کد خبر : 41966 / /
/

بعد از جنگ ۳۳ روزه بازیابی هسته‌های جهادی فلسطینی‌ها صورت گرفت

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ ۳۳ روزه بازیابی هسته های جهادی فلسطینی ها صورت گرفت و تمام سازشکاری و روند سیاسی را ناسیونالیسم های فلسطینی پیش بردند.

بعد از جنگ ۳۳ روزه بازیابی هسته‌های جهادی فلسطینی‌ها صورت گرفت

عباس خامه‌یار، کارشناس مسائل سیاسی پیرامون تاریخ سیاسی ایران در منطقه با بیان اینکه داستان صدام به‌عنوان دیکتاتور عبرت‌آمیز است گفت: اگر صدام در کلام در برابر آمریکا مقاومت می‌کرد با کاهش نگرانی و ذلت خودش نتیجه دیگری رقم می‌زد.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که هزینه مقاومت کمتر از هزینه تسلیم است افزود: پاسخ ایران به آمریکا در عین الاسد بر اساس تحلیل میدانی بود و بر اساس تحلیل میدانی اگر پاسخ شهادت حاج قاسم را نمی‌دادیم تا امروز همچنان باید عقب‌نشینی می‌کردیم.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: اشتباه سوم صدام این بود که مقاومت نکرد و تسلیم شد؛ سیاست‌مداران در لحظات تاریخی و سرنوشت‌ساز دچار اشتباه شوند دامن‌گیر ملت‌ها و منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئله فلسطین را باید در سه مرحله بررسی کنیم افزود: فلسطین از ابتدای اشغال ۱۹۱۷ تحت قیمومیت انگلستان قرار گرفت و یهودیان به سمت فلسطین آمدند و تجمع کردند.

خامه یار ادامه داد: طراحی به‌گونه‌ای است که صهیونیست‌ها و سردمداران یهود برای اروپایی‌ها آزاردهنده بودند و تأسیس کشور برای یهودیان با این هدف صورت گرفت.

وی افزود: سرزمین‌های به‌تدریج اشغال شد و اعلام موجودیت اسرائیل صورت گرفت و گام‌به‌گام پیش رفت و جنایت‌های مختلف در نقاط مختلف مرتکب شدند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه شعار از نیل تا فرات یعنی اشغالگری و توسعه‌طلبی همه‌جانبه است تصریح کرد: جنایت دیر یاسین توسط اسرائیلی‌ها به دلیل وجود خبرنگار و دوربین صورت گرفت و البته هزاران جنایت مانند آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در ادامه اسرائیلی‌ها با ناسیونالیسم عرب وارد جنگ مذهبی می‌شوند افزود: ارتش سوریه، مصر و عراق فروپاشیدند و اسرائیلی‌ها توانستند بخش‌های مختلف این کشورها را اشغال کنند و براین‌اساس بلندی‌های جولان را از سوریه و صحرای سینا و غزه را از مصر جدا کردند و قدس و کرانه غربی را از اردن جدا کردند و این قدم اول برای تحقق شعار از نیل تا فرات بود.

خامه‌یار خاطرنشان کرد: چنان ناامیدی و یأس بر ملت‌های عرب ایجاد شد که چیزی جز پیروزی انقلاب اسلامی امیدواری را به آنها بازنگرداند.

وی افزود: عملیات سازش‌کارانه سیاسی و دیپلماتیک بعد از عبدالناصر آغاز شد و مکمل تثبیت سرزمین‌های اشغالی چند کشور بالا تا امروز بوده است و فلسطینی‌ها به لحاظ نظامی زمین‌گیر شدند و از نظر سیاسی هم تسلیم شدند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ ۳۳ روزه بازیابی هسته‌های جهادی فلسطینی‌ها صورت گرفت و تمام سازش‌کاری و روند سیاسی را ناسیونالیسم‌های فلسطینی پیش بردند.

وی با بیان اینکه بعد از عبدالناصر بزرگ‌تر از عرفات سیاست‌مدار بزرگی در جهان عرب نداریم افزود: حافظ‌اسد با تمام هوشمندی و قدرت مذاکراتی نقل کرده است بعد ازدست‌دادن با عرفات انگشت‌هایم را می‌شمارم به این معنا است که به قدرت سیاست‌مداری یاسر عرفات اعتراف کرده است.

خامه یار اظهار کرد: یاسر عرفات دچار همین اشتباه تاریخی مذاکره سازش‌کارانه مانند کمپ دیوید شد و سرنوشت گودال صدام برای عرفات و مسمومیت در بیمارستان پاریس رقم خورده است و بر خلاف قوانین بین‌المللی و خواست خانواده این جسد بدون کالبدشکافی تدفین شد.

وی افزود: برخی اعراب و فلسطینی‌های ملی‌گرا در اوج جنگ تحمیلی به ایران آمدند و با گرایش‌های اسلامی فلسطینی‌ها درگیر شدند؛ کرانه غربی دژ مستحکم سرزمین‌های اشغالی بود و امروز نیمی از ارتش اسرائیل در برابر نوجوانان فلسطینی در حال مبارزه است.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.