کد خبر : 22755 / /
/

دکتر متخصص چشم پزشک و بیماری هایی که درمان می کند

دکتر متخصص چشم پزشک و بیماری هایی که درمان می کند

 

 

دکتر چشم پزشک در زمینه درمان بیماری های مختلف چشم می ‌تواند به صورت درمان های دارویی و یا اعمال جراحی به بیماران کمک کند. معمولاً در برخی از مشکلات چشم مانند آب مروارید، آب سیاه، عفونت در پلک و مواردی از این قبیل نیاز به انجام درمان های جراحی است و در برخی از مشکلات دیگر هم نیاز به استفاده از عینک یا لنز می باشد.

دکتر چشم پزشک کیست؟

 

چشم پزشکی یکی از شاخه های علم پزشکی بوده که در رابطه با آناتومی و فیزیولوژی چشم و بیماری های چشم فعالیت می کند. چشم پزشکی یک تخصص است که شامل جراحی شده و در ارتباط با درمان های دارویی نیز بسیاری از مشکلات بیماران را رفع می نماید.

چشم یکی از اعضای بسیار حساس بدن محسوب شده به همین جهت متخصص چشم پزشک باید با مهارت بالا و با استفاده از ابزارهای مناسب با آن برخورد کند. چشم پزشکان در داخل کشور ما و همچنین در سراسر جهان از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار هستند.

 

دکتر چشم پزشک کدام بیماری ها را درمان می کند؟

 

بیماری های زیادی برای چشم ها به وجود می آیند که برخی از آنها به دلیل افزایش سن بوده و گاهی اوقات مشکلاتی در حوزه نابینایی و کم بینایی به وجود می آورند.

در صورتی که برخی از مشکلات رایج چشم ها به موقع تشخیص داده شود، حتماً قابل درمان بوده یا حداقل آسیب های آن کاهش پیدا می کند. به همین جهت مراجعه به یک دکتر متخصص چشم پزشک حاذق می تواند تأثیرات زیادی در درمان داشته باشد.

در این بخش به برخی از مهم ترین بیماری هایی که چشم پزشک می‌ تواند درمان کند، اشاره می‌ کنیم:

عیوب انکساری

عیوب انکساری جزء شایع ترین مشکلاتی بوده که برای بیماران به وجود می آید، این عیوب در چشم زمانی رخ می دهد که نور از قرنیه و عدسی عبور کند. این عیوب شامل مواردی مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم و پیر چشمی است که اغلب با عینک یا لنز تماسی قابل درمان می باشند.

آب مروارید

آب مروارید به دلیل کدر شدن عدسی چشم رخ می دهد، این مشکل در هر سنی به وجود می ‌آید و ممکن است حتی در بدو تولد نیز برای نوزاد وجود داشته باشد. به تیره و تار شدن عدسی چشم، آب مروارید می گویند که علامت اصلی آن تار شدن دید یا کاهش شدید به خصوص در شب است.

بالا رفتن سن، ضربه، آسیب به چشم و قرارگیری در معرض اشعه ماورای بنفش از مهمترین علل ایجاد آب مروارید است.

آب سیاه

آب سیاه زمانی رخ می دهد که فشار مایع طبیعی داخل چشم به آرامی افزایش پیدا می ‌کند و این افزایش فشار باعث از بین رفتن بافت عصب بینایی و در نتیجه منجر به از بین رفتن بینایی یا حتی کوری می گردد.

دو دسته اصلی گلوکوم “زاویه باز” و “زاویه بسته” وجود دارد. گلوکوم زاویه باز، یک بیماری مزمن است که به آرامی و در مدتی طولانی پیشرفت می‌کند، بدون اینکه فرد متوجه کاهش بینایی شود تا زمانی که بیماری بسیار پیشرفته شود، به همین دلیل به آن «دزد پنهان بینایی» هم می‌گویند.

در عوض گلوکوم زاویه بسته می‌تواند به طور ناگهانی ظاهر شود و دردناک است. از دست دادن بینایی می‌تواند به سرعت پیشرفت کند. با این حال، درد و ناراحتی باعث می‌شود که بیماران قبل از آسیب دائمی به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

شکل رایج آب سیاه، گلوکوم اولیه‌ی زاویه باز است. اکثر مبتلایان علائم اولیه یا درد ندارند. بنابراین معاینات منظم چشم در تشخیص آب سیاه بسیار موثر است. پس از تشخیص، گلوکوم را می توان با جراحی، لیزر یا قطره چشم درمان کرد.

