کد خبر : 3601 / /
/

اولین واکنش بایدن به برقراری آتش بس در غزه+جزئیات بیشتر

رئیس جمهوری آمریکا با استقبال از برقراری آتش‌بس پس از ۱۱ روز درگیری در فلسطین، بار دیگر بر حق یک طرفه رژیم صهیونیستی در دفاع از خود تاکید کرد.

اولین واکنش بایدن به برقراری آتش بس در غزه+جزئیات بیشتر

 

جو بایدن عصر پنج‌شنبه در یک نطق تلویزیونی فوری، افزود: من با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل صحبت کردم و مطلع شده‌ام که اسرائیل با یک آتش‌بس بدون شرط متقابل در کمتر از ۲ ساعت دیگر موافقت کرده است.

 وی ادامه داد: مصری‌ها هم اکنون اطلاع داده‌اند که حماس و دیگر گروه‌ها در غزه هم پذیرفته‌اند. 

رئیس جمهوری آمریکا به اشتباه نتانیاهو را رئیس جمهوری خواند و تصمیمش را برای بستن خصومت فعلی ۱۱ روزه ستود و اضافه کرد: من بار دیگر آنچه را که در مدت این درگیری گفتم را مورد تاکید قرار می‌دهم که آمریکا از حق دفاع از خود اسرائیل در برابر حملات راکتی کورکورانه حماس و دیگر گروه‌های تروریستی درون غزه که جان بی‌گناهان اسرائیلی را گرفت، حمایت می‌کند.

بایدن اظهار کرد: نخست وزیر همچنین قدردانی خود را از سیستم گنبد آهنین ابراز داشت که با همکاری ما با هم توسعه یافته و جان شهروندان بی شماری اسرائیلی از عرب و یهود را نجات داده است. من او را از پشتیبانی کامل خود برای تکرار مجدد سیستم گنبد آهنین و اطمینان از امنیت آتی مطمئن ساختم. 

وی یادآور شد: در ۱۱ روز گذشته ، من ۶ بار با نخست وزیر  نتانیاهو صحبت کردم. همچنین با رئیس جمهوری عباس و مقامات فلسطینی و ۱۰ بار تعامل با تیم دیپلماتیک قوی داشتم. من از وزیر خارجه، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و هر کسی که که در این تیم باورنکردنی برای دستیابی به این نتیجه‌ تلاش کرد، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهوری آمریکا با قدردانی صمیمانه از السیسی و مقامات عالی مصر به خاطر آنچه که نقش حیاتی آنها در این دیپلماسی خواند، اظهار کرد: من همچنین از مشارکت سایر طرف‌های منطقه‌ای که برای کاهش این خصومت دخیل بودند، تشکر می‌کنم.

بایدن افزود: این خصومت باعث مرگ‌های غم انگیز بسیاری از شهروندان از جمله کودکان شده است. من عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به همه خانواده‌ها ابلاغ می‌کنم و امیدوارم که مجروحان هرچه زودتر به طور کامل بهبود یابند.

وی ادامه داد:  ایالات متحده متعهد می شود تا با همکاری سازمان ملل متحد برای ارسال سریع کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه به مردم غزه و اقدامات بازسازی آن همکاری کند. 

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما این کار را با شراکت کامل مقامات فلسطینی و نه حماس، انجام خواهیم داد که اجازه نمی دهد حماس بار دیگر زرادخانه نظامی خود را پر کند. 

بایدن اظهار کرد: معتقدم که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به یک اندازه شایسته زندگی ایمن و امن هستند و از اقدامات برابر آزادی، رفاه و دموکراسی لذت می‌برند. 

وی تاکید کرد: دولت من به دیپلماسی بی امان برای یک فرصت واقعی برای پیشرفت ادامه می‌دهد.

منبع:ایرنا 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.