کد خبر : 23126 / /
/

شمارنده دیجیتال چیست؟ + کاربرد ها و انواع آن

شمارنده دیجیتال چیست؟ + کاربرد ها و انواع آن

 

شمارش یکی از نیاز هایی است که از قدیم الایام، بشر مدرن با آن ارتباط دارد. از شمارش تعداد اشیاء تا شمارش سرعت و فرکانس و دما و... . امروزه با استفاده از شمارنده ها به خصوص از نوع دیجیتال، بسیاری از صنایعی که نیازمند سرعت و دقت در شمارش است، به راحتی کار شمارش انجام می شود. در این مطلب می خواهیم برای شما کانتر دیجیتال یا شمارنده دیجیتال را توضیح داده و انواع آن را برای شما شرح دهیم.

شمارنده دیجیتال چیست؟

یک شمارنده دیجیتال با ترتیب دادن فلیپ فلاپ ها به دست می آید. اینها کاربردهای فلیپ فلاپ هستند.  که دارای شمارش می باشند، از اینها برای اندازه گیری فرکانس و همچنین زمان استفاده می شود. این ها برای افزایش بخش ها در حافظه استفاده می شوند. عملکرد این دستگاه ها به تک ساعت اعمال شده بستگی دارد. اینها از  فلیپ فلاپ هایی به عنوان عناصر اساسی ساخته شده اند. دو حالت در فلیپ فلاپ ها وجود دارد. حالت بالا با 1 و حالت پایین با 0 نشان داده می شود. عملکرد شمارنده را می توان با فلیپ فلاپ های حالت محور بالا امکان پذیر کرد. شمارنده ها شامل حالت هایی هستند که با تعداد حالت های قابل شمارش نمایش داده می شوند، به عنوان مثال یک شمارنده mod-8. در این، تعداد حالت های قابل شمارش از 000 تا 111 (یعنی 0 تا 7) است. از این رو هشت حالت قابل شمارش شمارنده را به عنوان شمارنده mod-8 نامگذاری می کنند. مدار درون شمارنده ها به صورت منطقی طراحی شده است تا اطلاعاتی در مورد تعداد رویدادهای رخ داده به دست آورد. این نوع دستگاه منطق دیجیتال را می توان به عنوان یک شمارنده تعریف کرد. طراحی شمارنده ها را می توان با انجام مراحل مختلف به دست آورد.

در چه مواردی می توان از شمارنده های دیجیتال استفاده کرد؟

در تبدیل آنالوگ به دیجیتال از این شمارنده ها استفاده می شود. در کاربردهای تایمر به عنوان مثال ماشین لباسشویی که در آن زمان را تنظیم می کنیم. از این شمارنده ها استفاده می شود. با کمک این شمارنده ها می توان یک 'مولد امواج مثلثی دیجیتال' ایجاد کرد.

\11

 شمارنده های دیجیتال بسته به کاربرد و استفاده آن ها انواع مختلفی دارند که در ادامه مطلب با انواع شمارنده دیجیتال آشنا می شویم.

انواع شمارنده دیجیتال

شمارنده دیجیتال توتال چیست؟

کاربرد شمارنده دیجیتال توتال بسیار گسترده است. نه تنها می توان از آن برای شمارش، بلکه برای تقسیم فرکانس، زمان بندی و تشکیل مدارهای تشخیص و مدارهای کنترل مختلف استفاده کرد. برای سهولت استفاده، تعدادی شمارنده توتال یکپارچه نیز با توابع صفر از پیش تنظیم شده و عدد از پیش تنظیم شده، نگه داشتن و سایر عملکردها اضافه شده و ترمینال کنترل مربوطه را تنظیم می کند. شمارنده دیجیتال توتال دارای ویژگی های مورد استفاده در صنعت است که شامل : 1. دارای صفحه نمایش دیجیتال LED 6 رقمی. 2. دارای دو ورودی شمارش برای A و B به طور همزمان. 3. فرکانس شمارش می تواند به 20 کیلوهرتز برسد. 4. همچنین دارای نشانگر چراغ هشدار دهنده LED است. 5. پشتیبانی از رابط سریال RS485، RS232 در همان زمان، خروجی، منبع تغذیه و ارتباطات از عایق فوتوالکتریک استفاده می کنند و با یکدیگر تداخل ندارند.