2

کوررنگی

افرادی که نمی توانند رنگ های خاص را ببینند و تفاوت آن ها را تشخیص دهند، ممکن است دچار کور رنگی گردند. این مشکل زمانی رخ می دهد که سلول های رنگی در چشم وجود نداشته یا کار نمی کند. در شدیدترین حالت فقط سایه های خاکستری را نشان می دهد، چشم پزشک می تواند با استفاده از لنزها و عینک های مخصوص تا حد زیادی به فرد کمک کند.

سندروم خشکی چشم

هر زمان که غدد اشکی نتواند به اندازه کافی اشک تولید کند، خشکی چشم اذیت کننده بوده و باعث خارش و سوزش می گردد.

آبریزش چشم

آبریزش چشم ربطی به احساسات ندارد و اینکه بدون هیچ دلیلی با توجه به نور زیاد و تغییرات دما اتفاق می‌ افتد.

قرمزی چشم

تحریک شدن رگ های خونی در داخل چشم، یا ایجاد عفونت به دلیل کمبود خواب و خشکی چشم، آلرژی و آسیب ‌های دیگر موجب قرمز شدن چشم ها می شود، گاهی اوقات قرمزی چشم علائم کرونا هم هست.

 

شایع ترین علل مراجعه به دکتر چشم پزشک

 

بدون داشتن دید سالم، کار کردن، بازی کردن و حتی تشخیص چهره اطرافیان نیز کار دشواری است. به همین جهت مراقبت از چشم، امری لازم و ضروری می باشد. عوامل زیادی وجود دارند که می‌ تواند بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.

در اغلب مواقع بینایی به طور ناگهانی کم می ‌شود و تغییرات آن قابل مشاهده نیست، به همین جهت توصیه می ‌کنیم تا اغلب افرادی که بالای ۴۰ سال را دارند، به طور مرتب معاینات چشم پزشکی انجام دهند. چرا که معاینات برای افراد سالم هم لازم و ضروری است تا در آینده دچار مشکلات مهم نگردند.

معاینه درست چشم ها می تواند اولین قدم برای حل مشکل و نجات بینایی افراد باشد. اما بهتر است که با برخی از علائم خطر ساز آشنا شوید، تا در صورت بروز آنها بتوانید هر چه سریع تر با یک چشم پزشک مشورت نمایید.

شایع ترین علل مراجعه به دکتر چشم پزشک عبارتند از:

  • دوبینی، دید منحرف شده یا کاهش پیدا کردن دید
  • اشک ریزی بیش از اندازه
  • چشم های بیرون زده
  • در صورت وجود انحراف در چشم ها
  • وجود قرمزی توجیه نشده در چشم
  • مشکل لکه های سیاه در دامنه دید
  • کاهش پیدا کردن دید یا از دست دادن آن
  • دیدن رگه های ناگهانی نور
  • مشکلات و اختلالات پلک از قبیل عفونت

 

در صورتی که به شکل ناگهانی دید کاهش پیدا کرده یا تغییراتی در آن ایجاد شود یا اینکه درد ناگهانی و شدید در چشم ها به وجود بیاید، باید در سریع ترین زمان به چشم ‌پزشک مراجعه نمود. همچنین اگر در حین کار، ورزش یا بازی آسیب به چشم وارد شده نیز حتما یک چشم پزشک چشم ها را به طور کامل معاینه کند.

برای دریافت نوبت بهترین دکترهای متخصص چشم پزشک تهران می توانید به وبسایت نوبت دهی و مشاوره آنلاین دکترتو مراجعه کنید.

3

آیا دکتر چشم پزشک جراحی چشم هم انجام می دهد؟

 

پزشکان متخصص چشم باید تجربه کافی در زمینه بیماری های مختلف را داشته باشند، تا بتوانند به بیماران مشاوره های درست بدهند. انتخاب یک چشم پزشک که در طیف گسترده‌ ای از خدمات فعالیت دارد، به بیمار نیز کمک بیشتری می کند.

یک چشم پزشک دایره وظایف خاصی دارد مانند:

  • انجام معاینات دقیق چشمی
  • بررسی و تشخیص نقص ها، صدمات وارد به چشم و تشخیص نوع بیماری
  • مشخص کردن درمان برای رفع مشکلات با کمک دارو یا انجام عمل های جراحی
  • دادن آرامش به بیمار و راهنمایی های تخصصی برای قبل و بعد از عمل

متخصص چشم می‌تواند خدمات کاملی در زمینه بینایی سنجی، معاینه چشم، مراقبت از چشم ها جراحی و تشخیص و درمان بیماری ها و بررسی عوارض پس از درمان را ارائه دهد.

در صورتی که دکتر چشم پزشک دوره های تخصصی را گذرانده باشد به طور حتم در زمینه جراحی هم خدمات مناسبی ارائه می دهد.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.