دریافت کردند.

مدیر تیم نظارت بر واکسن کووایران برکت با بیان اینکه در مطالعه فاز دوم واکسن کووایران برکت ما باید ۲۸۰ نفر را وارد مطالعه کنیم، ادامه داد: تا روز سوم شنبه ۱۵۱ نفر تزریق اول واکسن را انجام دادند و برنامه ریزی کردیم تا پایان فروردین ماه داوطلب گیری تمام شود و این ۲۸۰ نفر واکسن را دریافت می‌کنند و در ادامه دومره پیگیری و تزریق دوم را برای این افراد داریم.

داوطلبان دریافت کننده فاز دوم-سوم واکسن کرونا در هتل نمی مانند

واکسن کرونا

حسینی با بیان اینکه مطالعه فاز سوم نیز به صورت همزمان با فاز دوم از هفته اول اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: از جایی که ۶ شهر در گروه مطالعه هستند، ما برای فاز سوم از گروه پر جمعیت تهران کار را آغاز می‌کنیم.

مدیر تیم نظارت بر واکسن کووایران برکت با بیان اینکه تمام این داوطلبان پیگیری می‌شوند، اما داوطلبان فاز دوم آزمایشات بیشتری بر روی آن‌ها انجام می‌شود، گفت: جمعیت ۲۰ هزار نفری‌ای که در فاز سوم واکسن را دریافت می‌کنند پیگیری‌های تلفنی می‌شوند و مراقبت‌های خاصی ندارد، چرا که تنها بیمار شدن یا بیمار نشدن آن‌ها برای ما در اولویت است، همچنین هیچ کدام در هتل اقامت ندارند.

حسینی با بیان اینکه البته نیاز است افراد بالای ۵۰ سال در فاز یک مطالعه، ۴۸ ساعت در هتل اقامت داشته باشند، گفت: مطالعه ایمنی در فاز یک انجام شد و خیالمان برای ایمنی بخشی واکسن راحت است و دغدغه‌ای در این موضوع نداریم.

منبع: ایلنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.