کد خبر : 1502 / /
/

آمریکا: مسئله برجام گام نخست نیست

یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت که مسئله برای آمریکا این نیست که چه کسی گام نخست برای از سر گرفته شدن پایبندی به برجام را بر می‌دارد.

آمریکا: مسئله برجام گام نخست نیست

خبرگزاری رویترز بامداد روز شنبه با انتشار خبری مدعی انعطاف پذیری آمریکا درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران شد و نوشت که یک مقام آمریکایی روز جمعه گفته است که مسئله برای آمریکا این نیست که چه کسی ممکن است گام نخست برای از سر گرفته شدن پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را بردارد.

این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود ادامه داد: «مسئله این نیست که چه کسی اول میرود، (بلکه) موضوع، توافق بر این است که چه گام‌هایی به صورت همزمان برداشته می‌شود.»

پس از تشکیل دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از روز ۲۰ ژانویه (۱ بهمن ۱۳۹۹)، مقام‌های مختلف دولت وی بارها تاکید کردند که نخست ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد پس از آن، دولت آمریکا نیز به برجام باز خواهد گشت.

دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ و در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج شده و با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا،‌ طرفی بوده که از برجام خارج شده،‌ تاکید کرده‌اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشت که مقام‌های اروپایی گفته‌اند که آمریکا و ایران حتی هنوز درباره دیدار درباره احیای برجام توافق نکرده‌اند و ارتباط غیرمستقیم میان این دو کشور از طریق اروپایی‌هاست.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام آمریکایی ناشناس گفت که این دیدگاه درباره واشنگتن غلط بوده که آمریکا بر پایبندی کامل ایران به برجام پیش از آنکه خود هرگونه گامی برای از سرگرفتن تعهداتش بردارد،‌ اصرار دارد.

وی در ادامه مدعی شد: «قطعا این موضع ما نیست که ایران باید به پایبندی کامل پیش از آنکه ما هیچ کاری انجام دهیم بازگردد».

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «با توجه به این، اگر ما درباره گام‌های دوجانبه توافق کنیم،‌ مثلا ما X  را انجام خواهیم داد و آنها Y‌را انجام دهند، موضوع توالی (طرفی که نخست به برجام بازگردد) دیگر مسئله نخواهد بود. منظور من این است که این می‌تواند به صورت همزمان باشد.»

بایدن سال گذشته و زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود در مقاله‌ای در فارن افرز نوشته بود:«تهران باید به پایبندی کامل به توافق بازگردد و اگر این کار انجام شود من نیز به توافق خواهم پیوست».

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و مقام‌های دیگر دولت بایدن نیز طی هفته‌های گذشته بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که نخست ایران باید به پایبندی کامل به برجام بازگردد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز شامگاه جمعه به نقل از یک مقام ارشد دولت جو بایدن نوشت که اتخاذ گام‌هایی از سوی واشنگتن در راستای کاهش تحریم‌ها حتی پیش از دیدار با مقام‌های ایرانی امکان‌پذیر است.

این مقام آمریکایی گفت: «ما این را شفاف ساخته‌ایم که خروج از برجام یک اشتباه و فشار حداکثری یک شکست بوده است اما این باید بخشی از روندی باشد که طی آن ایران گام‌هایی برای بازگشت از تصمیم‌های هسته‌ایش اتخاذ کند.»

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.