کد خبر : 23975 / /
/

عنوان: 10 علت صدای کولر گازی+ تعمیر آن

عنوان: 10 علت صدای کولر گازی+ تعمیر آن

 

کولرهای گازی یکی از متداول‌ترین وسایل سرمایشی در منازل و اماکن مختلف هستند که روزبه‌روز استفاده از آن بیشتر و بیشتر می‌شود. این کولرها به نحوی طراحی شده‌اند تا کمترین میزان صدا را تولید کنند. به همین خاطر هنگامی که صدای غیرعادی از کولر گازی به گوش می‌رسد، نباید آن را نادیده گرفت. چرا که ممکن است این صدا ناشی از یک خرابی در کولر باشد. این خرابی‌های جزئی را اگر به موقع تعمیر نکنید، می‌تواند در آینده مشکلات و هزینه‌های زیادی برای شما داشته باشد. به همین خاطر تصمیم داریم در این نوشته به این مساله بپردازیم که چرا کولر گازی صدا می‌دهد و این صدا بیانگر وجود چه مشکلی است.

بررسی دلایل صدا دادن کولر گازی

کولرهای گازی معمولا از دو بخش پنل داخلی و پنل خارجی تشکیل شده‌اند. پنل داخلی را در داخل ساختمان و پنل خارجی را برای کاهش صدا در بیرون ساختمان نصب می‌کنند. گاهی مواقع به خاطر خراب بودن بعضی از قطعات ممکن است کولر گازی صدایی بیشتر از حالت نرمال داشته باشد. در حالت کلی می‌توان صداهایی که از کولر گازی شنیده می‌شود را به صورت زیر دسته بندی کرد.

  • صدای وزوز: وجود خرابی در خازن، شل شدن برخی از قطعات و یا وجود ایراد در کمپرسور
  • صدای جیر جیر: وجود ایراد در بوش سر بلوور فن
  • صدایی شبیه به شر شر آب: کثیف شدن ناودانی و یا کمبود گاز کولر
  • صدای تق تق: صدای بدنه و یا فوم‌های کولر به خاطر سرد و گرم شدن دستگاه
  • صدایی شبیه هیس: سوراخ شدن بدنه، وجود خرابی در شیر انبساط و یا نشت گاز مبرد
  • صدای قل قل: کمبود گاز
  • صدایی شبیه زوزه کشیدن: وجود ایراد در فن بلوور

علاوه بر این موارد، دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث صدا دادن کولر گازی می‌شود که در ادامه این موارد را نیز بررسی می‌کنیم.

1.تراز نبودن کولر گازی

پنل داخلی و خارجی کولر گازی در محلی که نصب می‌شوند، باید تراز باشند. چرا که در غیر اینصورت ممکن است به مرور زمان کولر گازی به صدا دربیاید. به همین خاطر اگر در هنگام نصب تراز بودن دستگاه را بررسی نکرده‌اید، در اولین فرصت برای تراز کردن آن اقدام نمایید.

2.شکستن تیغه‌های فن و صدا دادن کولر گازی

یکی دیگر از مسائلی که در هنگام تعمیر کولر گازی باید آن را بررسی کنید، تیغه‌های فن است. در برخی موارد امکان دارد به خاطر گیر کردن جسمی در فن، تیغه فن دچار شکستگی شده و صدای ناهنجاری را تولید کند. به همین خاطر بهتر است فن کولر را بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

5

3.افتادن جسم خارجی در داخل کندانسور

در صورتی که کولر گازی شما در حالت نرمال بدون صدا کار می‌کند ولی به طور ناگهانی صدایی از آن به گوش می‌رسد، ممکن است به خاطر افتادن یک چیز در داخل کندانسور باشد. از آنجایی که پنل خارجی در بیرون ساختمان نصب می‌شود، محل مناسبی برای لانه کردن پرندگان است. در این مواقع سریعا کولر را خاموش کرده و از برق بکشید. بعد با استفاده از یک چراغ قوه داخل پنل را بررسی کرده و مطمئن شوید که چیزی در آن نیوفتاده باشد.

4.شل شدن پایه‌های کندانسور

هنگامی که مهره‌ها و پایه‌های پنل خارجی شل شده باشند، ممکن است هنگام کار کردن دستگاه صدا بدهند. برای حل این مشکل لازم است آن‌ها را آچار کشی کنید.

5.درست بسته نشدن قاب جلوی پنل داخلی کولر گازی

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث صدا آمدن از کولر گازی شود، درست بسته نشدن درب پنل داخلی کولر است. در واقع دریچه‌هایی که در جلوی پنل داخلی وجود دارند، به تنظیم مسیر باد کمک می‌کنند و اگر این دریچه‌ها به خوبی بسته نشوند، کولر گازی صدا می‌دهد.

6.روغن کاری نکردن فن کولر گازی

سرویس‌کاری کولر گازی یکی از اقداماتی است که قبل از راه‌اندازی کولر باید انجام دهید. در فصل‌هایی که از کولر گازی استفاده نمی‌کنید، روغن فن خشک شده و هنگام کار کردن صدا می‌دهد.

بنابراین اگر به تازگی کولر گازی را روشن کرده‌اند و صدا می‌دهد، بهتر است آن را خاموش کرده و روغن موتور فن را تعویض کنید.

6

7.داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور

اگر در طول روز به صورت مداوم از کولر گازی استفاده ‌کنید، ممکن است منجر به داغ شدن کمپرسور و در نتیجه صدا دادن آن شود. به همین منظور بهتر است در طول روز، چند بار کولر را خاموش کنید تا کمپرسور خنک شود. در صورتی که صدا از داغ شدن کمپرسور باشد، صدایی شبیه جیر جیر به گوش می‌رسد.

8.وجود مشکل در فن بلوور

فن بلوور یا همان فن پرتاب باد، در هنگام نصب در کارخانه بالانس می‌شود و اگر به هر دلیلی از حالت تعادل بیرون بیاید، صدای زیادی تولید می‌کند. همچنین اگر موتور فن بلوور نیز از ناحیه بلبرینگ‌ها و یا شفت آسیب ببیند، ممکن است سروصدای زیادی را تولید کند. برای حل این مساله و تعمیر کولر گازی باید یک متخصص آن را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل، قطعات معیوب را تعویض کند.

9.خارج شدن کمپرسور از جای خود

در صورتی که کمپرسور از جای خود خارج شده باشد، لرزش پیدا کرده و هنگامی که کولر روشن است، صدای زیادی تولید می‌کند.

10.خراب شدن بلبرینگ موتور فن

اگر در بررسی‌های خود متوجه شدید که صدا از موتور فن می‌آید، علت آن می‌تواند خراب شدن بلبرینگ‌های موتور فن باشد.

چطور صداهای به وجود آمده در کولر گازی را برطرف کنیم؟

هنگامی که مشکلی برای کولر گازی به وجود آمد به خصوص مشکل صدا دادن، اولین کاری که باید انجام دهید پیدا کردن محل ایراد است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم عوامل متعددی می‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود. در هر صورت پس از شنیدن صدا از کولر گازی، فورا آن را خاموش کرده و تعمیر آن را به یک تکنسین با تجربه بسپارید.

تکنسین‌ها و متخصصین با تجربه هوم کارا آماده ارائه خدمات تعمیر و نصب انواع کولر گازی در محل بوده و برای کلیه خدمات خود ضمانت یکساله ارائه می‌دهند. برای استفاده از خدمات ما کافی است از طریق شماره تماس‌های موجود در وب سایت و یا فرم مربوطه، درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت نسبت به تعمیر کولر گازی اقدام نمایند.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.