شمارنده دیجیتال پیش تنظیم چیست؟

شمارنده های دیجیتال پیش تنظیم به یک عدد از پیش تنظیم شده شده شمارش می کنند و خروجی می دهند. اکثر این شمارنده ها می توانند تا تعداد از پیش تنظیم شده برنامه ریزی شده از طریق صفحه کلید شمارنده تا یا پایین بشمارند. مقیاس بندی نیز در برخی از واحدها موجود است. مقیاس‌گذاری اجازه می‌دهد یک ورودی در یک عدد ضرب یا تقسیم شود، بنابراین نمایشگر واحدهای مهندسی مانند پا، گالن، کیس و غیره را نشان می‌دهد. معمولاً خروجی‌ها را می‌توان تا تنظیم مجدد یا چرخه خودکار نگه داشت. کاربردهای معمولی شامل ماشین‌های توزیع، ماشین‌های سیم پیچ، تجهیزات قابل حمل، ماشین‌های بلیط، ماشین‌های تولید، برش سیم، اندازه‌گیری طول و موقعیت‌یابی عددی است.

شمارنده های دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشند؟

شمارنده های دیجیتال دستگاه های الکترونیکی هستند که عملکردهای شمارش مختلفی را انجام می دهند. آنها ممکن است اقدامات منفرد را بشمارند، جمع آوری کنند، یا محاسبات دیگری را انجام دهند. این دستگاه های الکترونیکی علاوه بر تعداد و نوع عملکردها، از نظر جهت شمارش و عملکردهای ریست متفاوت هستند. ورودی‌ها و خروجی‌ها، رابط کاربری، مشخصات فیزیکی و ویژگی‌های موجود نیز مهم هستند. پایگاه داده GlobalSpec SpecSearch حاوی اطلاعات و داده های قابل جستجو در انواع مختلف شمارنده های دیجیتالی کاربردی است. 

12

 شمارنده های فرکانس واحدهایی برای نمایش فرکانس، تعداد سیکل ها در ثانیه شکل موج هستند. واحد فرکانس هرتز (هرتز) است. نشانگرهای موقعیت می توانند داده های مربوط به سفر یا نمایش را بپذیرند، پردازش کنند و نمایش دهند. توابع حسابی را می توان به یک شمارنده یا تایمر برنامه ریزی کرد. برخی از این موارد عبارتند از مجموع، تفاوت، مضرب، جذر و غیره. کنترلرها دارای خروجی هایی برای تنظیم یا کنترل تجهیزات بر اساس ورودی های حسگر یا محدودیت های از پیش تنظیم  شده هستند. شمارنده‌های دسته‌ای فقط تا بالا شمارش می‌شوند و معمولاً از قبل قابل تنظیم هستند تا وقتی تعداد دسته‌ها یا قطعات مورد نیاز تکمیل شد، فرآیند بتواند به طور خودکار متوقف شود. مجموع‌کننده‌های شمارش می‌توانند تعداد را جمع‌آوری کنند، اما اکثر آنها نمی‌توانند یک ماشین را کنترل کنند. برخی از توتالایزرها از قبل قابل تنظیم هستند، اما وظیفه اصلی آنها پیگیری شمارش ها در یک دوره زمانی نسبتاً طولانی است. شمارنده های از پیش تنظیم شده می توانند مدار خارجی را کنترل کنند که مجموع شمارش شده آن با محدودیت های از پیش تنظیم شده وارد شده توسط کاربر مطابقت داشته باشد. مدل های الکترونیکی همه کاره ترین هستند و عملکرد بالا را با قیمت نسبتا پایین ارائه می دهند. انواع مکانیکی و الکتریکی سادگی نصب و بهره برداری را ارائه می دهند. حالت از پیش تنظیم شده یک حالت شمارش است که در آن شمارش به طور کلی تفریق است. شمارنده به تعداد از پیش تنظیم شده بازنشانی یا بازیافت خودکار انجام می شود. هنگامی که شمارنده تا صفر شمارش می شود، خروجی مربوط به عدد از پیش تنظیم شده رخ می دهد. 

13

شمارنده های پالس برای شمارش تغییرات لحظه ای اما شدید در جریان و ولتاژ استفاده می شود. پالس های شمارش شامل امواج مربع و امواج مستطیلی است. پالس ها سیگنال های دیجیتال هستند. ولتاژ یا جریان  به صورت  "روشن" یا "خاموش"  خواهد بود. ترکیب های شمارنده و تایمر شمارنده هایی هستند که می توانند هم عملکرد شمارش و هم زمان بندی را انجام دهند. تعدادی مشخصات دیگر برای  شمارنده های دیجیتال دیجیتال باید به غیر از نوع کاربردی مورد نظر یا علاوه بر آن در نظر گرفته شود. اینها عبارتند از جهت شمارش، نوع ورودی سیگنال و ورودی های تخصصی.

خرید شمارنده دیجیتال

در این مطلب برای شما گفتیم که شمارنده دیجیتال چیست و چه انواعی از آن ها وجود دارد. و همچنین امکاناتی که یک شمارنده دیجیتال باید داشته باشد را بررسی کردیم. اگر شما نیز در کسب و کار خود به شمارش نیاز دارید و قصد دارید یک شمارنده دیجیتال برای خود تهیه کنید می توانید به سایت آسونیک مراجعه کرده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.