کد خبر : 2397 / /
/

آخرین تلاش رژیم صهیونیستی علیه مذاکرات وین+جزئیات بیشتر

سفر رئیس دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و رئیس اداره امور راهبردی ارتش این رژیم به آمریکا با هدف گفت و گو در مورد ایران در حالی انجام می‌شود که دست و پا زدن‌های صهیونیست‌ها برای کارشکنی در مذاکرات وین تاکنون دستاوردی نداشته است.

آخرین تلاش رژیم صهیونیستی علیه مذاکرات وین+جزئیات بیشتر

 

شکست ملال‌انگیز استراتژی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه تهران که خروج از برجام و اعمال فشار حداکثری بود بر همگان آشکار شده است. با روی کار آمدن جو بایدن و مطرح شدن موضوع بازگشت آمریکا به برجام، دولت نتانیاهو به تکاپو افتاده تا با تحت فشار قراردادن آمریکا از جان گرفتن دوباره برجام جلوگیری کند و با استقاده از کارت ایران‌هراسی اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار دهد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از هشدارها و تهدیدهای جامعه جهانی در مورد بازگشت آمریکا به برجام اکنون در آستانه آغاز دوباره مذاکرات نمایندگان خود را به آمریکا می‌فرستد تا با گفت وگو و لابی گری در مذاکرات اخلال ایجاد کند.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشت که «تمیر هیمن» رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل و «تل کالمن» رئیس اداره امور راهبردی  ارتش رژیم صهیونیستی، به واشنگتن می‌روند تا جلساتی با مقامات نظامی آمریکا با محوریت ایران داشته باشند. قرار بود «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی نیز در این سفر حضور داشته باشد اما او سفر خود را به دلیل درگیری‌های فعلی در قدس اشغالی لغو کرد.

آخرین تلاش رژیم صهیونیستی علیه مذاکرات وینهمزمان با این سفر جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در مورد احتمال تاثیر این سفر بر مواضع دولت آمریکا گفت: این سفرها اثری بر تصمیمات واشنگتن ندارد؛ ما اسرائیل را به عنوان یک شریک کلیدی و مهم در جریان مباحث و اهداف خود قرار داده‌ایم و در دیدارهای آینده نیز این کار را ادامه خواهیم داد. مذاکرات پرچالش است اما ما از تداوم مذاکرات راضی هستیم.

موضع‌گیری سریع و همزمان دولت آمریکا با این سفر نشان می‌دهد که تا اطلاع ثانوی کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی فاقد اثر و ارزش است. این رژیم اخیرا به هر اقدامی از تروریسم هسته‌ای گرفته تا به قول مقامات آمریکا حرافی‌های بدون دلیل و مدرک دست زده است تا در گفت و گوهای وین اخلال ایجاد کند.

رژیم صهیونیستی مدام این اتهام را تکرار می‌کند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، در حالی که مقامات ایران اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند و برای اثبات ادعای خود در مذاکرات برجام حضور یافته و شدیدترین نظام‌های بازرسی را پذیرفته‌اند. با وجود اذعان مکرر سازمان بین المللی انرژی اتمی دولت پیشین آمریکا تحت تاثیر مشاوره‌های غلط صهیونیستها قرار گرفت. حالا که با تغییر دولت امکان احیای توافق هسته‌ای فراهم شده و بعید است دولت کنونی هم به اندازه دولت پیشین‌آمریکا تحت تاثیر قرار گیرد، تحرکات این رژیم سمت و سوی جدیدی یافته است.

این موضوعی است که خود صهیونیستها نیز به آن واقفند. روزنامه‌ها آرتص، اخیرا در گزارشی نوشت که اقدامات اخیر رژیم اسرائیل برای رویارویی با ایران با شکست مواجه شده است. این روزنامه تأکید کرد که رژیم اسرائیل آماده راه اندازی یک پویش دیپلماتیک و پویشی امنیتی در خصوص ایران است و هیئت بلندپایه به رهبری رئیس دستگاه اطلاعاتی موساد، رئیس شورای امنیت داخلی و مقامات نظامی دیگر، در واشنگتن به همین امر پرداخته اند.

روزنامه هاآرتص در وب سایت خود اشاره کرد که سفر هیات رژیم اسرائیل آخرین تلاش برای اثرگذاری بر موضع آمریکا در خصوص مذاکرات جاری در وین میان قدرت‌های جهانی و ایران است و خاطرنشان کرد که تلاش‌های اسرائیل شانس بالایی برای موفقیت ندارند و احتمالا با شکست مواجه می‌شود.

به نظر می‌رسد که تلاش‌های اخیر رژیم صهیونیستی که به دنبال متقاعد کردن جو بایدن برای عدول از احیای توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفته، راه به جایی نبرده است.

هاآرتص گزارش داد که رژیم صهیونیستی، تا حد توان برای ایجاد اصلاحاتی در توافق هسته‌ای، بخصوص آنچه مرتبط با بازبینی در لغو تحریم‌های تحمیلی بر برنامه هسته‌ای ایران و تقویت نظارت و کنترل بین المللی بر تحقیق، توسعه و غنی‌سازی اورانیوم است، فشار خواهد آورد.

جو بایدن امیدوار است که نشست‌های وین برای احیای برجام نتیجه بخش باشد چرا که معتقد است استراتژی نادرست ترامپ نه تنها خطرات گسترش سلاح‌های هسته‌ای را افزایش داد، بلکه در مهار فعالیت‌های نظامی منطقه‌ای ایران نیز بسیار ناکام بود. بر همین اساس رژیم اسرائیل نسبت به جدیت آمریکا در بازگشت به برجام اطمینان یافته است به همین دلیل به هر ابزار و ترفندی متوسل می‌شود.

روزنامه گاردین اخیرا در تحلیلی به اقدامات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشته است که بنیامین نتانیاهو فردی خطرناک است؛ او با اقداماتی چون تهدید ایران، ترور دانشمندان هسته‌ای و انفجار در تاسیسات اتمی این کشور، خطرناک‌ترین مرد خاورمیانه است. این در حالی است که موقعیت او در رژیم اسراییل ضعیف شده و حتی در عرصه بین‌الملل هم طرفدار ندارد و با رفتن ترامپ حتی از متحد خود یعنی آمریکا دور شده است. اکنون همه جهان از نبود او و برکناری‌اش استقبال می‌کنند.

در عین حال اگر طرف‌های برجام جدیت لازم را برای احیای توافق داشته باشند، می‌توانند از چالش‌های رژیم صهیونیستی عبور کنند و اجازه نمی‌دهند کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی این فرایند را مختل کند. 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.