کد خبر : 25974 / /
/

در گفتگو با فردا مطرح شد؛

اراده ایران و آمریکا بر حصول توافق است

اراده ایران و آمریکا بر حصول توافق است

 

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: مجموع مسائل نشان می دهد بایدن مایل است در زمان نزدیک توافق به نتیجه برسد.

 
 

گروه سیاسی فردا: دو دیدگاه درباره زمان توافق هسته ای مطرح است، گروهی از کارشناسان معتقدند که «دولت آمریکا می خواهد این اتفاق بعد از انتخابات میان دوره ای کنگره بیفتد»، در مقابل هستند کارشناسانی که می گویند «تا پایان سپتامبر مذاکرات به نتیجه می رسد و توافق حاصل می شود».

مراد عنادی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره زمان حصول توافق هسته ای گفت: هم اکنون با توجه به اختلافات دو طرف روی نقاط محل مناقشه، به نظر می رسد الان حکایت خیلی دور-خیلی نزدیک بر فضای مذاکرات وین حاکم است اما در مجموع از شواهد و قرائن بر می آید، تمایل دو طرف بر حصول توافق است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ملاحظات خاص خود را دارد، اخذ تضمین های لازم، برداشتن تحریم ها و بسته شدن پرونده ها در آژانس از جمله خواسته های ایران هستند. در مقابل با وجود فشار جمهوری خواهان و لابی صهیونیسم، بایدن تمایل دارد قبل از انتخابات کنگره توافق هسته ای انجام شود تا دموکرات ها بتوانند از آن به عنوان برگ برنده استفاده کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: بایدن می داند اگر پذیرش توافق را به بعد از انتخابات آبان ماه موکول کند، آن زمان مشخص نیست چه اتفاقی می افتد. شاید جمهوری خواهان از همین مسئله علیه او استفاده کنند و مواضع دموکرات ها تضعیف شود. مجموع این مسائل نشان می دهد خود بایدن نیز مایل است در زمان نزدیک توافق به نتیجه برسد. منتها فشارهایی که بر بایدن هست از یک طرف و عدم قاطعیت او از طرف دیگر موجب شده که مذاکرات قدری فرسایشی و مشمول مرور زمان شود.

وی درباره نامه نگاری های رفت و برگشتی بین ایران و آمریکا اظهار کرد: ایران مواضع خود را اعلام کرد، آمریکایی ها نیز معتقد بودند «مواضع ایران سازنده نیستند». به نظر می آید که ایران پیشنهاد آمریکایی ها را نپذیرفته و بر دیدگاه خودش تأکید می کند؛ به همین دلیل هم اکنون تبادل پاسخ ها بیشتر مدنظر است.

مدیرعامل موسسه جام جم درباره قابل حل بودن مسائل پادمانی بیان کرد: یکی از مباحث مدنظر ایران همین است که پرونده موضوعات مطرح در آژانس باید بسته شود اما فشارهای رژیم صهیونیستی و مواضع غیرسازنده آقای گروسی مدیرکل آژانس نشان می دهد که آنها مایل به این اتفاق نیستند.

وی ادامه داد: آقای رئیسی در نشست مطبوعاتی و آقای امیرعبداللهیان در مواضعی جداگانه بر بسته شدن پرونده ایران در آژانس تأکید و آن را خط قرمز ایران تعریف کردند بنابراین این موضوع نیز از جمله گره های کوری است که بر سر راه توافق وجود دارد. البته با توجه به فضای بعد از جنگ روسیه و اوکراین، مواضع اروپایی ها بر این است که توافق هرچه سریعتر حاصل شود.

عنادی یادآور شد: هر دو طرف ایران و آمریکا تمایل ندارند به عقب برگردند بنابراین می خواهند توافق اتفاق بیفتد اما در این میان هر طرف می خواهد منافع خودش را تأمین کند. ایران می خواهد تضمین های لازم را بگیرد و مطمئن شود تحریم ها در یک فرایندی برداشته و موضوعات پادمانی حل و فصل خواهند شد. آمریکایی ها هر چند می دانند براساس گزارش های آژانس برنامه هسته ای ایران هیچ گاه دچار انحراف نشده است، آنها می خواهند از این مسئله اطمینان پیدا کنند. با وجود این ها معتقدم اراده هر دو طرف بر حصول توافق است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.