کد خبر : 23676 / /
/

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

 

هر یک از انواع ساختمان ها به سیستم تهویه مطبوع نیاز دارند تا هوای تازه درون ساختمان تامین شود. هر یک از دستگاه هایی که برای تهویه سازی هستند دارای اجزای داخلی و خارجی متفاوتی می باشند. تهویه سازی بر اساس استانداردهای مشخص شده باید در ساختمان انجام شود. دستگاه های تهویه سازی علاوه بر تنظیم کردن دمای مورد نیاز ساختمان باید قادر باشند که رطوبت را در محدوده ساختمان به گردش درآورند تا آن را تنظیم کنند. میزان کیفیت هوای ساختمان برای حفظ سلامت ساکنین ساختمان باید با استفاده از دستگاه تهویه مطبوع به درجه مطلوب برسد.

انواع سیستم های تهویه مطبوع

طراحانی که سیستم های تهویه سازی را طراحی می کنند طبق پارامتر های متنوع بر اساس خواسته های کاربران اقدام می ‌نمایند. اینکه سطح آسایش کاربران به استاندارد لازم برسد اهمیت زیادی دارد. کاربردهای این دستگاه برای ساختمان های سازمانی، ساختمان‌ های تجاری، ساختمان‌ های مسکونی، سوله های تولیدی، سیستم ها و غیره می باشد. هر یک از ساختمان ها که فضای بسته دارند باید یک سیستم تهویه مناسب جهت آسایش ساکنین ساختمان داشته باشند.

دستگاه های تهویه متفاوتی برای انواع ساختمان‌ها وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه معرفی می کنیم. اول از همه لازم است بدانید سیستم تهویه مطبوع چیست؟ پس تا انتهای این مقاله با آرتانسیم تولید کننده انواع سیستم های تهویه مطبوع همراه باشید.

12

سیستم هایی که برای تهویه سازی هوای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند متنوع می باشند. برخی از انواع دستگاه های تهویه مطبوع که کارایی زیادی در ساختمان های متفاوت دارند عبارت هستند از :

1. چیلرها

چیلر ها و یا مینی چیلر ها که همراه با بویلر موتورخانه هستند به عنوان یکی از مهم ترین دستگاه های تهویه شناخته می شوند. مسئولیت اصلی بویلرها افزایش دادن دمای آب می باشد. هواساز و رادیاتورهای ساختمان در سایز کوچک می توانند از پکیج هایی که دیواری و زمینی هستند بهره‌ برداری کنند. چیلرها باید دمای آب را کاهش دهند و به لوله‌ های فن کویل انتقال دهند.

انواع چیلرها

چیلرها به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم می‌شوند. شکل دیگر تقسیم‌بندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم‌بندی می‌شوند.

چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما می‌شوند.

 

پیشنهاد آرتا سیستم برای مطالعه بیشتر : "چیلر چیست و نحوه کار آن"

2. پکیج پشت بامی (روف تاپ پکیج)

پکیج ‌های یونیت پشت بامی به عنوان یکی دیگر از دستگاه های تهویه شناخته می‌ شود. پکیج‌ های یونیت همان چیلرهای هوا خنک هستند که آنها را به هواساز متصل می‌ کنند. پس از گرم و سرد شدن هوا با کانال هایی که در این سیستم وجود دارد هوا به درون ساختمان فرستاده می ‌شود. این دستگاه از جمله دستگاه های تهویه کانالی شناخته می شود.

3. سیستم گرمایشی و سرمایشی جی پی اچ

 سیستم سرمایشی و گرمایشی جی اچ پی به عنوان یکی دیگر از دستگاه های تهویه مطبوع شناخته می ‌شود. این دستگاه را به عنوان یک دستگاه تهویه مدرن می شناسند که در این چند سال اخیر طرفداران بی شماری کسب کرده است. مهمترین نکته ای که در مورد این دستگاه وجود دارد این است که جهت سرمایش و گرمایش از گاز شهری بهره برداری می کند. همچنین برای کار کردن به برق نیاز دارد.

13

4. سیستم سرمایشی و گرمایشی تهویه مطبوع وی آر اف

 سیستم سرمایشی و گرمایشی وی آر اف به عنوان یکی دیگر از دستگاه های تهویه شناخته می شود. این دستگاه را از جمله دستگاه‌ های مدرن به شمار می آورند. ساختار این دستگاه تا حدودی شبیه به دستگاه جی اچ پی است. تفاوتی که این دستگاه با دستگاه قبلی دارد این است که به جای استفاده کردن از گاز شهری از انرژی الکتریسیته جهت سرمایش و گرمایش بهره‌ برداری می‌ کند.

5. داکت اسپلیت

 اسپلیت و داکت اسپلیت از دیگر دستگاه های سیستم تهویه مطبوع به شمار می رود. بسیاری از ساختمان‌ ها هستند که از این سیستم جهت تولید سرما و گرما استفاده می‌ کنند. داکت اسپلیت شبیه اسپلیت است با این تفاوت که پنل داخلی هر یک از انواع داکت اسپلیت ها به صورت سقفی می باشد. باید بدانید که از اسپلیت ها به طور معمول پنل داخلی شان از نوع دیواری است. همزمان هوای گرم و سرد را داکت اسپلیت ها از طریق چندین کانال در سالن ها و اتاق ها توزیع می نمایند.

اجزای داکت اسپلیت

سیستم تهویه داکت اسپلیت از دو بخش واحد داخلی (یونیت هوا ساز) و واحد خارجی (یونیت کندانسور) ساخته شده است. بر خلاف کولر های گازی که واحد داخلی به شکل روکار بر روی سقف یا دیوار قرار می گیرد، در داکت ها یونیت هواساز به شکل توکار اجرا می شود.

 

لازم است بدانید که واحد داخلی داکت اسپلیت ها شامل فن و کویل می باشد و بخاطر نحوه عملکرد آنها، همانطور که گفتیم به هواساز معروف هستند. در انواع مختلف داکت ها، واحد های داخلی و خارجی متفاوتی وجود دارد.

6. دستگاه زنت

 دستگاه زنت به عنوان یکی دیگر از دستگاه هایی شناخته می ‌شود که جهت تهویه ساختمان کاربرد زیادی دارد. این دستگاه با پنج دستگاهی که تاکنون معرفی کردیم از نظر ساختار متفاوت می باشد. جهت سرمایش به جای اینکه از سیکل تبرید و کمپرسور بهره برداری کند از فرایند پاشش آب در طول مسیری که مربوط به هوا است استفاده می کند. این ویژگی را  در سیستم‌ های سرمایشی کولر آبی می توانید مشاهده کنید. دستگاه دارای پوشال هایی می باشد که آب روی آن پاشیده می ‌شود. به همین دلیل است که دمای هوا تنظیم می گردد. این سیستم دارای کویل آب گرم می باشد که جهت گرمایش از آن استفاده خواهد شد.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.